Statoil

Først ute med lavsvoveldiesel

Statoil vant kappløpet om diesel med lavsvovel til lastebilnæringen. Dieselen blir solgt fra spesielt merkede pumper, i første omgang fra anlegg i Oslo, Drammen, Bergen, Levanger og Tromsø, men flere anlegg følger i løpet av våren.

Christian Ryg

Staten har som kjent innført lavere avgifter på lavsvoveldiesel, men da det viste seg at oljeselskapene ikke kunnet ikke levere produktet, var Norges Lastebileier-Forbund (NLF) raskt ute med kritikk. Da Statoil kom med garantien for leveranse av en slik diesel og la fram planen for landsomfattende forsyning i løpet av forsommeren, sa adm. dir. Gunnar Apeland i NLF seg tilfreds med tiltaket.

Dermed ligger det nå bedre til rette for at næringen nå vil kunne nyte godt av de lavere avgiftene. Det betyr også at norske lastebileiere nå trygt kan investere i biler med motorer som krever lavsvovel diesel.

Direktør Øivind Holm Karlsen i Statoil understreker at Statoil måtte investere nærmere 10 millioner kroner i nytt utstyr for å kunne garantere at diesel med svovelinnhold under 0,005%.

- Dersom vi benytter samme pumper og slanger for fylling av tankbiler med lavsvovel som benyttes til pumping av konvensjonell diesel, risikerer vi at dieselen blir forurenset og ødelegger nye motorer som ikke tåler svovelholdig diesel. Det blir på samme måten som om man fyller blyholdig bensin på en bil med katalysator, sier Karlsen.

Derfor måtte Statoil investere i separate anlegg for lavsvovel diesel. Selskapet garanterer at diesel med lavt svovelinnhold fra spesielt merkede pumper alltid skal være ren vare. For lastebileierne betyr det at nye biler ikke blir ødelagt, og at de kan bidra til bedre miljø og renere luft i de store byene og tettstedene. Det er først og fremst i områder med stor trafikktetthet at et senket svovelinnhold i luften betyr mye. Undersøkelser fra store byer viser at tyngre dieselbiler (lastebiler) står for 40% av partikkelutslippet. Med riktig utstyr kan utslippet reduseres med 40%.

Lavsvovel diesel gir reduserte utslipp fra alle motorer, men det først når den brukes i biler med systemer for rensing av eksosen, slik som partikkelfiltre, at man oppnår de store gevinstene. En eldre lastebil, som kan kjøre på alle typer diesel, vil også få nedsatte utslipp av svovel, men fortsatt slippe ut partikler (sot).

Ettermontering mulig

Imidlertid er det håp for biler som ikke er utstyrt med partikkelfiltre fra fabrikkens side. Det er mulig å ettermontere et av flere systemer på markedet for å redusere utslipp av partikler fra dieselmotorer. Ettermontering er rundt 50% dyrere enn originalmontert utstyr fra fabrikkene, og NLF vil legge press på myndighetene for å få avgiftsfritak for slikt utstyr.

Apeland understreker også at Staten selv må bli flinkere til å følge opp sine egne anbefalinger og påbud.

- Statens vegvesen og andre etater med mange tunge kjøretøyer bør gå foran når det gjelder både innkjøp av mer miljøvennlige lastebiler og eventuell ettermontering av systemer for rensing av eksosgassene, hevder han.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!