Volvo Ocean Race

Volvo viser muskler

Samtidig med at de åtte konkurransebåtene som deltar i verdens tøffeste havseilas - Volvo Ocean Race - heiste seil i Southampton den 23. september, viste den nye ledelsen i Volvo Truck Corporation bokstavelig talt sine muskler. Ikke bare har den nye toppsjefen Jorma Halonen spilt på det finske ishockeylands-laget i flere år. Europasjef Torbjörn Brovall er i tillegg seks ganger svensk mester i karate. Ikke vet vi om enkelte på Mastemyr har booket timer på helsestudio. Adm. dir. Olav Leirhol har i hvert fall presentert enda et nytt organisasjonskart - som nå viser at Volvo Norge i realiteten er blitt en rent salgsselskap.

Henning Ivarson Southampton

Volvo Ocean Race er et nesten uvirkelig PR-jippo, og i dagene før de åtte ekstreme seilmaskinene satte spinnakeren og staket ut kursen mot Cape Town, formelig kokte byen av pressefolk og ikke minst av sponsorrepresentanter. Og det var nordmenn og svensker som fullstendig dominerte gate- og havnebildet. Men det var kanskje ikke så rart siden Volvo tross alt er arrangør, og at én båt seiler med norsk flagg og to under svensk. I tillegg er finsk næringsliv sterkt representert på to båter, som imidlertid seiler under italiensk flagg.

Selv om den norske båten Djuice Dragons med skipper Knut Frostad fikk en vanskelig start på selve kappseilasen, har den utvilsomt vunnet første runde i markedsføringssammenheng. Båten har fått stor publisitet i media, og i alle havner den har ligget har det florert av sponsorrepresentanter i sine karakteristiske rosa jakker. Spør man imidlertid den vanlige mann eller kvinne i gaten om hva Djuice er, får man som regel båten og ikke internettportalen til svar. Slik sett har nok hovedsponsor Telenor Mobil bommet alvorlig på sin kurs.

I så måte er produktmarkedsføringen lettere for de to svenske båtene. Alle svensker, og dessuten svært mange utlendinger, vet godt fra før hva SE Banken og Assa Abloy er. Og ikke minst gjelder dette for arrangøren Volvo, som figurerer på listen over noen av verdens mest innarbeidede varemerker. Suverent mer kjent enn det britiske bryggeriet Whitbread som stod som arrangør siden den første seilasen i 1973-74. For Volvo holder det å holde navnet varmt, og knytte varemerket opp mot de ønskede verdier.

Volvos største sponsorprosjekt

AB Volvo kjøpte arrangørrettighetene av Whitbread i 1998 for 8,5 millioner dollar, og eies nå i fellesskap av AB Volvo og Fordeide Volvo Car Corp. Kostnaden for gjennomføring, PR- og markedsføring er anslått til ca. 35 millioner dollars over en fire års periode. For dette beløpet oppnår man en uvanlig høy profilering via et utall internettportaler (den offisielle er ), WAP-tjenester, og ikke minst gjennom regelmessige TV-sendinger, og blad- og avisomtaler. I tillegg vil selvfølgelig Volvo gjennomføre en rekke PR-stunts i samtlige havner båtene vil besøke under konkurransen. Mange av Volvos ansatte, kunder og samarbeidspartnere kan derfor se frem til spennende invitasjoner i månedene fremover.www.volvooceanrace.org

Volvo Ocean Race er det største sponsorprosjektet til Volvo noensinne. Tidligere har man vært engasjert i tennis, men nå er det hovedsakelig golf og seiling det skal satses på. I tillegg er Volvo også involvert i Jaguars Formel-1 team.

- Undersøkelser viser at stadig flere mennesker er interessert i eventyr og spenning, og vi håper å kunne kommunisere med mange av disse, sier konsernsjef Leif Johansson i Volvo.

- Vi tror seiling inneholder alle de verdier som vil bli viktig i tiden fremover. Det er dessuten klare paralleller mellom de kvaliteter som behøves for å delta i Volvo Ocean Race og det å være en fremgangsrik lastebilprodusent i et globalt marked, sier prosjektleder Christina Ohlsson Jones i Volvo, og nevner momenter som faglig dyktighet, lederskap, teamarbeid, teknologi, utfordringer og en sterk bedriftsledelse.

Hun opplyser at ett av målene med arrangementet også er å øke det miljømessige engasjementet, og under konkurransen blir det gjennomført flere vitenskapelige prosjekter. Ett skal blant annet kartlegge planktonverdier i verdenshavene. I følge Ohlsson Jones er det et faktum at plankton faktisk har større betydning for vårt globale klima enn regnskogene. Samtidig er også flere av mannskapene med i forskjellige medisinske forskningsprosjekter.

Besøker Göteborg

Selve gjennomføringen av seilasen jorden rundt bærer også preg av at konkurransen har fått en ny hovedarrangør. Sikkerhet har i alle år vært en av Volvos viktigste ledestjerner, og i den forbindelse vil man blant annet forhindre at båtene skal seile alt for langt ned mot Antarktis på den andre etappen mellom Cape Town og Sidney. Her er faren for kollisjon med isfjell svært høy, og det vil bli en nesten ubotelig tragedie også for arrangøren dersom liv på nytt skulle gå tapt her. Foruten kollisjon med isfjell, er det sovende hvaler som mannskapene frykter mest. Magnus Ohlsson, prosjektleder for de to svenske EF-båtene i 1997-98 og en av drivkreftene bak Assa Abloy-teamet i år, opplyser at flere av båtene derfor har en kraftig gummiforsterkning i baugen som skal ta opp mesteparten av kollisjonskreftene og forhindre at skroget blir ødelagt.

Volvo har - nær sagt selvfølgelig - også valgt å la båtene komme til Göteborg, der siste etappe starter 8. juni 2002 med målgang i Kiel dagen etter. Umiddelbart kan det synes unaturlig at Volvo ikke valgte Göteborg som mål, men forklaringen på dette er like enkel som den er logisk. Etter å ha krysset fire verdenshav og seilt 32.700 nautiske mil i løpet av en 9-måneders periode, er det ganske så naturlig at deltakerne vil komme seg hjem til sine kjære så fort som mulig etter målpassering. Derfor vil det være umulig for Volvo å kunne gjennomføre noen omfattende arrangementer i Kiel. Men i Göteborg blir det garantert liv og røre.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!