NSB Expressgods tilbyr sporing på nett

Enklere, rimeligere og raskere

NSB Ekspressgods har tatt i bruk et nytt system for bestilling, sporing og kvittering av pakketransport. Til forskjell fra en rekke "tracking and tracing"-systemer, benyttes internett for overføring av informasjonen.

Christian Ryg

Systemet er utviklet av NSB Ekspressgods i samarbeid med Wicom og Sybase, og baserer seg på godt testede standarder. Selve utstyret er også enkelt - PC koblet mot internett og håndholdte scannere for lesing av fraktetiketter som erstatter fraktbrevet.

De 20 største stasjonene i NSB Ekspressgods system er allerede koblet opp og benytter systemet som ble tatt i bruk for et par måneder siden.

- Vi hadde ikke råd til kompliserte løsninger, samtidig som vi ville ha et avansert sporingssystem og kvitte oss med fraktbrevet, sier administrasjonssjef Runar Johansen i NSB Ekspressgods til Logistikk & ledelse. Han understreker at kort utviklingstid, godt kjente standarder og enkelt utstyr gir en pålitelig og lettbetjent løsning. Det gjelder både for Ekspressgods egne ansatte og for kundene, som har full tilgang til systemet via internett.

Han opplyser at utviklingen av systemet tok ca 1.700 timer. Allerede nå er 50 kunder knyttet til som faste brukere som selv registrerer sendinger og skriver ut fraktetiketter med EAN-kode. Dette er større, profesjonelle brukere. Men også privatpersoner kan bestille frakt via internett. For firmaer som knytter seg nærmere opp mot systemet, ligger det andre viktige ytelser inne. Statistikker og fakturering, utkjøring av etiketter og sammenkobling mot kundens ordresystem er tilleggsytelser som følger med egen brukeridentifikasjon.

Viktig å få fjernet fraktbrevet

Forsendelser registreres som ordre. Fra den hentes til den er levert, ligger forsendelsen i databasen, og kunden eller NSB Ekspressgods kan til enhver tid se hvor sendingen befinner seg. Gjennom hele transporten blir status oppdatert hver gang sendingen går gjennom et kontrollpunkt. Når sendingen leveres mottaker, blir fraktetiketten avlest av sjåføren, og sendingen er utkvittert.

- For NSB er fjerning av fraktbrevet viktig. Papirarbeidet kostet rundt 1,5 millioner kroner årlig. Etiketten skrives ut når sendingen hentes ute hos kunden, og siden er det ikke mer papir i systemet. I tillegg har vi kommet bort fra etterregistrering av sendingene, en jobb som krevde en egen avdeling hos oss. Men også sikkerheten er viktig, for begge parter. Med manuelle rutiner er det mulig å skrive ut fraktbrev til steder vi ikke har avdeling. Men dette systemet nekter å skrive etikett dersom det ikke er tilgjengelighet. Systemet skriver dessuten alltid korrekt tariff, sier Johansen.

Kundene kan selv velge utleveringstidspunkt og får alle opplysninger om innleveringstid, alternative transportmåter, fly, bil eller tog, og korrekte priser for ulike alternativer. Kunden kan registrere en bestilling når som helst på døgnet, og sendingen blir hentet i vår åpningstid. NSB kan dermed tilby en fleksibel og lang innleveringstid, så og si fram til avgang for togene.

- I tillegg til sporing av enkeltsendinger i ekspressgodssystemet, kan man tenke seg utvidelser i form av merkede containere eller vekselskap. Med bruk av GSM kan informasjonen overføres trådløst, slik at kunden signerer ved mottagelse, og vi får en enda raskere oppdatering av sendingens status. I det hele tatt ligger det svært få begrensninger i systemet, avslutter Runar Johansen.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!