Møller Ryen åpner stort nyttekjøretøysenter:

Proffe tilbud til proffe bileiere

Møller Ryen AS - landets klart største Vokswagenanlegg - er blitt pusset opp og modernisert for over 40 millioner kroner. Det er blitt lagt spesiell vekt på å imøtekomme behovene til eiere av nyttekjøretøyer.

Henning Ivarson

Med nær 430 millioner kroner i omsetning i fjor og 125 ansatte, er Møller Ryen AS en svært stor bilforhandler. Over en tredel av alle nye biler som selges herfra er dessuten vare- og lastebiler. Selskapet har derfor gjennom årenes løp bygget opp en betydelig kompetanse på dette feltet.

- Møller Ryen er uten tvil vår spydspiss på nyttekjøretøysiden. Medarbeiderne her besitter på enkelte områder større kompetanse enn det vi selv gjør, sa Stein Ivar Solbakken, sjef for nyttekjøretøyavdelingen hos importøren Harald A. Møller AS da han ønsket fagpressen velkommen til visning av Volkswagens nye storstue her i landet.

Det 11.500 kvadratmeter store anlegget tett inntil Ryenkrysset i Oslo har ikke vokst nevneverdig i størrelse. Det har imidlertid blitt kraftig modernisert, og i tillegg er det gjennomført store investeringer i alle avdelinger.

På spørsmål om hvor mye det hele har kostet, svarer daglig leder Bjørn Erik Tangen med et stort smil at han lukket både øynene og ørene da de passerte 40 millioner....

Kunden i fokus

Resultatet er et topp moderne forhandleranlegg der kunden for alvor er blitt satt i fokus. Tangen presiserer at dette spesielt gjelder deres mange nyttekjøretøykunder. En ny teamorganisering av medarbeidere fra flere forskjellige avdelinger skal blant annet bidra til enklere, smidigere og mer effektiv kundebehandling.

Det første som slår en når man kommer inn i forhandleranlegget, er det store antall nyttekjøretøyer som er stilt ut. Her er det langt fra bare en Transporter eller Caddy som er gjemt bort bak personbilene. Her vil man dessuten garantert bli møtt av høyst profesjonaliserte selgere som i detalj kjenner både produktene, regelverket og forskjellige påbyggløsninger.

Besøker man Møller Ryen for ettermarkedstjenester, henvender man seg til et separat kundemottak kun for nyttekjøretøyer. Også her lover Tangen at man alltid vil bli behandlet av fagpersonell, og som dessuten i umiddelbar nærhet har en egen fagspesialist å kunne støtte seg på.

Dreier det seg om feil eller mangler som enkelt kan utbedres, står en nødmekaniker parat. Og dersom bilen må inn på verksted, disponerer forhandleren et 20-talls varebiler som kan benyttes under ståtiden.

Eget nyttekjøretøyverksted

På verkstedsiden er kapasiteten økt fra 40 til 50 biler, men viktigst er det nok at det er blitt opprettet en egen avdeling kun for nyttekjøretøyer. Skadeavdelingen er blitt mer en fordoblet, og i lakkavdelingen finner man to lakkbokser - hvorav en er spesielt beregnet for større biler. Når Møller Ryen i tillegg har etablert egne glass- og dekkverksteder, burde alt ligge til rette for alle typer tjenester kan utføres innenfor huset fire vegger. Med en såpass kraftig satsing mot profesjonelle bilbrukere, er det noe forunderlig at det ikke er blitt gjort noe med verkstedenes åpningstider. Disse er i dag helt ordinære, men Tangen opplyser at en kraftig utvidelse er på trappene.

For å høyne deletilgjengeligheten og dermed også servicegraden overfor kundene, valgte Møller Ryen å utvide delelageret betydelig. Antall deler er mer enn fordoblet, og for å få plass til disse gikk man bl.a. til anskaffelse av to Hänel paternosteranlegg. Lagerautomatene rommer smådeler som tidligere beslagla 80 kvm med småreoler i fire meters høyde. Foruten deler til eget bruk, forsyner også Møller Ryen en rekke frittstående verksteder i Oslo med deler.

Satser på nyttekjøretøyer

Harald A. Møller AS satte for alvor fokus på sin nyttekjøretøysatsing for et par, tre år siden. Foruten betydelig kompetanseheving av nøkkelpersonell hos både importør og forhandlere, er utvalget av konsept- og demobiler stadig økende, samtidig som at det fra sentralt utvikles nye interessante totalkonsepter for bileierne.

Volkswagen tilbyr i dag et bredt varebilprogram som spenner fra den minste Caddy med en nyttelast på ca. 500 kilo - via en rekke varianter av Transporter og den mer påkostede Caravelle - til den store LT med nyttelast opp til 2.500 kilo. Importøren har dessuten god kontakt med en rekke påbyggere og leverandører av eksempelvis service- og håndverkerinnredninger, kjøle- og frysløsninger, bakløftere, påbygg og bussinnredninger.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!