Mercedes-Benz:

Ny Actros på IAA

På den internasjonale nyttekjøretøyutstillingen IAA 2002 som ble arrangert i Hannpover i midten av september presenterte DaimlerChrysler en ny Mercedes-Benz Actros. Modellen får blant annet et helt nytt førerhusinteriør, ny bakaksel konstruert for brede singeldekk og sterkere motorer. I tillegg oppgis totaløkonomien å bli enda gunstigere enn for dagens modeller.

Til tross for at samtlige karosseriplater i førerhuset er beholdt, presiserer Olav-K Thingwall i Mercedes-Benz Norge at nyhetene forøvrig er så mange at han trygt kan hevde at det er snakk om en ny modell. Men selv om altså platene er de samme, er så mange av de utvendige detaljene som eksempelvis grill og lykter byttet ut at man har klart å gi førerhuset et nytt og mer moderne preg.

Innvendig har designerne gått mer drastisk til verks, og interiøret skal skille seg vesentlig ut fra dagens Actrosmodell. Til grunn for arbeidet ligger en rekke spørreundersøkelser og intervjuer i mange land for å sikre at de ulike nye løsningene vil danne et basiskonsept som tilfredsstiller sjåførene.

- Mange sjåfører med ulike oppdrag både nasjonalt og internasjonalt har ført oss frem til et modulært førerhus med et nytt kjøre- og betjeningssystemet som er tilpasset kjøretøyets innsats, hevder Thingwall, som legger til at også passasjersiden tilpasses flere behov. Her vil man mellom annet kunne velge mellom flere stoltyper - alt fra et enkel oppfellbart sete som gir maksimal gulvplass til en behagelig lenestol i «single cab version». Sengene hevdes å sette en ny standard, og har blant annet fått et «kvalitetstempel» fra den tyske ortopediske organisasjonen Arbeitsgeimenschaft Gesunder Rücken.

Innfelte «down lights» skal bidra til å skape en hyggelig hjemmeatmosfære, og oppbevaringsmulighetene i skap og hyller er mer enn fordoblet i den nye Actros generasjonen.

Integralhekk og brede singeldekk

Nytt på Actros 4x2 trekkvogn med luftfjæring er en ny «integralhekk». I denne tidligere ubenyttede plassen mellom bakakselen og rammeenden er det nå montert oppheng for utstyr som tidligere var plassert på rammen lenger frem slik som batterier, lufttanker, luftventil for henger etc. Løsningen er standard på Actros MegaSpace, og frigjort plass på rammen kan eksempelvis til dieseltanker opp til 1.400 liter. Som et resultat av integralhekken får luftfjærede 4x2-trekkvogner én luftbelg per bakhjul noe som igjen påvirker bilens nyttelast i positiv retning.

Muligheten for brede singledekk på drivakslingen er også nytt. De tradisjonelle tvillinghjulene blir erstattet med ett meget bredt dekk med ekstrem bæreevne i dimensjonen 495/45 R 22,5. Fordelen med dette er et lavere drivstofforbruk som følge av lavere vekt og redusert rullemotstand. Den nye bakakselen er blitt 90 kilo lettere, og bidrar således til økt nyttelast.

Økte effekter

Den nye Actrosfamilen vil omfatte trekkvogner, landeveischassiser og anleggsbiler i seks førerhusvarianter og med tolv forskjellige akselavstander. Totalt vil familien omfatte 530 forskjellige Actrosvarianter. Motorprogrammet er basert på den velkjente motorserien OM500, men med noe økte effekter. V6-motoren blir levert i 5 effektvarianter fra 320 til 456 hk, mens V8-motoren vil den bli å få i 3 effektvarianter fra 503 til 578 hk.

Nye Mercedes-Benz Actros ble som nevnt presentert på IAA i september. Markedsintroduksjon vil imidlertid først finne sted på nyåret.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!