Vi har ved mange tidligere anledninger kommentert hvor mye trucksalget her i landet svinger gjennom året. Som man ser av grafen under er tredje kvartal med få unntak det svakeste og det er tilfelle også i år. For to år siden var denne perioden uvanlig sterk, men ser man bort fra 2014 fremstår tredje kvartal i år som det sterkeste på mange år.

Statistikken til Maskingrossisternes Forening (MGF) baserer seg på innrapportere tall fra medlemmene i MGFs gaffeltruckgruppe og viser at det ble solgt 860 trucker her i landet i tredje kvartal, en økning på 6 prosent sammenlignet med samme periode i år.

Totalt var det ved utgangen av september blitt solgt 3.346 trucker her i landet, en økning på 52 enheter sammenlignet med samme periode i fjor.

Salget av trucker har fulgt en jevn syklus gjennom de siste årene. Tredje kvartal 2009 - 2016 uthevet med grønt. Kilde © MGF

 

 

 

Oppjusterer totalmarkedet

Arne Husborn, formann MGFs truckgruppe og til daglig salgssjef i Jungheinrich Norge, er så fornøyd med utviklingen at han har oppjustert det forventede totalsalget i år til 4.800 enheter. Det vil i så fall være en økning på rundt 7,5 prosent sammenlignet med 2015 og gjøre 2016 til det beste året siden finanskrisen slo inn og sendte trucksalget i bunn med drøye 3.200 enheter i 2009.

– Vi leser markedet som optimistisk og tror at også neste år vil bli preget av en svak vekst, sier Husborn.

– Så du tror med andre ord at den lange perioden hvor kundene satt på gjerdet og ventet på bedre tider er over?

– Ja, i hvert fall er kundene nå langt mer med enn på lenge. Det eneste som gjør at totalmarkedet ikke vokser enda mer er at enkelte store aktører fortsatt er tilbakeholdende. Det skyldes ikke manglende investeringsvilje, men fordi mange av dem nå planlegger å bygge nytt og således avventer truckanskaffelsen til byggeprosjektet har blitt mer konkret. Flere av disse vil anskaffe truckmateriell i løpet av neste år og 2018 og det kommer til å gi store utslag på totalsalget, sier Husborn.

 

Etter kriseåret 2009 kunne det bare gå oppover. I fjor flatet trucksalget noe ut, men endte likevel på et høyt nivå. Truckgruppen i MGF forventer at årets totalsalg vil ende på ca 4.800 trucker. Kilde © MGF

I tillegg til medlemmene i MGFs truckgruppe, var også Hysterimportøren ProTruck Norge på plass på Gardermoen. Der opplevde daglig leder Torben Lund Nielsen (t.h.) et sterkt press om å melde seg inn. © Henning Ivarson

 

Savnet vareeiere på Transport & Logistikk

For at totalsalget i år skal ende på 4.800 enheter, slik Husborn tror, må salget i fjerde kvartal bli vesentlig høyere enn det har vært de siste årene. Flesteparten av medlemmene i MGS truckgruppe deltok for første gang i år som utstillere på den store konferansen og utstillingen Transport & Logistikk. Men skal man tro truckrepresentantene vi snakket med, vil neppe denne deltakelsen bidra til nevneverdig økning av salget.

Konferansen hadde rundt 800 deltakere fordelt over to dager, men Husborn og hans truckkollegaer lurte mange ganger på hvor de oppholdt seg. Selv om arrangørene også i år hadde lagt opp til flere messevandringer og bespisning i utstillingsområdet var det relativt få som tok turen bortom området hvor truckene til Toyota, Linde, Jungheinrich, Manitou, Still og Hyster var samlet. Flere av utstillerne vi snakket med savnet dessuten flere vareeiere blant konferansedeltakerne – en problemstilling som har vært vel kjent i en årrekke.

– Var det klokt å delta?

– Ja, det var det, sier Husborn. – Men om vi gjør det neste år er vi foreløpig ikke sikre på, legger han raskt til.

Transport & Logistikk hadde rundt 800 deltakere fordelt over to dager, men truckutstillerne lurte mange ganger på hvor de oppholdt seg. © Henning Ivarson

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!