ARKA, Maur Bilpåbygg og UK Gruppen:

Etablerer felles servicetilbud i Oslo

Tre av landets største leverandører av transportmateriell har gått sammen om å etablere et felles reparasjons- og servicetilbud for alle typer påbygg i Osloregionen.

Andr. Rasmussen Karosserifabrikk AS (ARKA), Maur Bil-påbygg AS og UK Gruppen (Ulefoss Transportindustri AS, Istrail AS og UK Oslo AS) har etablert selskapet Transrep AS. Aksjekapitalen på 1,5 millioner kroner er fordelt likt mellom de tre selskapene, og styret vil bestå at eierselskapenes daglige ledere.

Både ARKA og UK Gruppen er fra før etablert med serviceverksteder i Oslo hver for seg, mens Maur så langt har løst sitt servicetilbud fra hovedanlegget i Svelvik. Nå skal all servicevirksomhet i regionen kanaliseres inn i det nye selskapet.

Økt servicegrad og bedre inntjening

I følge daglig leder Anders Skipenes i UK Gruppen er hensikten med dette nye selskapet å øke servicegraden overfor transportnæringen gjennom å samle kompetanse på en rekke fagområder på ett sted, samtidig som at en samlet verksteddrift vil gi eierne en bedre kostnadsstruktur og dermed økt konkurransekraft.

- Samarbeidskonstellasjonen omfatter ikke de enkelte bedriftenes øvrige virksomhet, og selskapene forblir konkurrenter i markedet med sine produkter på nøyaktig samme måte som før, poengterer Skipenes, som også er valgt som styreformann i det nye selskapet.

I starten blir det 2-skifts ordning på med i alt 15 mann på verkstedet. I tillegg tilbys 24 timers nødservice. Frank Hopmoen er ansatt som verksmester, mens Preben Ferre leies inn som daglig leder fra ARKA.

Ved å samle den tekniske ekspertisen fra de tre selskapene, vil man kunne tilby spisskompetanse på et svært bredt område. Transrep vil kunne tilby reparasjon og service av lastebilkraner, krokløftere, dumpere, tippere, skap, bakløftere samt kjøle- og fryseaggregater. Verkstedet vil også kunne ta annet servicearbeid etter behov, eksempelvis tilhengere.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!