23948sdkhjf

Engelund & Aaby: Fullt mulig å tjene penger på transport

Engelund & Aaby:Fullt mulig å tjene penger på transportDet snakkes mye om dårlig økonomi innenfor transportsektoren, og i veldig mange tilfeller er marginene uten tvil altfor små. Men det finnes o...

Engelund & Aaby:

Fullt mulig å tjene penger på transport

Det snakkes mye om dårlig økonomi innenfor transportsektoren, og i veldig mange tilfeller er marginene uten tvil altfor små. Men det finnes også transportselskaper som driver godt og har en sunn økonomi. Ett slikt er det relativt unge selskapet Engelund & Aaby AS i Oslo.

Virksomheten har 18 ansatte, inklusive begge eierne, som utgjør administrasjonen. Men hverken Rolf Engelund eller Jørg Aaby har noe i mot å sette seg bak rattet når det kniper.

Firmaet ble etablert i 1996, den gang med to eldre 7,5 tonns lastebiler og to gamle varevogner. I dag består kjøretøyparken av 14 biler. Halvparten av dem er nye MAN TGA, fordelt på tre skapbiler og fire trekkvogner. MAN´ene går i det alt vesentlige i transport for Danzas på Østlandet.

Distribusjonsbilene i selskapet går hovedsaklig for Nettlast Hadeland. Dette er stort sett eldre biler som etter hvert skal skiftes ut med nytt materiell.

- Avtalen om transport for Danzas gjorde at vi begynte å sondere terrenget for fullt under transportutstillingen på Sjølyst i 2001, forteller Jørg Aaby.

- Hos to av leverandørene ble vi som relativt ferske i bransjen tatt klart bedre i mot og tatt mer på alvor enn hos de andre. I tillegg kunne MAN tilby oss den beste økonomiske totalpakken for innkjøp og vedlikehold, fortsetter han.

Engelund & Aaby har hatt en relativt rakst vekst. Første året var omsetningen 1,5 millioner kroner. I fjor ble 10-millionersmerket passert, og inneværende år kommer man opp i ca. 15 millioner. Danzas-kjøringen, som altså resulterte i sju nye biler for et knapt år siden, har betydd mye for veksten siste året. Selskapet håndterer nå 100.000 paller for Danzas i året, mens distribusjonsbilene transporterer rundt 4.000 tonn. I alt bruker selskapet mellom 300.000 og 400.000 liter diesel i året.

Stor fallhøyde i termotransport

Flesteparten av de tunge lastebilene går i termokjøring. Dette er krevende transport med beinharde kvalitetskrav, samtidig som fallhøyden er stor. Ofte står ikke inntjeningen i forhold til et ekstra stort ansvar for kvaliteten på varene som transporteres. Engelund & Aaby har likevel valgt å ta denne utfordringen og har lykkes bra.

- Det er mulig å få økonomi ut av transport i dag, sier Aaby, og påpeker to forutsetninger som må være oppfylt; nemlig nøktern pengebruk og å sørge for at det hele tiden er nok oppdrag.

- Bilene skal stå minst mulig i ro. Dessuten foretrekker vi å ha mest mulig direkte kontakt med kundene. Et av problemene innenfor transport i dag er rett og slett at mellommennene spiser for mye av kaka.

Firmaet har en bevisst personalpolitikk. Man bruker gjerne lang tid på å rekruttere de riktige menneskene.

- Sjåførene får ikke utstyre bilene med jåleri på vår bekostning. Til gjengjeld tilbyr vi bedre lønn enn mange andre transportfirmaer, godt arbeidsmiljø og bra sosiale forhold for øvrig. Det vi investerer på denne måten, får vi godt betalt for gjennom gode og effektive sjåfører, avslutter Jørg Aaby.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078