Ny Mitsubishi Canter:

Kraftigere og mer velutstyrt

Mitsubishi har lansert nye modeller av lastebilen Canter. Blant nyhetene er 6-trinns girkasse, ny direkteinnsprøytet turbodieselmotor, ABS-bremser, differensialbrems og et nytt og mer moderne utseende. Canter leveres som 6,3 og 7,5 tonner - førstnevnte også med dobbeltkabin.

Mitsubishi Canter er en kraftig og velutstyrt lastebil. De nye modellene utstyres alle med en 3,9-liters, 4-sylindret turboladet dieselmotor med intercooler og direkte innsprøyting av dieselen (DI-D) via en høytrykks rotasjonspumpe. Den nye motoren tilfredsstiller naturligvis Euro 3-kravene som gjelder fra oktober. Den yter 143 hk ved 2.700 o/min og har et maks. dreiemoment på 412 Nm ved 1.600 o/min. Det er 42 Nm mer enn motoren i forrige modell.

Nytt på samtlige 2001-modeller er også at 6-trinns girkassen har synkromers på alle gir og at den 100 liters store drivstofftanken leveres standard med vannutskiller.

Canter har et 2-krets servoassistert bremsesystem med 235 mm store skiver foran og 320 mm store tromler bak. Alle modeller har ABS-bremser med lastavhengig bremseventil for bakhjulene, og en elektronisk styrt eksosbrems som tilleggsbrems. For å bedre fremkommeligheten spesielt vinterstid og med lite last er differensialbrems nå standard på de nye modellene.

Høy nyttelast

En 6,3 tonns Canter med tre sitteplasser har en egenvekt på 2.435 kg, hvilket gir en brutto nyttelast på hele 3.865 kg. Maksimal vogntogvekt er 9.800 kg. En tilsvarende dobbelkabiner med syv sitteplasser har samme totalvekt og vogntogvekt, og brutto nyttelast på 3.655 kg.

Det er 6,3-tonnsutgaven som har solgt best i Norge, faktisk så bra at den i en årrekke har vært markedsledende blant 6-tonnerne, men den er også tilgjengelig i en 7,5 tonns versjon. Denne leveres som kun som 3-seter. Til tross for lengre chassis er ikke egenvekten mer enn 2.605 kg og dermed brutto nyttelast på 4.895 kg. Maksimal vogntogvekt er 11.200 kg.

Fordi Mitsubishi Canter er en distribusjonsbil beregnet på mye nærtrafikk er det lagt vekt på at den skal være lett å manøvrere. En 3-seters 6,3-tonner har en svingradius på ikke mer enn 6,3 meter. 7-seteren krever 7,0 meter og 7,5 tonneren ytterligere 80 cm.

Nye Canter har semi-elliptiske laminerte bladfjærer med stabilisatorstag foran og bak, samt hjelpefjærer. Støtdemperne på både fremre og bakre aksel er hydraulisk dobbeltvirkende teleskopdempere. Forakselen er av typen Elliot «I» bjelke og bakakselen er helflytende. Maksimal belastning på foraksel for 7,5 tonneren er 2.900 kg og på bakaksel 5.200 kg. 6,3-tonneren har en maksimal belastning på henholdsvis 2.500 kg og 4.500 kg. Bakakselen har tvillinghjul på alle modeller.

Alle tre versjoner er bygget på separat parallell stigeramme med avsmalede lengder foran og bak. Alle 3-seters modellene har tippbar kabin med torsjonsfjæret demping. 7-seters dobbelkabineren har en fast, ikke tippbar kabin.

Mye standardutstyr

Mitsubishi Canter er velutstyrt, og på listen over standardutstyr finnes sentrallås, elektrisk oppvarmede speil, elektriske vindusheiser, elektronisk styrt motorbrems, høydejusterbare hovedlys, justerbar avfjæret førerstol og lasteavhengig bremsekraftregulator på bakhjulene. Det servoassisterte rattet er lett å betjene og rattet kan justeres i ønsket posisjon ved å regulere rattstammen i både høyde- og lengderetningen. Verdt å ta med seg er det også at Canter har nedfellbar midtre seterygg med plass for kart og papirer, vindusspyler integrert i viskerbladet samt antenne og to høyttalere.

Canter leveres med garanti som skal sikre problemfritt bilhold i 5 år/ 200.000 km. I tillegg har Mitsubishi en 10 år/200.000 km elektronikkgaranti, samt 8 års garanti mot gjennomrusting og 3 års lakkgaranti.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!