Volvo forbedrer Dynafleet:

Mer effektiv utnyttelse av bilene gir økt lønnsomhet

Volvo hevder at deres nyeste versjon av transportinformasjonssystemet Dynafleet bidrar til både økt kontroll over lastebilenes driftskostnader og til en mer effektiv transportplanlegging. Trådløs nedlasting av kjøretøydata og rapportering av kjøretøyenes eksakte posisjon er noen av nyhetene i Dynafleet 2.03.

Dynafleet ble lansert allerede tidlig på 90-tallet, og Volvo var derfor i mange år alene om å kunne tilby integrerte transportinformasjonssystemer til sine kunder. I den siste tiden har som kjent også andre bilprodusenter sett betydningen av å kunne tilby tilsvarende systemer. Dynafleet benyttes av en rekke større flåteeiere, blant annet Jørgensen Transport og Lerum Fabrikker. Systemet finnes i tre forskjellige moduler, og kan i stor grad skreddersys og tilpasses den enkelte kundes behov.

Den enkleste Logger Tool modulen er en avansert kjørecomputer som samler inn kjøretøy- og førerinformasjon fra henholdsvis motorstyring, fartsskriver og lastindikator. Førerinformasjonen - som blant annet viser kjøre-, hvile-, arbeids- og ventetid - lagres på et personlig smartkort til den enkelte sjåfør. Etter kjøring kan dette leveres på kontoret, og benyttes til eksempelvis lønnsberegning og kontroll av arbeidstid. Den tekniske kjøretøyinformasjonen har til nå blitt lagret i enheten i opp til 38 dager, og blitt lastet ned til en kontor-PC ved hjelp av kabel.

- I Dynafleet 2.03 kan man nå trådløst laste ned disse kjøretøydataene, opplyser markedssjef Ole B. Dahlum i Volvo Norge.

I stedet for å måtte vente med å dokke dataene til bilen er tilbake fra oppdraget, kan man nå helt uavhengig av kjøretøyets posisjon laste ned dataene.

- Dermed slipper sjåføren å etablere rutiner for dette, samtidig som at transportøren kan få tilgang på data om eksempelvis drivstofforbruk, kjørelengde, hastighet m.m. når det passer bileierens rutiner best.

Den neste påbyggingsmodulen Communication Tool inneholder i tillegg funksjoner for kommunikasjon og posisjonering. Ved hjelp av et tastatur kan man sende og ta i mot tekstmeldinger til både kontor og andre biler i flåten. Systemet kan også håndtere ordreformularer som er utformet til den enkelte transportbedrift. Modulen kan også kompletteres med en alarmknapp som sender en SOS-melding både til hjemmekontor og til Volvo Action Service.

Går man til anskaffelse av også den siste Information Tool modulen, erstattes displayet i Logger Tool av en langt større fargeskjerm nedfelt i dashbordet (bildet). Her kan det også vises trafikkinformasjon via RDS TMC.

Posisjon på kart

Ved hjelp av Transport Manager på kontoret får man oversikt over kjøretøyenes posisjon. Dataprogrammet gir trafikkplanleggeren tilgang til informasjon om kjøretøyenes status, kjøreretning og avstand til forskjellige steder. Til nå har kjøretøyenes posisjon blitt sendt som en ren SMS-melding til kontoret.

Nytt i Dynafleet 2.03 er at disse dataene kan integreres med kartdatabaser på gatenivå, ruteplanleggingssystemet Route LogiX eller Map & Guide. Ved hjelp av symboler rett på kartet, får transportmeglerne en langt bedre visuell kontroll over posisjonen, og kan dermed gi en mer presis oppfølging av posisjon og kjøretøyets rutevalg.

- Ytterligere en nyhet i den siste versjonen er varsling når forhåndsinnstilte grenseverdier som turtall, tomgang og hastighet overskrides. Dette handler om de funksjoner som er viktige for drivstofføkonomi, kjøretøyslitasje og trafikksikkerhet. Videre finnes det også en tydeligere rapportering av kjøretøydata, samt rapportering av førertider som bl.a. er tilpasset fremtidige EU-krav, sier Dahlum avslutningsvis.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!