23948sdkhjf

Iveco lanserer Stralis: Tyngre inn på tungt

Iveco lanserer Stralis:Tyngre inn på tungtStralis er betegnelsen på Ivecos nye flaggskip. Sammenlignet med forgjengeren EuroStar, har Iveco tatt mål av seg å øke salget med 10 til 15 prosent. Det bety...

Iveco lanserer Stralis:

Tyngre inn på tungt

Stralis er betegnelsen på Ivecos nye flaggskip. Sammenlignet med forgjengeren EuroStar, har Iveco tatt mål av seg å øke salget med 10 til 15 prosent. Det betyr at Stralis kan bli langt mer synlig i det tyngste lastebilsegmentet - spesielt i middelhavslandene, men også på flere andre europeiske markeder. I Norge håper man å selge mellom 25 til 30 biler i året.

Henning Ivarson Torino

Ivecos nye toppsjef Michel de Lambert legger ikke skjul på at merket har et aldri så lite imageproblem. Det er nemlig langt fra bare i Norge at Iveco først og fremst oppfattes som en produsent av svært gode varebiler samt lette og middelstunge lastebiler. Mens Daily og EuroCargo har gått sin seiersgang over hele Europa, har holdningen til de tyngre lastebilmodellene EuroTech og EuroStar vært mer avholdende. Men med introduksjonen av Stralis har de Lambert store forhåpninger til at sjåfører og bileiere i både Mellom- og Nord-Europa vil skifte oppfatning. Sammenlignet med EuroStar, har Iveco tatt mål av seg å øke salget med 10 til 15 prosent. Det betyr at Stralis kan bli langt mer synlig i det tyngste lastebilsegmentet - spesielt i middelhavslandene, men også på flere andre europeiske markeder.

Fleksibelt førerhus

Under introduksjonen utenfor Torino ble det poengtert at utviklingen av det nye tunge lastebilprogrammet bevisst har blitt foretatt trinnvis. I løpet av de siste fire årene har Iveco på rekke og rad lansert blant annet nye Cursormotorer, et nytt automatisert girskiftsystem, elektroniske bremser og et overordnet elektronisk system for hele kjøretøyet.

Med lanseringen av et helt nytt førerhus og en ny 540 hesters motor, fant Iveco tiden inne for å markere generasjonsskiftet ved å skifte modellbenevnelse. Stralisførerhuset har samme grunnstamme som EuroStar, men utvendig ser man at de italienske designerne nå har klart å gi bilen et særpreg, samtidig med at den nye formen reduserer luftmotstanden ytterligere. Førerhusavfæringen er også helt ny, og skal medføre vesentlig bedre komfort.

Innvendig har man fulgt utviklingstrenden med å kunne skreddersy førerhuset til henholdsvis én eller to sjåfører. Det leveres nå kun i én høyde, som ligger et sted mellom EuroStars høye og ekstra høye variant. Det gir et tilnærmet flatt innvendig gulv, med en takhøyde som varier mellom 190 og 200 cm.

Den nedre køyesengen er blitt delt, slik at to personer kan sitte mot hverandre og arbeide eller spise på et klaffebord som er montert på bakveggen. Dette kan også benyttes til å tette åpningen mellom benkene slik at man får en køyeseng. En løs seterygg kan plasseres mot sideveggen for å gi en behagelig sittestilling ved bordet, eller plasseres mot bakveggen slik at benken også fungerer som et passasjersete under kjøring. Dersom bilen skal gå fast med to sjåfører, kan den utstyres med en tradisjonell luftavfjæret passasjerstol. Noe av det mest spennende med løsningen er at festebraketter m.m. for alle typer layout er klargjort allerede på fabrikk. I praksis betyr det at man nærmest kan innrede bilen til hvert enkelt transportoppdrag - helt avhengig av om det er én sjåfør som sjelden sover i bilen, en som sover regelmessig, eller om den skal gå med to sjåfører. Det er kommet til flere oppbevaringsrom, hvorav to også er tilgjenglige utenfra bilen.

Føreplassen virker moderne, med en spennende design på både dashbord og instrumentpanel. Sentralt i instrumentpanelet finnes en stor fargeskjerm, og ved hjelp av knapper på rattet kan man styre en rekke funksjoner og få frem relevante data. Iveco poengterer at det er lagt ned et betydelig arbeid i brukergrensesnittet slik at elektronikken under alle forhold skal tilpasse seg sjåførens ønsker og ikke motsatt.

540 hesters Cursor 13-motor

Stralis kan leveres med 10-liters Cursormotorer på 390 eller 430 hestekrefter, og med 13-liters Cursormotorer på 480 eller 540 hk. Sistnevnte er helt ny, og har et dreiemoment på 2.350 Nm mellom 1.000 og 1.610 o/min. Som tidligere meldt er motorbremsen til Cursorserien svært effektiv, og i tillegg kan motorene utstyres med en ZF intarder. ZF er også leverandør av girkassene - enten servoassisterte 16-trinns manuelle, eller den kritikerroste automatiserte girskiftløsningen AS Tronic som på Ivecospråket har betegnelsen EuroTronic. Her er det bare å sette seg bak rattet og nyte hvor optimalt elektronikk og hydraulikk kan utføre giringsarbeid. Konsollen til EuroTronic kan forøvrig foldes bakover, og således gjøre det enklere å bevege seg inne i førerhuset under stopp.

Høyere effektivitet og lavere kostnader

Med Stralis hevder Iveco både å øke effektiviteten og arbeidsgleden til sjåførene, samtidig som at driftskostnadene er blitt lavere. For ikke lenge siden ble egenvekten til EuroStar i trekkvognutførelse redusert med 230 kilo, og Iveco hevder at det nye førerhuset ikke er tyngre enn det foregående. Sammen med lavt forbruk og lengre service- og oljeskiftintervaller skal drifts- og vedlikeholdskostnadene være betraktelig redusert. Takket være nye diagnoseverktøy skal også ståtiden på verkstedene bli kortere.

Iveco kan allerede melde om en stor ordrereserve på de nye bilene, så håpet om en vekst på mellom 10 til 15 prosent er kanskje innen rekkevidde.

Salgs- og marketingdirektør Olav Funderud i Iveco North Europe kan vise til relativt godt tungbilsalg i Danmark gjennom flere år, der Iveco har en markedsandel på 8% over 16 tonn. Totalt selger Iveco ca. 400 tunge lastebiler i Skandinavia pr. år. Målet er nå å komme opp i 500 enheter, hvorav 300 skal være Stralis. Her i landet vil man først og fremst henvende seg til etablerte tungbilkunder, med et forventet salg på mellom 25 og 30 biler i år. Stralis vil kunne leveres norske kunder før sommeren.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109