23948sdkhjf

Varebilmarkedet: Verdens raskeste Transit

Varebilmarkedet:Verdens raskeste TransitFord Transit WRV (World Rally Van) vekker oppsikt. Bilen er bygget i kun ett eneste eksemplar, og toppfarten er 209 km/t. WRV ble stilt ut på Transport 2001, de...

Varebilmarkedet:

Verdens raskeste Transit

Ford Transit WRV (World Rally Van) vekker oppsikt. Bilen er bygget i kun ett eneste eksemplar, og toppfarten er 209 km/t. WRV ble stilt ut på Transport 2001, der Ford Motor Norge også kunne melde om langt mere jordnære nyheter som sterkere turbodiesel, automatisert girsystem, luftfjæring og en jumboversjon med et varerom på hele 14,3 kbm.

Transit WRV er varebilenes svar på Ford Focus WRC. I likhet med standardutgaven av Transit, har også WRV en 2,4-liters Duratorq turbodiesel, men her er det hentet ut 165 hk og maks dreiemoment er på 410 Nm. Det gir bilen en akselerasjon fra 0 til 100 på under 8 sekunder, og med en toppfart på 209 km/t er det bare å holde seg fast. Innvendig er bilen utstyrt med veltebøyler, sportsseter i karbonfiber og et Pi System 2 dataanlegg av samme type som Colin McRae og Carlos Sainz har i sine biler.

Flere jordnære nyheter

Men også for brukere flest har Ford en rekke nyheter til Transit.

Til de bakhjulsdrevne modellene har Ford blant annet lansert en ny modell av deres 2,4 liters turbodiesel, der effekten har blitt økt fra 120 til 125 hk, mens det maksimale dreiemomentet er økt fra 240 til 285 Nm. Til neste år vil disse modellene også kunne bli levert med en helt ny 2,4-liters common rail turbodiesel (TDCi på Fordspråket) på 135 hk. Samtidig vil de forhjulsdrevne modellen da kunne bli levert med en 2,0-liters TDCi på 125 hk.

Ford lanserer nå også sitt automatiserte girskiftsystem ASM - i første omgang kun til bakhjulsdrevne modeller med 90-hesters motor. ASM vil gi sjåføren mulighet til å velge mellom manuell og automatisk giring, og systemet betjenes av knapper på rattet. Til neste år vil også forhjulsdrevne modeller bli tilbudt ASM.

Også luftfjæringssystemet er i første omgang forbeholdt bakhjulsdrevne modeller. Dette bidrar til at lastes skånes bedre, og at bilen påvirkes mindre av den en kjøres tom eller fullastet. Systemet har også en knelefunksjon som gir redusert lastehøyde eller lavere innsteg på bussmodellene.

Fords foreløpige siste nyhet er jumbomodellen 350 EL. Denne har et varerom på 4 meters lengde og volumet på 14,3 kbm er blant de største i klassen.

19 spesialforhandlere

Men Ford har ytterligere nyheter i ermet. Fords sjef for produktutvikling i Europa, Martin Leach, lovte i fjor kundene 45 nye produkter over 5-års periode, og flere av disse vil være innenfor nyttekjøretøysektoren. I 2003 lanseres blant annet en ny modell i typisk Berlingostørrelse. Den vil med andre ord ligge mellom Transit og Courier, og således være et helt nytt segment for Ford. Den nye varebilen vil komme i to akselavstander og på sikt erstatte dagens Courier.

Transit setter for tiden salgsrekorder på Kontinentet, men her i landet er adm. direktør Carsten Fægre langt fra fornøyd så langt. Svikten i salget forklares i første rekke med leveringsproblemer. Den norske importøren først i februar i år fullt ut leveringsdyktig på forhjulssegmentet, som anslås å dekke rundt 70% av Transitsalget her i landet.

Fægre har imidlertid stor tro på fremtiden. Ikke minst håper han at etableringen av 19 profesjonelle transportsentra med dedikerte varebilselgere og -mekanikere rundt omkring i landet vil gi en positiv effekt. Forhandlerne satser på å inngå sterke relasjoner med kundene, og legge alt til rette for en problemfri bilbruk. Verkstedene vil ha utvidet åpningstid, og dessuten ha 24 timers mekanikerassistanse i bakhånden. Som tidligere meldt har Ford også innført en 3-års garanti på sine europeiskbygde varebiler.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062