23948sdkhjf

Ford Transit med Durashift EST: Perfekt automatisert girskift

Ford Transit med Durashift EST:Perfekt automatisert girskiftSom meldt i forrige utgave, kan Ford Transit nå leveres med et automatisert girskiftsystem. Vi har prøvekjørt systemet både i Frankfurt sent...

Ford Transit med Durashift EST:

Perfekt automatisert girskift

Som meldt i forrige utgave, kan Ford Transit nå leveres med et automatisert girskiftsystem. Vi har prøvekjørt systemet både i Frankfurt sentrum, på autobahn og gjennom sterkt kuperte og svingete veipartier i Taunusfjellene. Vårt inntrykk er at det fungerer tilnærmet perfekt under alle kjøreforhold.

Henning Ivarson Frankfurt

Systemet er blitt forhåndsomtalt under navnet ASM (Automatic Shift Manual), men har nå fått den offisielle betegnelsen Durashift EST (Electronic Shift Transmission). Det baserer seg på Fords manuelle MT75-girkasse, der girskiftene blir hydraulisk utført og styrt elektronisk. Med andre ord er grunnteknologien den samme som benyttes på stadig flere tunge lastebiler og hos varebilkonkurrenten Mercedes-Benz Sprinter. Sammenlignet med rendyrkede automatkasser, skiller disse systemene seg først og fremst ut ved at de både er lettere og billigere. En Transit utstyrt med Durashift EST veier kun 5 kilo mer enn en tilsvarende modell med et konvensjonelt girsystem, og pristillegget er beskjedne 12.500 kroner.

God økonomi

Det automatiske girskiftsystemet er utviklet i samarbeid med Sachs, TRW og Siemens, og Ford poengterer at de største ressursene er blitt brukt til å utvikle det elektroniske styresystemet slik at girskiftene skal bli optimale under nærmest alle tenkelige forhold. Dette skal også medføre at drivstofforbruket forbedres med opp til 20% i forhold til en konvensjonell automatkasse med momentomformer. Og når vi først er inne på økonomi, er det også verd å merke seg at den elektroniske clutchkontrollen eliminerer sluring, og således bidrar til reduserte vedlikeholdskostnader.

Enkel betjening

Fra sjåførens side er systemet svært enkelt å betjene. I stedet for girspak/ joystick, betjenes systemet hjelp av knapper på dashbordet og på rattet. Det i seg selv gir bedre plass i førerhuset, og gjør det blant annet enklere for distribusjonssjåføren å forflytte seg over til passasjerdøren på høyre side.

Ved hjelp av 3 knapper på dashbordet velger man enten D for helautomatisk giring, R for revers eller N for nøytral. Fra konsollen kan sjåføren også velge mellom kjøreprogrammene «Economy» (som er standard), «Winter» eller «Towing». Vinterprogrammet er tilnærmet identisk med Economy, men bilen starter i andre gir. Towing brukes ved tung last, der programmet girer ved høyere turtall.

Prøvekjøringen i Tyskland ga raskt klare bevis på at man trygt kan overlate giringsarbeidet til elektronikken. Hvis man vil overstyre manuelt, gjøres dette svært enkelt ved hjelp av knapper direkte på rattet. For å gå tilbake til automatisk giring, trykker man på D-knappen. Via et display i konsollen holdes sjåføren orientert om hvilket gir som er valgt, samt om man er i manuell eller automatisk modus.

Hva mer skal til?

Med topp kjøreegenskaper, høy komfort, sterke motorer, valg mellom for- eller bakhjulsdrift, og ikke minst et av markedets bredeste modellutvalg, har nye Ford Transit satt salgsrekorder på Kontinentet. Her i landet er modellen fortsatt svært langt unna den markedsandelen Transit hadde fortjent å ha. Nå satser som kjent Ford Motor Norge på organisasjonsutvikling med blant annet etablering av profesjonelle transportsentra, og lansering av servicetilbud som skal skape merverdi for kunden. Med Durashift EST har norske Transitselgere fått ytterligere et godt salgsargument. Hva mer som skal til, vet nok importøren best selv. Et stikkord er kanskje motivasjon?

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078