Volvo:

Markedsleder for 25. året på rad?

Rett etter påske rullet en ny Volvo lastebilkaravane i gang, som frem til 22. juni skal besøke hele 57 steder i landet. Hensikten er å presentere merkets brede program av lastebiler og tilleggs-tjenester, og virke så forlokkende at Volvo for 25. året på rad blir markedsleder her i landet.

Volvo har svært lange tradisjoner med landsdekkende lastebilkaravaner, som gir kundene god anledning til å studere produktutvalget og ikke minst prøvekjøre lastede biler i sitt lokale miljø. Den todelte karavanen startet i Oslo og i Bergen i april, og frem til slutten av juni skal det gjennomføres ikke mindre enn 57 lokale arrangementer fra Kristiansand i sør til Tana Bru i nord.

Volvo-karavanen er i år todelt, og hver gruppe består av seks lastebiler fra demoparken til Volvo Norge, samt et varierende antall demobiler fra de respektive Volvoforhandlernes egne bilparker. Bilene er hentet fra hele Volvos produktprogram, men hovedfokus vil selvfølgelig bli lagt på de nye FM- og FH- modellene som vises for første gang på norsk jord. Importørens karavanebiler har påbygg for en rekke forskjellige transportløsninger, og som er tatt frem i samarbeid med noen av landets fremste påbyggere som eksempelvis ARKA, Bussbygg, SKAB og Maur bilpåbygg, mens lokale påbyggere har stått for kompletteringen av flere av forhandlernes karavanebiler.

Alle bilene er lastet, og enkelte er også utstyrt med tilhenger for at man skal kunne vise bilenes egenskaper under reelle forhold. Dette gir lastebileierne en vesentlig fordel ved at de kan prøve bilene og å vurdere deres egenskaper i et kjent miljø.

I tillegg til bilene vil det selvsagt også bli vist nytt utstyr og tilbehør, samt presentasjon av tilleggstjenester som eksempelvis finansiering, service- og veldikeholdsavtaler, transportinformasjonssystemer og rådgivning.

Suksess med komplette billøsninger

På slutten av fjoråret introduserte Volvo et nytt konsept basert på tilbud av komplette, nøkkelferdige lastebilløsninger. Responsen har vært så god at konseptet videreføres og utvides.

Ved å standardisere spesifikasjoner på både bil og påbygg oppnås fordeler som rask levering og gunstige priser. One Stop Shopping-konseptet innebærer at lastebilene fra både FL- , FM og FH-seriene er ferdige og klare for levering fra forhandler, og at all service og vedlikehold tilbys på ett sted. Kjøpsprosessen blir enkel for kunden, med bl. a. rask levering, faktura bare fra forhandleren som også blir garantiansvarlig for hele ekvipasjen. Service og vedlikehold forenkles ved at det er benyttet kjente løsninger hvor reparasjoner kan skje med god tilgang på reservedeler, liksom forhandlerne har god kunnskap om hele produktet. De totale betingelsene er gunstige, noe som også gir énbilseieren stordriftsfordeler. Programmet omfatter et relativt bredt utvalg av distribusjonsbiler, dumpere og trekkvogner med påbygg fra kjente leverandører.

Volvo Norge forventer seg mye av de nye nøkkelferdige løsningene, og ambisjonen er å ta 50 % av markedet i den tyngre distribusjonsklassen, dumper- og trekkvognsegmentet. Av Volvos eget salg regner man i år med at ca 15% vil være standardbiler, mens resten vil være skreddersydde biler til den enkelte kunde. På sikt forventer man imidlertid at standardbilene vil stå for mellom 30 og 40 % av salget.

Markedsleder for 25. året på rad?

Volvo hadde et relativt tøft år i fjor, og den oppnådde markedsandelen på 36,6% av det norske lastebilmarkedet over 16 tonn er det svakeste på mange år. Begynnelsen av 2002 startet imidlertid godt, med andeler på over 40% som er selskapets uttalte markedsmål. Som en følge av modellskiftet er leveringsevnen nå noe begrenset, og Volvo Norge forventer derfor en svak tilbakegang i månedene som kommer. Men etter hvert som at produksjonskapasiteten på det nye FM- og FH-programmet normaliseres, ser man svært så positivt på året som helhet. Målet er nok en gang å bli markedsleder, og i så fall blir det for 25. året på rad.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!