CargoNet

transporterer årlig 400.000 containerenheter på selskapets tog i Norge, med et nettverk som dekker de fleste større terminalene.

Sammen med ulike partnere tilbys også transporter til en rekke europeiske terminaler. CargoNet drifter terminaler, samt kjører egne systemtog for industrien med blant annet tømmer og malm.

Kapasiteten på Nordlandsbanen økes dermed med ytterligere 54 containerplasser i uken, som tilsvarer 27 trailere. Det nye togtilbudet mellom Trondheim og Fauske vil også betjene Mo i Rana og vil korrespondere med togpendel mellom Alnabru i Oslo og Trondheim.

Togpendelen nordover fra Trondheim vil ha lastefrist kl. 23:30 tirsdager, og vil returnere fra Fauske onsdager med lastefrist kl. 18:00. God korrespondanse mellom Oslo og Trondheim på disse viktigste ukedagene i transportkjeden vil kunne forenkle varestrømmene av næringsmidler nordover og fisk sørover.

- CargoNet imøtekommer på denne måten signaler fra næringslivet generelt og kunder spesielt. De ønsker større kapasitet på bane og har gitt uttrykk for at de ønsker å overføre mer gods fra vei til bane. Dersom vårt nye tilbud blir godt utnyttet av næringslivet vil CargoNet vurderer å øke kapasiteten ytterligere, sier administrerende direktør Arne Fosen.

© Foto: Henning Ivarson

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!