Flyfrakt:

SAS Cargo satser på Riga

SAS Cargo har utvidet sitt engasjement i Latvias hovedstad Riga. Sammen med Lufthansa Cargo og lokale krefter, vil man gjøre den latviske hovedstaden til innfallsport for et interessant utviklingsområde for flyfrakt.

Christian Ryg

Riga er uttalt satsingsområde for SAS Cargo. Med en nybygd terminal for flyfrakt, et nært samarbeid og opplæring av latviske medarbeidere, er forventningene store. Foreløpig er ikke trafikken overveldende, men både SAS og Lufthansa Cargo ser store muligheter i årene som kommer. Baltic Cargo Centre eies av SAS Cargo (45%), airBaltic (10%) og Globe Ground Berlin (45%). Sistnevnte er et selskap i Lufthansas organisasjon, som driver et globalt nett av flyfraktterminaler.

Baltic Cargo Centre åpnet offisielt i juni, etter to års prosjektering og bygging. Terminalen er modulbygget, slik at man enkelt kan utvide fra dagens bygning på 900 kvm lagerbygg og 600 kvm kontorbygg. Foreløpig ligger kapasiteten på beskjedne 800 tonn gods i året. En dobling av kapasiteten ligger innen rekkevidde, dersom behovet øker raskt. Terminalen er fullt utrustet for å fylle dagens krav fra flyfraktbrukere og speditører. Personalet har fått sin opplæring og trening hos SAS Cargo og Lufthansa Cargo, slik at all håndtering foregår etter internasjonale standarder og regelverk. Her finnes utstyr og fasiliteter for håndtering av alle typer gods, enten det dreier seg om temperaturømfintlige varer, levende dyr, høyverdi gods eller farlig gods. Dessuten har terminalen sikkerhetsutstyr og rutiner for sjekking med røntgengjennomlysing.

Baltic Cargo Centre skal være en uavhengig operatør som kan yte alle flyfraktere, speditører og deres kunder den samme service.

En utvidelsesmulighet som allerede planlegges, vil gi direkte tilgang til Latvias motorveinett.

Voksende økonomi

Latvia har den sterkeste økonomiske veksten av de baltiske statene. Siste år så man en økning i BNP på 6,6%, mye på grunn av en hurtig vekst i industriproduksjonen. Spesielle vekstområder er skipsbygging og farmasøytisk industri, men man legger også stor vekt på jordbruk og handel. Selv om import fortsatt dominerer flyfrakten, forventer man en økning i eksporten i takt med utvikling av logistikk- og transportløsninger. Satsingen på Rigas Baltic Cargo Centre er et slikt prosjekt som man venter seg mye av. Hensikten for både Latvia og partnerne i BCC er at Riga skal bli et brohode inn og ut av Baltikum, og også en dreieskive for handel med store deler av Russland og Hviterussland.

SAS og airBaltic har et nært samarbeid om flyging mellom Skandinavia og Riga, med 53 ukentlige avganger med passasjerfly, fem rene fraktavganger med Antonov AN26, i tillegg til landeveis transporter fra København og Stockholm flere ganger i uken.

Administrerende direktør Jens Helmo Larsen i airBaltic understreker at åpningen av BCC er et godt eksempel på den raske utviklingen av infrastruktur i Latvia.

- Det er den første investeringen av sitt slag i Riga, som er gjort av flyselskap. Med denne investeringen har man satt en ny standard for service og håndtering. Dette vil både kunder og flytransportører nyte godt av i sin videre utvikling, sa Larsen bl.a. i sin tale ved åpningen av terminalen.

BCC har 18 ansatte, under ledelse av Olegs Korche. Disse har ansvar for håndtering, dokumentasjon og palletering av gods i terminalen. Terminalen åpnet daglig drift allerede i begynnelsen av februar i år, og i følge Michael Garvens i Globe Ground som har investert både midler og mye knowhow i terminalen, har investeringene vært verdt resultatene så langt. Han understreker at tilbakemeldinger fra flyselskapene har vært positiv. Allerede etter et halvt års drift mener han at BCC har bevist sin berettigelse som en innfallsport til regionen.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!