Lastebilmarkedet:

Narviking med kjempekrefter

Viking i Narvik - som drives av Narviking AS - har gått til anskaffelse av en ny tungberger med kjempekrefter. Bilen bygger på et DAF 95XF 10x4 chassis, og er utstyrt med en motor på 530 hk. Vulcanaggregatet har en maksimal løftekapasitet på 42 tonn, mens de to planetvinsjene hver kan trekke 23 tonn.

Bilen skal operere fra Tysfjord i sør til Setermoen i nord, og ikke minst østover mot Kiruna, der Bjørnefjell på vinterstid ofte skaper store problemer for mange vogntog og semitrailere.

Narvik har utviklet seg til å bli et stort logistisk knutepunkt for hele Nord-Norge. Svært mye gods blir sendt nordover med ARE-toget, og flere store grossister som eksempelvis Rema, Rimi og Tamro har store lagre her. Resultatet er ca. 60.000 årlige traileravganger fra Narvik.

- Siden svært mye av godset transporteres etter Just-in-time prinsippet, er trailerne ofte i tidsnød. Bergingsbilen må derfor være i stand til å kunne frakte fullastede vogntog på en sikker og trygg måte, også på vinterglatte veier, opplyser Trond Hansen i Narviking AS, som er lokalisert midt i Narvik sentrum sammen med Narvik Sentralverksted AS. Sistnevnte er et servicepunkt for både MAN, Mercedes-Benz og DAF. Driften omfatter forøvrig togverksted for reparasjon og vedlikehold av tog, utrykning ved togavsporinger på Ofotbanen, samt maskinerings- og radiatorverksted.

Har det meste

Den nye tungbergeren, har i følge Trond Hansen «det meste av utstyr». Han representerer en bransje som både kan vise til en meget høy fagkunnskap, men som også har svært bestemte meninger om hvorledes utstyret skal være. Kombinasjonen av DAFs Top of the line førerhus Super Space Cab og det relativt grove chassiset, var blant annet langt fra standard. Adm. direktør Kjell Engebretsen i DAF Norge AS opplyser at det første som måtte undersøkes var derfor om denne kombinasjonen i det hele tatt kunne tas frem. Og selvfølgelig kunne den det, selv om hollenderne utvilsomt tenkte sitt om kravstore norske sjåfører. Men så er nok også arbeidssituasjonen for medarbeiderne til Narviking ganske så forskjellig fra sine kollegaer utenfor Amsterdam. Hansen opplyser at de ofte overnatter både én og to netter i bilen i forbindelse med et oppdrag, og da sier det seg selv at de gjerne ønsker den komforten som er mulig.

Tungbergeren bygger som nevnt på en DAF 95XF 10x4 med en 12,6-liters motor på 530 hk. Den er utstyrt med en Voith retarder som tilleggsbrems, sentralsmøreanlegg både for bil og påbygg, og begge drivaksler har akseltrykkfordelere. Egenvekten på forakslene er 13,9 tonn, mens bakakslene har en egenvekt på 10,4 tonn.

Saferec

Påbygget er levert av Saferec AS, som med sine vel 50 påbygg pr. år, er størst i Skandinavia på dette spesialfeltet. Av disse er nærmere 20 tungbergere. Vulcan V100-aggregatet har et maks løft på 42 tonn og en maks løftehøyde på 6 meter. Maks brillelast er oppgitt til 6 meter. Lengste arm i brille er 4,05 og 4,35 meter, mens maks last stikke på klør er 20 tonn. Tungbergeren er også utstyrt med 2 x 23 tonns Sepson planetvinsjer med to hastigheter, bergningsputer og teleskopisk lysmast. I følge Hansen er bilen utstyrt for å utføre det meste av arbeid på vogntog langs veien.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!