Iveco EuroStar lanseres med Cursor 13-motor

Sterk italiensk alpejeger

Utstyrt med Ivecos nye 13-liters motor i Cursorserien, har flaggskipet EuroStar fått en topp moderne Euro 3-godkjent motor som yter maksimalt over et bredt turtallsområde. Vi har prøvekjørt den nye 480 hesteren oppover den bratte Aostadalen fra Torino til Courmayeur ved foten av Mont Blanc, og kunne samtidig glede oss over andre generasjon EuroTronic automatisk girskiftsystem og ikke minst en langt bedre styregeometri. Nå går også EuroStar på skinner.

Henning Ivarson Torino

Iveco kan vise til en intensiv motorutvikling de senere årene. Cursorfamilien ble første gang lansert i 1998, med Cursor 8 til Ivecos mellomserie EuroTech. Disse ble meget godt mottatt av brukerne - mye på grunn av den variable turbogeometrien som øker akselerasjonsegenskapene og trekkraften ved lave turtall. Året etter ble 10-litersmodellen av Cursor lansert til bruk i EuroTech og EuroStar, mens Iveco i fjor både lanserte nye Tectormotorer til deres minste lastebilserie EuroCargo og de første modellene av Cursor 13. Den nye 13-liters motoren har inntil nå bare vært tilgjengelig på anleggsversjonen EuroTrakker med effekter på henholdsvis 380 og 440 hk.

Med lanseringen av den tredje modellen av 13-literen - øremerket for flaggskipet EuroStar - kan også Iveco nå tilby en moderne motor i det øvre 400-hesters segmentet for langtransport som stadig vokser i Europa. Sammenlignet med den eldre 8210-motoren på 470 hk og et maks moment på 2.100 Nm, er effekt- og dreiemomentøkningen minimal. Cursor 13 yter 480 hk, mens det maksimale dreiemomentet er blitt økt til 2.200 Nm. Dette er imidlertid tilgjengelig over et vesentlig bredere turtallsområde; fra 1.070 til 1.530 o/min. Dette skyldes bruken av den moderne teknologien som ligger i Cursormotorene med blant annet enhetsinjektorer og variabel turbogeometri. Denne har forøvrig ytterligere blitt forbedret, og skal i følge produsenten bidra til at motoren yter mer over hele bilens fartsområde.

I likhet med Cursor 10, har den nye 13-liters motoren serviceintervall på 100.000 kilometer uten krav om bruk av syntetisk olje. Den veier 1.006 kilo, og er således 84 kilo lettere enn den forrige motoren. Sammen med siste vektbesparelse for et par år siden, fremstår EuroStar hele 160 kilo lettere.

Effektive og tilleggsbremser

EuroStar er utstyrt med elektronisk styrte og ventilerte Knorr skivebremser både foran og bak. Hjulbremsene er myke og enkle å dosere, men ved vanlig kjøring på landeveien tar imidlertid motorbremsen mye av bremsearbeidet. Siste generasjon ITB (Iveco Turbo Brake) slår inn automatisk ved trykk på bremsepedalen, og karakteriseres av produsenten som den reneste retarder. Den maksimale bremseeffekten er oppgitt til 408 hk ved et motorturtall på 2.400 o/min, og ved 1.900 omdreininger yter bremsen 326 hk. Selv om ikke effekten er helt på samme nivå som en moderne retarder, er det hevet over tvil at motorbremsen alene er svært effektiv. Iveco kan selvfølgelig også utstyre bilene med en hydraulisk girkasseretarder (ZF Intarder) som gjør bremsearbeidet ytterligere mer effektivt. Denne har også fått økt effekten, og yter nå nærmere 680 hk ved full belastning.

Dersom man benytter cruise control, slår begge tilleggsbremsene automatisk inn når hastigheten overstiger det man har programmert. Således blir kjøringen svært så enkel og behagelig.

Helautomatisk giring med EuroTronic

Det gledet oss stort å registrere at halvparten av demobilene Iveco hadde stilt til disposisjon for prøvekjøring var utstyrt med automatisert girskiftsystem. Det i seg selv er utvilsomt en klar indikasjon på at også Iveco nå for alvor er i ferd med å bevege seg bort fra den tradisjonelle doble H-giringen. I likhet med både MAN og Renault benytter også Iveco ZF AS Tronic. Her er girkassen identisk mellom bilmerkene, men styreelektronikken og betjeningen blir tilpasset av den enkelte bilprodusent.

Iveco kaller sitt system EuroTronic, som tidligere var et semiautomatisk system der sjåføren valgte gir ved å føre girspaken frem- eller bakover uten bruk av clutchpedal. Nå har systemet betegnelsen EuroTronic 2, og har fått et program for helautomatisk giring. Elektronikken styrer girskiftene på optimal måte under de aller fleste forhold, og man skal være en svært erfaren sjåfør for å gjøre det bedre selv. Som regel holder det lenge at sjåføren enkelt overstyrer systemet ved for eksempel å gire ned før bakken begynner eller låse valgt gir rett før en bakketopp. Da vi valgte å kjøre helt manuelt det bratteste og mest svingete partiet opp til Courmayeur, var det nærmest bare for å ha gjort det. Det ga ingen gevinst.

For bileiere som fortsatt tviholder på tradisjonelle girkasser, vil EuroStar fortsatt kunne bli levert med en manuell 16-trinns ZF-girkasse med servoassistert girskiftfunksjon som har redusert girbevegelsene med 40 prosent, og kraftbehovet fra sjåføren med 50.

Langt bedre på rattet

Prøvekjøringen fra Torino og opp til den brannherjede (og fortsatt stengte) Mont Blanc-tunnelen bød på både 6-felts motorvei og dårlig norsk riksveistandard. Ved prøvekjøringens slutt var full enighet blant nordmennene at Iveco også måtte ha gjort noe med styringen. EuroStar gikk nærmest som på skinner, uten antydning til at den måtte «gjetes» for å holde seg i veibanen. Men så kunne da også Ivecos alltid smilende og imøtekommende testsjåfør Bruno Hauer fortelle at EuroStar er blitt utstyrt med ny styresnekke og fått ny styregeometri.

EuroStarførerhuset begynner å trekke på årene, men de fleste mener likevel at den har et moderne eksteriør. Innvendig er førerhuset praktisk og rasjonelt, men litt grått og kjønnsløst.

Den nye motoren har i følge Iveco fått redusert støynivået med 25 prosent i forhold til den gamle. Samtidig har EuroStar fått montert en ekstra list på A-stolpen, som reduserer vindsuset. Resultatet er at lydbildet inne i førerhuset er blitt påtagelig lavere.

Leveringsklar i oktober

Som «vanlig» leveres også EuroStar med Cursor 13-motor først som 2-akslet trekkvogn. Disse vil være klare i oktober, mens 3-akslede trekkvogner og langtransportchassis først vil komme på markedet til neste år.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!