40 år på sjøen for norsk lastebiltransport:

Oslo - Kiel åpnet kontinenttrafikken

Da Anders Jahre i 1961 etablerte fergelinjen Oslo - Kiel manglet det ikke på kritiske og advarende røster. Men fergelinjen til Kontinentet ble meget raskt en suksess på passasjersiden. Allerede tre måneder etter første seiling i mai med Kronprins Harald (den 1.), hadde 25.000 passasjerer reist med skipet. Lastebiltrafikken tok det imidlertid litt lengre tid å få samme sving på. Men i løpet av året hadde i underkant av 1.000 vogntog benyttet muligheten til å «gjøre landgang» i Tyskland.

Christian Ryg

Kanskje ikke så rart at det tok tid å snu trafikken. Det første skipet hadde kapasitet til å frakte 10 vogntog, eller 120 biler. Vogntogene var etter tidens regelverk under 16,5 meter, og hadde maksimal høyde på 3,45 meter. Til sammenligning frakter dagens Kronprins Harald 71 semitrailere, i tillegg til 250 personbiler. Med 1.200 linemeters og gjennomkjøring sørger Kronprins Harald og Prinsesse Ragnhild for at rundt 37.000 trailere og vogntog trafikkerer ruten mellom Oslo og Kiel årlig.

Øystein Stie

Allerede fra starten av fantes det noen norske lastebiltransportører som så fordelen ved framføring av gods og vogntog sjøveien til kontinentet. Øystein Stie med sin termotransport mellom Norge og Italia var blant de aller første kundene. Likeledes Helge R. Olsen & Sønn A/S, som fortsatt hører med blant kundene.

De første fem årene seilte Kronprins Harald ruten alene, og dermed var det grenser for vekstpotensialet i spesielt godstransporten. Så kom Prinsesse Ragnhild i 1966 og etter 12 år ble den første Harald, som skipet etter hvert ble omtalt på folkemunne, solgt. Den nye Kronprins Harald var rederiets første ferge med gjennomkjøring og med en vesentlig høyere kapasitet. Fra midten av 1970-tallet gikk trafikken bratt oppover, norske lastebiltransportører utviklet trafikker på kontinentet og materiellet ble stadig større, tyngre og mer effektivt. Samtidig stilte man stadig strengere krav til tiden i framføring av godset, slik at alle ledd måtte vise til presisjon.

I begynnelsen av 1980-årene ble det klart at man trengte større kapasitet. I 1981 kom den andre Ragnhild med betydelig større kapasitet, særlig med tanke på vogntog. Seks år senere kom den tredje Harald, dagens utgave og i 1992 ble Ragnhild saget i to og forlenget til dagens utgave.

Opprettelsen av linjen Oslo - Kiel kan også sies å ha hatt en viss betydning politisk. Åpningen av linjen i 1961 var faktisk grunnen til det første norske statsministerbesøk i Tyskland etter 2. verdenskrig. Linjen har også hatt stor betydning for utvikling av forbindelsen mellom de to landene. Titusener av reisende til Hannovermessen har bl.a. brukt fergene for å komme til og fra messen.

I tillegg til sin betydning for godstransport og passasjertrafikken mellom Norge og Tyskland, har Jahre Line og senere Color Line gjennom årene transportert millioner av nye personbiler for tyske produsenter til Norge.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!