Den nye terminalen skal bygges i tilknytning til ytterhavnene på Hisingen og beregnes til å stå ferdig i 2020. Totalt skal det investeres rundt én milliard kroner og er den største ekspansjonen av  Göteborgs Hamn siden 1970-tallet.

– Dette vil styrke Göteborg som Nordens logistikkhovedstad. Terminalen er en viktig del av vår fremtidige ekspansjon og vil gi oss mulighet til å håndtere økt etterspørselen etter sjøtransport via Göteborgs Hamn, sier adm. direktør Magnus Kårestedt.

Hovedsakelig europeisk trafikk

Den maksimale dyptgående til anløpende skip vil være 11 meter. Det innebærer at trafikken sannsynlig i hovedsak vil bestå av godstransporter innenfor Europa – enten som en endelig destinasjon eller til de store omlastningsnavene i Nord-Tyskland, Nederland og Belgia for videre transport til ut i verden.

– Her ser vi allerede i dag en økende etterspørsel fra markedet. Dessuten er det en politisk vilje i Europa for å flytte mer transport fra land til sjø for å avlaste veiene og redusere miljøpåvirkningen, sier Kårestedt.

– Dette vil styrke Göteborg som Nordens logistikkhovedstad, sier Magnus Kårestedt, adm. direktør i Göteborgs Hamn AB. © Göteborgs Hamn

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!