Volvo:

Utvikler ny 16-liter på godt over 600 hk

Volvo utvikler for tiden en ny motor til erstatning for dagens 470 og 520 hesters 16-liter. Den vil få samme slagvolum, men effekten vil bli på godt over 600 hk. Potensielle brukere må imidlertid smøre seg med tålmodighet - motoren vil ikke komme i salg før i 2003.

Henning Ivarson Göteborg

Volvo har i lang tid arbeidet med å utvikle en ny 16-liters motor, hvor det opprinnelige målet utvilsomt var å ha den klar før de nye Euro 3-bestemmelsene trår i kraft nå i oktober. Selv om produsenten er svært lite villig til å informere om prosjektet, synes det klart at hele utviklingsprosjektet ble lagt på is da man inngikk forlovelsen med Scania og registrerte hvor langt de var kommet med sin motorutvikling. Da forlovelsen ble brutt, måtte Volvo derfor bestemme seg for hva selskapet skulle gjøre videre. Verdifull tid var gått tapt, og fra uoffisielt hold blir det hevdet at Volvo Lastvagnar på sin side ville legge hele prosjektet på is. I stedet skal det ha vært Volvo Penta, som er en betydelig leverandør av marine- og industrimotorer, som fikk trumfet gjennom at prosjektet skulle videreføres.

Lite, men prestisjefullt segment

Ca. 85 prosent av Volvos tunge lastebiler leveres i dag med produsentens 12-liters motor på 460 hk, og 16-literen har tradisjonelt bare stått for noen få prosent. Volvos sviktende salg - som oppsiktsvekkende nok har medført at Scania har ligget på registreringstoppen flere måneder på rad - kan derfor ikke utelukkende forklares med mangelen av en moderne motor i den aller øverste effektklassen. Men dette segmentet er svært prestisjefullt, og manglende tilstedeværelse bidrar nok til en negativ psykologisk effekt både hos kundene og innad i organisasjonen. Derfor tok da også Volvo det noe uvanlige skrittet allerede på et svært tidlig tidspunkt å informere både kunder og presse om den nye motoren.

Det er imidlertid svært lite man får vite. Offisielt heter det at effekttallet vil begynne med 6. Samtidig blir det sagt at effekt pr. liter vil ligge helt i europatoppen, hvilket kan bety at motoren vil begynne et sted nærmere 650 enn 600 hk. Teoretisk sett kan det tas ut langt mer enn dette, men effektuttaket vil ifølge produsenten aldri gå på bekostning av Volvomotorenes driftssikkerhet som bl.a. skal tåle én million kilometer.

Ingen utenforstående vet selvfølgelig hvor mye Volvo og Scania hadde av felles motorutvikling i løpet av den korte tiden de var forlovet. Men Scania lanserte som kjent nylig turbocompound på sin nye 12-liter, og Volvos nye 16-liter har den siste tiden vært vist både med og uten dette.

100 kilo lettere

En ting som imidlertid er helt klart, er at den nye motoren vil bli 100 kilo lettere enn dagens. Det er i all hovedsak den nye støpeteknikken Future Process Casting av motorblokkene som bidrar til denne relativt betydelige vektreduksjonen. Metoden hevdes å gi godset opp til 40 prosent høyere styrke sammenlignet med tradisjonelle støpemetoder. Dette betyr at motorkonstruktørene kan gå ned i tykkelse på godset, samtidig som at man kan øke topptrykket inne i motoren for å oppnå bedre forbrenning.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!