Foreløpig er det bare forhjulstrekk og bakjulsdrift som er prøvekjørt. AWD-versjoenene kommer for salg første kvartal 2015.

Daimler ønsker å bli segmentsleder i EU med nye Vito, ikke minst på grunn av de nye innstegsmodellene med 1,6 liter og forhjulstrekk.

Vi liker det nye designet, særlig med lakkerte fangere og LED-lys.

Inntrykket er godt etter en dag med nye Vito på landeveieskjøring og bykjøring mellom Bilbao og Vitoria nord i Spania.

Fin kombinasjon

Den første motorkombinasjonen vi kjørte var V116 (163 hestekrefter og 380 Newtonmeters dreiemoment) med den nye syvtrinns automaten (som også brukes i nye C-klasse).

Rett og slett en komfortabel og deilig kombinasjon som gir krefter nok for de fleste.

OM 651

2,15-literen har internnavnet OM 651 og kommer i 136, 163 og 190 hestekrefter. Alle blir aktuelle i Norge.

Les om priser og den forlengede garantien her.

Stillegående

Komforten er ekstra god på de mer påkostede modellene med 2 desibel lavere støynivå i forhold til forgjengeren.

Materialvalg og utforming er også bra, selv om midtkonsollen minner om designet på lillebroren Citan.

Deilig ratt

Rattet er blitt ekstra godt å holde i og det kan stilles med bra lengde både i høyde og dybde.

114 hk og forhjulstrekk

Rimeligste versjon som blir tilgjengelig i Norge blir V111 med 114 hestekrefter og forhjulstrekk.

Renault-motor

Her har Daimler tatt i bruk 1,6-literen til Renault som driver nye Trafic og Opel Vivaro med Biturbo-teknologi.

Motoren ga oss mersmak i Vivaro og den gir mersmak her med lavt støybilde og en fin momentskukrve.

Vi fikk kjøre den i en enkelt utstyrt Vito med manuell 6-trinns kasse som fungerte fint, den var lastet opp med omtrent 300 kilo.

Mangler litt i bunnen

I krevende motbakker kombinert med hårnålssvinger måtte gearspaken brukes flittigere for å ikke la turtelleren falle under 1700 omdreininger, men over dette var det bra med sprut.

Daimler kaller den for OM622 og finnes også med 88 hestekrefter (109 CDI), men den kommer ikke til Norge, foreløpig.

Lav AWD

4x4-versjonen vil være på plass i første kvartal 2015, chassiet vil ha samme bakkeklaring som forhjulstrukket og bakhjulsdrevet Vito.

Vil bli segmentleder i EU

Daimler har høye mål med nye Vito, med den billigere innstegsvarianten ønskes de å bli segmentsleder i EU, og det er ikke snaue mål.

40.000 kilometer

Mercedes-folket lover 6,4 prosent lavere servicekostnader og intervallene er økt til 40.000 kilometer.

Galvanisert

På spørsmål om rustproblematikk svarer ingeniørene at Vito er fullt galvanisert. De tilbyr 12 års rustgaranti.

Ikke E-etterspørsel

Det kommer ikke en ny E-Vito med det første.

Det er rett og slett for dårlig etterspørsel for dette, svarer nyttekjøretøyfolkene hos Mercedes-Benz.

Nye Vitos elektromagnetiske styring gjør kjøreturen til en dynamisk opplevelse og kupeen er lydsvak og komfortabel.

Deilig komfort og god styrerespons er inntrykket fra førerplassen. Særlig gjelder dette på de mer påkostede utgavene.

Dette er en Vito Tourer, en personbilvariant med mye utstyr.

Interiøret i en enkelt utstyrt utgave av Vito 111 CDI. Selv om det er mest plastikk, føles det bra. Rattet har blitt ekstra godt å holde i.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!