2014_it1405_4.jpg

- Kunder som Elkjøp, Nordisk Dekk, Lego, Atea og St. Olavs Hospital benytter våre løsninger, fremholder adm. direktør Peter Thomsen i EDI-Soft AS.

EDI-Soft har mer enn 100 ansatte i Norden, i tillegg til 30 programmerere og utviklere i Romania. Mer enn 10.000 bedrifter bygger sine forsendelsesprosesser på applikasjonen Consignor.

- For mange er løsningen forretningskritisk. Du kan vente med å sende fakturaen, men ikke utsette forsendelser av varer med et par dager til kunder. Det kan få dramatiske konsekvenser for dem og vår forretningsdrift, sier Thomsen. - For virksomheter med høy oppetid er derfor Consignor ekstremt kritisk, legger han til.

Landegrensene brytes ned

EDI-Soft støtter i dag over 200 transportører med sine nettbutikk-, ERP- og WMS-systemer.

- Netthandel bryter ned landegrensene, og med en nettbutikk er du tilgjengelig over hele verden. Det krever en miks av transportører som oppfyller ditt transportbehov. De er enten spesialister på pakker, stykkgods eller partilast. Vareeierne må sette sammen en palett av løsninger som dekker dine behov. Med våre softwareløsninger kan kundene velge de beste transportørene som er i markedet. Ingen er tjent med å låse seg fast til kun en aktør, sier Thomsen. Han kan fortelle at selskapets kunder er grossister, distributører, forhandlere, logistikk- og tredjepartsselskaper og netthandelsaktører. - Kunder som Elkjøp, Nordisk Dekk, Lego, Atea og St. Olavs Hospital benytter våre løsninger.

Store interne og eksterne vareforsendelser

Nedslagsfeltet for EDI-Soft er virksomheter med store interne og eksterne vareforsendelser. St. Olavs Hospital i Trondheim er et eksempel i så måte.

- De sender ikke men mottar drøssevis av varer og fremstår som intern transportør i egen virksomhet, sier Thomsen. Han legger til at mange mener transporten er fullført når kunden har kvittert for mottatt forsendelse.

- For varemottakere er det her utfordringene starter. De må flytte varene «The Last Mile» frem til mottaker, noe som er en krevende operasjon. St. Olavs Hospital valgte vår interne sporingsløsning Inbound Logistics. Den løste problemet med pakker som kom på avveie. For logistikkavdelingen var det en uholdbar situasjon. Legos fabrikk i Billund sto overfor tilsvarende utfordringer. Én utfordring er å levere varene til rett tid ved fabrikkporten, en annen er å ha en effektiv intern distribusjon. Med Inbound Logistics skannes pakkene og gir nøyaktig informasjon om leveransetidspunkt og hvem som er mottaker. Dermed har kunden en nøyaktig skanningshistorikk å forholde seg til.

Høykostland

Norge er et høykostland hvor automatiseringsprosessen i industrien har kommet meget langt.

- Med høye lønnskostnader sammenliknet med resten av verden, er dette den eneste farbare veien for å overleve i et konkurranseutsatt marked. Lærdommen vi har høstet fra Norge eksporterer vi nå til resten av Norden, Russland og Kina, sier Thomsen. Han legger til at digitaliseringsprosessen ikke har kommet like langt i for eksempel Russland og Kina.

- Her gjennomføres fortsatt mange logistikk- og transportoperasjoner manuelt, men vi skal vi delta aktivt i digitaliseringsprosessene.

Forenkler internlogistikken

EDI-Softs mange TA-løsninger bidrar til å forenkle internlogistikken hos flere nordiske selskaper. Vi har sett nærmere på løsningene.

Consignor Inbound-løsning gi bedrifter og organisasjoner full oversikt over all inngående logistikk. Inbound-løsningen benyttes primært av selskaper med store varemottak. Det er alt fra sykehus, fabrikkanlegg, bygg og anlegg som vil ha kunnskap om hvor varene befinner seg internt.

