Volvo Norge:

Blir rent salgsselskap

Gjennom utviklingsprogrammet COMET - New Commercial Operating Model European Trucks - har Volvo reorganisert sitt europeiske distribusjonsapparat. Målene med prosjektet har blant annet vært å etablere likhet, klarhet og sterke salgsenheter. Også produktene blir stadig mer standardisert, og Volvo tilbyr nå en rekke komplette biløsninger.

Basert på størrelse, konkurranse og språk, har Volvo delt inn Europa i «Businessregionene» Norden, UK & Irland, Sentral-Europa (Tyskland, Sveits og Østerrike), Frankrike, Spania og Italia. Årsaken til at Portugal og Hellas ikke er med, er at disse landene har privateide importører. Norden er igjen delt inn i nasjonale salgsselskaper (internt i organisasjonen omtales nå Volvo Norge som «Selling Unit Norway») samt en sentralt plassert supporteringsstab som skal operere på tvers av landegrensene. Organisasjonskartet til Volvo Norge har krympet jevnt og trutt de siste årene etter hvert som at stadig flere av de tradisjonelle importfunksjonene enten har blitt flyttet bakover til fabrikken eller lagt ut de fem forhandlerregionene her i landet. Men samtidig med at Volvo Norge nå er blitt enda noen færre og kommet ned i 17 hoder, svarer adm. direktør Olav Leirhol at de samtidig har blitt flere. Det forklares med at man har fått direkte tilgang til langt flere ressurser gjennom fellesfunksjonene i Business Region Nordic. For å være helt presis, er det her etablert 59,5 årsverk, hvorav 8,5 er norske. Sentralt i støttefunksjonene finner man blant annet den norske Volvoveteranen Helge Ottesen som er ansvarlig for forhandlerutvikling i hele Norden. Likeledes finner man ressurspersoner innen produkt/pris, servicetjenester/finans, deler og teknisk service, markedskommunikasjon, IT-systemer og spesielle prosjektgrupper.

Målet med COMET-prosjektet har vært å etablere like organisasjoner i alle markeder, etablere ensartede rutiner, fastsette klare roller og ansvarsområder, forsterke produktenhetene, konsolidere supportfunksjonene - og ikke minst - et forsterket fokus på salg.

One-Stop-Shopping

Stadig flere kunder ønsker nå å kjøpe komplette transportløsninger. Dette er en typisk vinn/vinnløsning, som rasjonaliserer og forenkler ordrehåndteringen til leverandøren, samtidig med at det gir kunden en rekke fordeler med tanke på kortere leveringstider, som regel lavere priser, og ikke minst enklere service og vedlikehold ved at man kun forholder seg til én leverandør.

Volvo har nå bygget opp en rekke serier med komplettbiler som dekker både distribusjons-, trekkvogn- og dumpersegmentet.

Distribusjonsbiler

På distribusjonsegmentet finner vi to ferdigbygde 15-tonnere med skappåbygg fra ARKA. Den ene er en FL15T, utstyrt med 250 hesters motor og 6-trinns manuell girkasse. Bilen har en akselavstand på 5.400 mm, har luftfjæring både foran og bak og utstyrt med et langt førerhus. Blant utstyret kan nevnes air condition, sentrallås, farget glass, elektriske vindusheiser, radio/CD-spiller, tåkelys og takspoiler. Distribusjonsskapet fra ARKA måler 7,60 x2,55 meter utvendig, med en innvendig høyde på 2,51 meter. Skapet har full sideåpning på venstre side, og er utstyrt med en 1.500 kilos Z-løft.

Den andre distribusjonsbilen er en FM7 med 290 hesters motor og manuell 12-trinns girkasse. Denne har en akselavstand på 5.600 mm og er utstyrt med skivebremser, og også FMen har helluft og langt førerhus. Bilen har samme ekstrautstyr som FL, men har i tillegg komfortstol. Skapet på denne bilen ha ren utvendig lengde på 7,71 meter, og innvendig høyde er 2,62. Bakerst finner man både en 2.000 kilos Z-løft og trekkbjelke.

3 trekkvognvarianter

På trekkvognsiden er det bygget opp FH12 i henholdsvis 4x2, 6x2, og 6x2 pusher-utførelse. Alle bilene er utstyrt med 460-hesters motor, Volvo Engine Break, 12 trinns manuell girkasse og et meget godt utstyrt XL-førerhus. De er lakkert i sølv metallic med Volvo Ocean dekor. 4x2- og 6x2 pusherutførelsene har en chassishøyde på 900 mm, hvilket gir en svingskivehøyde på 1.140 mm med last. 6x2-trekkvognen har en chassishøyde på 850 mm, hvilket gir svingskivehøyde på 1.060 mm. Alle modellene kan leveres med Geartronic, og i tillegg kan de to 6x2-bilene også leveres med retarder.

Dumpere

På dumpersiden har Volvo valgt å standardisere på FH12 med 460 hesters motor i 6x2 eller 6x4-utførelse. De leveres enten med en Zetterberg Eurodumper og Nummi tippsylinder fra Rolands Mek. verksted AS, eller med en Sørling Goldstardumper og tipp fra Maur Bilpåbygg. Begge dumperkassene er utstyrt med 10 mm bunnplater og har en lastekapasitet på 11 kubikkmeter.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!