Opel og Renault lanserer nye varebiler

Samarbeidet mellom General Motors og Renault har resultert i nok en ny felles varebil. Opel Vivaro og Renault Trafic er med unntak av lykter og grill identiske. Modellene vil kunne bli levert i en rekke utførelser, hvor skapbilene vil få en nyttelast opp til ca. 1,2 tonn.

Både Vivaro og Trafic produseres i over tyve varianter hos GMs underleverandør IBC Vehicles Ltd i engelske Luton, og vil være tilgjengelige både som varebil, 9-seters kombi, eller lastebil.

Varebilene blir nok de mest populære, og med kort akselavstand har disse en lasteromslengde på 2,41 meter og en innvendig høyde på 1,38 meter. Med lang akselavstand økter lengden til 2,81 meter, noe som gir et tilnærmet volum på 6 kubikkmeter og plass til 3 eurpaller. Modellene leveres standard med skyvedør på høyre side, med muligheter for en tilsvarende også på førersiden. Biler med lang akselavstand har bakdører som kan åpnes 270 grader.

Common rail

De nye varebilene er forhjulsdrevne, og på motorsiden kan man foreløpig velge mellom to 1,9-liters common rail dieselmotor og en 2-liters bensinvariant. Den minste dieselen yter 82 hk, og har et maks dreiemoment på 190 Nm som oppnås ved 2.000 omdreininger. Mest populær vil nok den kraftigere turbodieselen bli. Denne yter 100 hk, og har et maks dreiemoment på 240 Nm ved 2.000 o/min. Senere vil det også komme en turbodiesel på 2,5 liter.

For spesielt interesserte, kan nevnes at bensinmotoren yter 120 hk.

Turbodieselen og bensinmotoren står i kombinasjon med en 6-trinns girkasse, mens biler med den minste dieselmotoren leveres med en 5-trinns variant. Girspaken er integrert i midtkonsollen, noe som både gjør den enkel å betjene samtidig som at den frigjør gulvplass.

Komfortabel arbeidsplass

Siden mange yrkessjåfører tilbringer en stor del av dagen i bilen, var det naturlig for designerne å legge ekstra stor vekt på komfort, ergonomi og praktiske detaljer. Når man ser bilene fra siden, kjennetegnes de av et svakt buet førerhustak. Dette gir ekstra god takhøyde for fører og forsetepassasjer, og gjør det enklere å stige inn og ut av bilen.

Det finnes heller ikke synlig metall i førerhuset, som i stedet er kledd i et sterkt og lettstelt materiale. I alt finnes det elleve lagringsrom, tilpasset blant annet store kart, dokumenter i A4-format, brusflasker, CD og kassetter.

Vivaro og Trafic hevdes å gi god beskyttelse ved uhell. I kombiversjonen er fører og passasjer beskyttet av et stivt karosseri, kollisjonsputer, sidekollisjonsputer, hodestøtter og setebelter med beltestrammere. I de andre versjonene er kollisjonspute på førersiden, hodestøtter og setebelter med beltestrammere standard.

Hjulopphenget - med McPherson fjærben foran og en vektbesparende torsjonsaksel med Panhardstag bak - skal gi komfortable kjøreegenskaper og høy grad av aktiv sikkerhet. En nyhet i varebilsegmentet er kombinasjonen av progressiv fjæring og "aktive" støtdempere, som tar hensyn til last. Dette skal gi bilene gode kjøreegenskaper uansett hvor tungt lastet de er.

Opel Vivaro og Renault Trafic trenger hovedservice bare hver 30.000 km eller annet hvert år. En rekke praktiske innretninger skal redusere kostnadene ytterlige, for eksempel trenger bremsevæsken å skiftes bare hver 120.000 km. Tre års mobilitetsgaranti er standard, og garantien mot gjennomrusting er tolv år.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!