23948sdkhjf

Mercedes-Benz Actros: Lavt forbruk og høy kvalitet

Mercedes-Benz Actros:Lavt forbruk og høy kvalitetTester gjennomført i både utlandet og i Norge viser at de nye Euro 3-motorene som benyttes i Mercedes-Benz Actros har et meget gunstig drivstoffforbruk...

Mercedes-Benz Actros:

Lavt forbruk og høy kvalitet

Tester gjennomført i både utlandet og i Norge viser at de nye Euro 3-motorene som benyttes i Mercedes-Benz Actros har et meget gunstig drivstoffforbruk. Etter mange år med kontinuerlige forbedringer er dessuten den generelle kvaliteten på Actros høyere enn den noensinne har vært.

Ved de fleste introduksjoner av nye motorer som tilfredsstiller den siste miljøstandarden Euro 3 de to siste årene, har motorprodusentene unisont opplyst at drivstofforbruket vil øke et par prosent i forhold til Euro 2-motorene. I beste fall har man i praksis opplevd at forbruket er tilnærmet det samme.

Det må derfor kunne karakteriseres som ganske oppsiktsvekkende at Mercedes-Benz nå offentlig går ut i (tyske) annonser og hevder at deres nye Euro 3-motorer går mellom 2,6 til 2,8 prosent billigere enn deres tidligere Euro 2-motorer. Forbrukstestene av de tyske tidsskriftene som ligger til grunn for uttalelsen, blir imidlertid langt på vei støttet av tilsvarende norske hvor konklusjonene er entydige på at motorene går svært billig. Både de norske og utenlandske testene ble gjennomført med en Mercedes-Benz Actros 1843, med 428 hk sterk motor og hvor semitraileren hadde en totalvekt på rundt 40 tonn.

Olav-Kåre Thingwall i Bertel O. Steen presiserer imidlertid at spesielt de utenlandske forbrukstallene fremkom etter kjøring på relativt flat vei.

Påstanden om reduksjon av forbruket skal man for Norges del derfor ta med en klype salt, men det synes å være et grunnlag for å hevde at de nye Euro 3-motorene i hvert fall ikke har noe vesentlig høyere forbruk enn de tidligere Euro 2. Dette understøttes også av måltall fra flere norske transportører som har kjørt de nye motorene ett års tid med totalvekter på 50 tonn. I følge Thingwall har ingen av disse knapt registrert noen økning av forbruket, men så har da også disse transportørene svært erfarne og dyktige sjåfører.

Toppeffekten på 428 hk er uforandret. Maks dreiemoment på 2.000 Nm som oppnås ved 1.080 omdreininger likeså. Kurven over det spesifikke forbruket på den nye motoren er imidlertid litt mer buet, hvilket i praksis betyr at man har mindre slingringsmonn på turtallet dersom man skal jage forbruket.

Bedre kvalitet enn noen gang

I perioden rett etter at Actros ble lansert i 1996, opplevde flere brukere en noe varierende kvalitet på produktet. Etter en lang periode med kontinuerlige forbedringer av kvaliteten, hevder Thingwall avslutningsvis at Actros aldri har vært så god som den er nå.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.234