Varebilmarkedet:

Fransk-italienske brødre i ny drakt

Varebilsamarbeidet mellom franske PSA (Peugeot / Citroën) og italienske Fiat har vært en stor suksess. Etter introduksjonen i 1994, har både Peugeot Boxer, Citroën Jumper og Fiat Ducato fått en stor brukermasse. Nå introduseres andre generasjon. Bilene har fått nye motorer, bedre sjåførkomfort og et mer moderne og strømlineformet design.

Utvendig vil man først og fremst legge merke til at modellene har fått en kraftigere vinkel på panseret. I tillegg er toppen av grillen blitt senket ned på høyde med de nye og større frontlyktene. Støtfangeren er større enn på forgjengeren og integrerer en ny grill med nytt luftinntak.

Innvendig er det blitt lagt vekt på funksjonalitet, komfort, ergonomi, kombinert med en moderne design og omfattende utstyr. Utformingen av dashbordet minner om det man finner i en personbil.

Høydejusterbart ratt og kollisjonspute på førersiden er nå standard, og det nye doble passasjersetet kan foldes ned og brukes som skrivebord. En klype gjør det mulig å feste en bærbar PC på platen. Det finnes også et «skrivebord» med dokumentklype på dashbordet som gjør alle nødvendige papirer lett tilgjengelige.

Utstyrsnivået er høyt, og blant tilleggsutstyret finnes detaljer som vanligvis ikke er tilgjengelig i dette segmentet. Her kan eksempelvis nevnes en «forbikjøringssensor» som er bygget i venstre sidespeil. Hvis denne registrerer bevegelse i blindsonen, varsles sjåføren av en varsellampe. Hvis man samtidig setter på venstre blinklys for å skifte fil, vil man bli varslet ytterligere av et lydsignal. Modellene kan utstyres med både ordinær ryggesensor eller rygge-TV. Videre kan de leveres med et førersete med variabel fjæring, cruise control, rattbetjent styr-ing av stereoanlegget, antispinn samt kollisjonsputer for passasjersiden og sidekollisjonsputer.

Bilene kan også leveres med telekommunikasjonsutstyr som eksempelvis GPS-navigasjon og integrert mobiltelefon.

Nye motorer

Både fjæringssystem og hjuloppheng skal ha gjennomgått flere forbedringer. Boxer og Jumper introduseres dessuten med to nye dieselmotorer; en 2-liter som yter 86 hk og en 2.2-liter på 100 hk. Det franske motorprogrammet består også av en 2,8-liter på 127 hk.

I likhet med første generasjon, har Fiat Ducato også denne gang et annet motorprogram enn sine franske brødre. Det består av tre turbodieselmotorer; en 2-liter på 84 hk, en ny 2,3-liter på 110 hk og en 2,8 liter på 127 hk. I tillegg kan Ducato utstyres med både bensin- og gassmotorer, men disse vil nok neppe være aktuelle i Norge.

Lettere adkomst til varerom

Avhengig av akselavstand og takhøyde, varierer lastevolumet mellom 7,5 og 14 kbm. Også her har det skjedd enkelte forberdringer. Dørhåndtakene skal blant annet være enklere og sikrere å bruke, og det integrerte fottrinnet i støtfangeren er både blitt bredere og utstyrt med antisklibelegg. Hele varerommet blir bedre ventilert via ventilasjonsluker som er integrert i baklyktene, og det er også blitt utstyrt med seks nye festekroker i gulvet

Mens Peugeot og Citroën samtidig meldte om oppgraderingen, valgte Fiat å legge lokk på all informasjon før introduksjonen av deres modell på bilutstillingen i Amsterdam. Med få unntak er imidlertid modellene identiske. Til forrige modell hadde imidlertid Ducato et noe avvikende motorprogram i forhold til sine franske brødre. Hva Fiat har gjort med siste generasjon Ducato kommer vi derfor nærmere tilbake til i neste utgave av bladet.

De nye modellene blir introdusert på det norske markedet i løpet av våren. I skrivende stund er hverken lanseringsdato eller priser fastsatt.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!