Norges eldste bilimportør jubilerer

Bertel O. Steen runder 100 år

Med en rekordomsetning på hele 6,5 milliarder kroner i fjor, står landets eldste bilimportør godt rustet til å møte fremtidens utfordringer.

Bertel O. Steen stiftet sitt selskap den 5. januar 1901 som et engrosfirma innen jernvarer. Bilen kom inn i bildet i 1907, og allerede på Akershusutstillingen i 1909 hadde Steen en av de største avdelingene med Fiat, Dennis og Stoewer

- i tillegg til Humber som var hans første bilagentur. Bertel O. Steen hadde også kontrakt med Opel på denne tiden, men dette agenturet overlot han i 1918 til sin yngre bror Gustav Thrane Steen.

Sine to viktigste agenturer fikk firmaet rundt 1930. Mercedes-Benz lastebiler for Østlandsområdet kom til i 1929, og året etter solgte Steen sin første Peugeot. Disse merkene dominerer fortsatt selskapet, og Bertel O. Steen er i dag den eldste eksisterende importør av begge disse merkene.

Virksomheten utvides

Tore Steen, sønn av gründeren, ledet selskapet fra slutten av 1960-årene og frem til begynnelsen av 1990-tallet. I denne perioden økte omsetningen fra 99 millioner i 1969 til 3,6 milliarder i 1991. Årsaken til den sterke veksten var betydelig utvidelse av virksomheten. Personbilagenturet på Mercedes-Benz fikk selskapet i 1972. Senere kom Daihatsu, sportsavdeling, MTU båtmotorer og forsvarsmateriell til. Opp gjennom 90-årene fulgte Kia og overtagelsen av den frittstående verkstedkjeden Snap Drive. I de senere årene har først og fremst forhandlersiden blitt styrket gjennom oppkjøp av en rekke Mercedes-Benz og Peugeotforhandlere.

I dag ledes konsernet av Marius Steen, og han har tatt opp arven etter sin far og farfar på en svært god måte. De foreløpige regnskapstallene for år 2000 viser en omsetning på 6,5 milliarder kroner - hele 0,9 milliarder kroner høyere enn den tidligere "bestenoteringen".

Nyttekjøretøyer betyr mye

De aller fleste pressemeldinger fra Bertel O. Steens informasjonsavdeling omhandler ett av konsernets mange personbilmerker. På pressekonferanser er det som regel heller ikke tall på antall grafer som viser markedsutviklingen på disse. Nyttekjøretøyene omtales ofte kun i en bisetning. Slikt sett er det lett å få et inntrykk av at Bertel O. Steen først og fremst er et personbilhus. Faktum er imidlertid at konsernets vare- og lastebilvirksomhet står en betydelig del av den samlede omsetningen.

For lastebiler over 6 tonn, har eksempelvis Mercedes-Benz økt sin samlede markedsandel fra 8,3 % i 1996 til 15% i fjor. Importøren er godt fornøyd med Atego-

salget, som i fjor ble størst i 6 til 16 tonns segmentet med en markedsandel på 27,9%.

En av årsakene til de gode resultatene den siste tiden, er den store avtalen Bertel O. Steen har inngått med Posten som inkluderer levering av alle typer biler over 7 kbm varerom for både 2000 og 2001. I fjor dreide det seg om 90 biler av typen Sprinter, Atego og Actros, og i år vil det minimum bli levert 100 biler. Etter at Posten som kjent overtok NSBs lastebilselskap Nettlast, burde det være gode muligheter for at tallene kan bli vesentlig større.

I likhet med flere andre lastebilimportører, meisler også Mercedes-Benz for tiden ut en ny distribusjonsstrategi basert på større enheter. Forhandlerne blir nå organisert i 10 regioner, hvorav flere allerede er på plass. Ved å tilføre regionene økt kompetanse, håper den norske Mercedes-Benz organisasjonen at man vil kunne imøtekomme kundenes økende krav på service- og ettermarkedssiden på en langt bedre måte.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!