MAN:

Jubilerer, standardiserer og spesialiserer

Den norske MAN-importøren er tydelig på offensiven, og har innledet året med hele tre parallelle kampanjer. En egen jubileumsutgave av TG-A markerer at det er i år er 80 år siden de første MAN kom til landet. Videre tilbys nå standardiserte og komplette distribusjonsbiler fra 7,5 til 19 tonn, og i samarbeid med henholdsvis Eurolift AS og Rich. Steen & Sønn AS tilbys spesialiserte e-verks- og renovasjonsbiler.

Det vil i stor utstrekning være kundene selv som bestemmer spesifikasjonene på de 80 jubileumsutgavene av TG-A som skal selges, men noe vil være felles for alle kjøretøyene. Kjøperen må velge en av de tre største førerhusene i serien, LX, XL eller XXL. Videre må kunden bestille bilen med det elektroniske bremse- og retardersystemet MAN BrakeMatic. Med disse basisspesifikasjonene på plass vil bilen bli levert med det automatiserte girsystemet MAN TipMatic, uten tillegg i prisen. MAN er så sikker på at kombinasjonen BrakeMatic og TipMatic vil medføre reduserte reparasjonskostnader at kunden blir tilbudt en ekstra gunstig service- og reparasjonsavtale. Utover dette, vil kunden stå helt fritt når det gjelder spesifikasjoner og valg av utstyr.

Markedsdirektør Erik Frium hos MAN Last og Buss presiserer at dette ikke dreier seg om tradisjonelle "overspesifiserte" kampanjemodeller. Tvert i mot skal MANs jubileumstilbud vise at investering i riktig spesifikasjon vil gi gunstigere driftsøkonomi i bilens levetid.

Standardiserte distribusjonsløsninger

I samarbeid med påbyggerbedriftene Nor-Ka og Ulefos, tilbyr MAN nå også kundene komplette distribusjonsbilløsningerer. Hensikten er å tilby veltilpassede transportløsninger til en gunstig pris. MAN Distribusjon er utviklet for å dekke bilbehovet for egentransportører og leietransportører innen lokal og regional distribusjon. Serien består av biler på 7.5, 12, 15 og 19 tonn. Innenfor hver vektklasse leveres skappåbygget i en bestemt lengde og utførelse. Det kan imidlertid leveres tilleggsutstyr som radiostyring av bakløfter, rygge-TV, kjettingkroker osv. Kundens valg mellom de to skapprodusentene vil ikke influere på prisen.

7,5-tonneren LE 140/180 C leveres med Euro 3-motor på 140 eller 180 hk, mens 12-tonneren LE 220 C og 15-tonneren LE 220 B begge har en Euro 3-motor på 220 hk. Samtlige tre varianter har 6-trinns girkasse, luftfjæring bak og kort førerhus som standard. Det er tatt frem et program av mulig tilleggsutstyr, som for eksempel ABS-bremser, klimaanlegg, langt førerhus med eventuelt høyt tak - og for 15-tonneren også luftfjæring foran.

19-tonneren er en TG 310 A med Euro 3-motor på 310 hk, 16-trinns girkasse, skivebremser og luftfjæring foran og bak, samt ABS, EBS og ASR. På listen over mulig tilleggsutstyr finner vi blant annet det lange førerhuset L, LX-førerhuset med høyt tak og det automatiserte girskiftsystemet TipMatic. 19-tonneren kan om ønskelig også leveres med trekkbjelke bak.

Spesialbiler for e-verk og renovasjon

MAN-importøren og Eurolift AS har i fellesskap bygget opp to demonstrasjonsbiler for å vise forskjellige konsepter for vedlikehold av strømnettet her i landet.

Den ene er terrenggående 14-tonner med utstyr for å jobbe på kabler med spenning opp til 46.000 Volt, mens den andre er en 7,5-tonner utstyrt for å operere i trange bymiljøer og boligområder. Begge bilene kommer nå til å bli demonstrert for nettselskaper over hele landet.

I samarbeid med Rich. Steen & Sønn AS er det også blitt bygget opp en miljøbil som er spesifisert med tanke på rimeligst mulig vedlikehold. En ZF automatkasse gjør det enkelt for sjåføren, samtidig med at den reduserer slitasje på clutch og drivlinjen for øvrig. Den integrerte retarderen vil på sin side ta mesteparten av bremsearbeidet ved de hyppige stoppene, og således redusere slitasjen på hjulbremsene. Renovasjonsaggregatet har et volum på 14 kbm, og er av typen Phoenix P1400S som er konstruert for tunge 2-akslede biler. Påbygget består også av vinsj og lift, samt Botec veieceller og Mitsubishi ryggekamera.

Også denne løsningen skal nå demonstreres hos potensielle brukere over store deler av landet.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!