Consignor ticket er en webbasert og brukervennlig løsning uten installering av PC-programmer. Kravet for å komme i gang er en Internettforbindelse og en skriver. - Vi konfigurerer løsningen. Consignor ticket kan brukes ved forsendelser med blant annet Bring og PostNord Logistics. Systemet oppdateres fortløpende og sørger for at brukeren alltid er klar til å sende pakker, brev og gods til sine kunder. Det kan benyttes en vanlig laserprinter til å skrive ut etiketter på selvklebende papir eller en spesialtilpasset termoprinter og etiketter på rull. Prisberegning gir deg mulighet til viderefakturering av frakt. Benyttes flere transportører, kan disse legges inn i samme løsning, sier Thomsen.

Consignor portal er en skybasert sporingsbase, som daglig produserer 250.000 pakker. Hver av dem har sin egen hjemmeside. Portalen oppdateres fortløpende med informasjon om sendinger som er produsert i Consignor. Her kan brukeren søke å finne aktuell sendingsstatus. Sendingen kan spores direkte mot transportør og gir informasjon om beregnet fraktpris. Portalen kan også generere rapporter til bl.a. effektiv fakturakontroll, geografisk sendingsmønster og oversikt over hvilke transportører som er benyttet.

Scan App er en app for smarttelefon eller nettbrett som kan lastes ned gratis, og som fungerer som skanner. Dermed slipper brukerne å investere i håndholdte enheter som PDA. Brukere med flere skanningsoperasjoner kan koble til en liten IR-skanner til smarttelefonen eller nettbrett med Bluetooth-teknologi. Informasjonen fra ScanApp lastes automatisk opp i Consignors nettsky, der all pakkeinformasjon lagres og spores. Mottaker kan signere direkte på smarttelefonen eller nettbrettet på mottatt vare. Løsningen benyttes i dag av Atea som har full kontroll på alle pakkeleveranser til ansatte på sitt hovedkontor, opplyser Thomsen.

ShipAdvisor er en webservice som sørger for at kundene får de beste fraktalternativer. ShipAdvisor bygges inn i nettbutikken og beregner på bakgrunn av leveringsadresse, vekt og mål de beste fraktalternativene som i markedet. Løsningen holder styr på alle leveringsalternativ som enten presenteres i en liste eller i et Google kart. Med ShipAdvisor kan du bruke butikken som utleveringssted. Har du egne biler og bruker lokale budbiler, kan disse også legges inn i leveringsalternativene. ScanApp står da for scanning og sporing av forsendelsene.

ShipAdvisor er integrert med Consignor. Informasjonen som ShipAdvisor lagrer i skyen er klar til å skrives ut av Consignor på lageret.

Fraktprisberegning gir informasjon om fraktpris før etiketten skrives ut, opplyser Thomsen. Han legger til fraktprisen beregnes utfra prisavtale med transportør. - Dermed blir det enklere å sammenligne forhåndsberegnede fraktpriser med den fakturerte pris fra transportør med rapporter i portalen. Beregnet fraktpris sendes automatisk til Consignor portal i skyen hvor den lagres for fakturakontroll.

Click'n'Claim gjør at brukeren raskt og enkelt kan forsikre sine forsendelser uten selvrisiko. Thomsen opplyser at det ikke er automatikk i at transportøren dekker alle tap som følge av skade eller bortkommen sending.

- Transportører arbeider under lover og ordninger som begrenser deres ansvar. Er du forsikret gjennom CONSIGNOR slipper du samtidig lang og tung saksbehandling ved krav om erstatning. Brukerkrav meldes inn med et museklikk og erstatningen vil være på din konto innen 48 timer. Vår forsikringspartner er IF, understreker han.

Tøff konkurranse

- Konkurransen i markedet er tøff. Det som skiller oss fra konkurrenter er at vi har en stor organisasjon som klarer å støtte våre kunder 24 timer i døgnet hele året. Med vår abonnementsordning får de tilflyt av nye produkter, sier Thomsen.

Han kan fortelle at EDI-Soft forventer en omsetning på 104 millioner kroner i 2014. - I fjor endte den på 90 millioner og veksten er i tråd med våre forventninger. Syv ganger på rad har Deloitte kåret oss blant de 50 raskest voksende IT-selskapet i Norden og seks ganger blant de 500 raskest voksende selskaper i Europa. I Norden er vi den største leverandøren av TA-løsninger og et hestehode foran våre norske, svenske og danske konkurrenter. Hvert femte år har vi klart å doble omsetningen. Det skal nok holde hardt å klare 200 millioner kroner i løpet av fem år. Men innen syv år er det ikke utenkelig at dette målet er i sikte, avslutter han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!