23948sdkhjf

Cargo Partner: Ivar Alsaker øker bredden

Cargo Partner:Ivar Alsaker øker breddenBilmegling som tillegg til linjetrafikken vil gi Cargo Partner en økt bredde i tilbudet, og styrke konsernet. – Dessuten er megling og «charterturer» mer moro en...

Cargo Partner:

Ivar Alsaker øker bredden

Bilmegling som tillegg til linjetrafikken vil gi Cargo Partner en økt bredde i tilbudet, og styrke konsernet. - Dessuten er megling og «charterturer» mer moro enn linjetrafikken, sier konsernsjef Ivar Alsaker til Logistikk & Ledelse. Han understreker at med et slikt nisjeprodukt og med de investeringene man har gjort, kan denne virksomheten være god butikk.

Christian Ryg

Linjetrafikken er i dag veldig strukturert. Dermed mister man kreativitet, og enkelte kunder ser seg bedre tjent med megling av biler for enkeltoppdrag. Bilmeglingen styres fra Larvik. Cargo Partner har i det hele tatt lagt styringen av ulike transportprodukter til ulike kontorer.

I tillegg til bilmegling og linjetrafikker med vogntog, har Cargo Partner i vår startet termotransport, og allerede kan man notere overskudd på denne virksomheten.

- Ekspertisen vår på termotransport sitter i Molde, og derfor styres virksomheten derfra.

Jernbanelojale

- Cargo Partner har vært lojale mot jernbanen som transportør i mange år, sier Alsaker, men han understreker at når CargoNet legger ned forbindelser som Larvik - Oslo som godsstrekning, så må konsernet se seg om etter alternative løsninger, og det blir landeveistransport. Investeringene i høst har vært på bilsiden, med semitrailere primært for trafikken som styres fra Larvik.

Men til og fra kontinentet går store mengder gods med jernbane i egne vogner med Aarhus som senter. Cargo Partner Logistics AS har rundt 10.000 kvm under tak og en terminal på til sammen 100 mål. Her kan 50 biler komme til sluser samtidig og herfra sendes blokktog til destinasjoner i Europa, eller tog ankommer med gods som skal videre til Norge.

- Her i landet har vi vært vant til å tenke Göteborg når det er snakk om transport til og fra Europa, utenom sjøtransporten. Men Aarhus er minst like sentralt og lett å komme til. Aarhus er dessuten en stor containerhavn i skandinavisk sammenheng, og danskene har arbeidet mye med å gjøre havnen til en innfallsport mot Østersjøen og nye markeder som har åpnet seg der.

Cargo Partner har vært mer eller mindre alene blant speditører i Norge om å ha privateide jernbanevogner. Både i Aarhus og i Trondheim har man bygget opp kompetanse, og særlig det danske miljøet er nå vel utviklet og kunnskapsrikt.

- Fordelen med jernbanevogner er først og fremst kapasiteten. En jernbanevogn tar 2,5 semitrailerlass. Når vi i tillegg har en stor og god terminal med enkel adkomst også for vogntog, og kjører blokktog gjennom Europa, blir det et produkt som kundene har glede av, sier Alsaker.

Tendensen går i retning mot mer og mer enhetslast, og Cargo Partner har fått ganske mye av denne vogntrafikken til og fra Norden.

Plass for de mellomstore

Cargo Partner er nesten så store som de ønsker å bli. Det er ikke noe mål å vokse for enhver pris. Konsernet omsetter for rundt 200 millioner kroner og har kontorer i Trondheim, Molde, Bergen, Sandnes, Larvik, drammen Oslo, Sarpsborg, Fredrikstad og Aarhus.

- Jeg har vært i bransjen i mange år, og har hørt tidligere at de store ville bli større og at de mellomstore skulle spises opp. Allerede på 1970 tallet fikk vi høre at det ikke var rom for mellomstore firmaer så veldig mye lengre. Ennå har vi en lang rekke middels store speditører i Norge og i Europa, sier Alsaker.

Store organisasjoner har lang vei fra toppen til de enkelte kontorer og medarbeidere.

- Det betyr at de blir tungrodde, og at man mister kontakten som daglig leder av konsernet. Vi føler at vi har kontroll på de store stedene, og at vi kan ha variasjon og kreativitet på de mindre kontorene og ute overfor kundene, understreker Alsaker. Service dreier seg om to ting i speditørbransjen; menneskene som jobber i bedriften og deres holdning til kundene på den ene siden, og tekniske løsninger på den andre.

Den tiden da it-løsninger var så kostbare at man måtte ha et stort konsern for å kunne investere, er definitivt over. Systemene er både rimelige, og ikke minst kommuniserer lettere med andre systemer. Dermed er også det argumentet til fordel for de store enheter, forduftet.

Noe av det viktigste for sjefen i Cargo Partner er at han kan være med og skape harmoni mellom de ulike kontorene, og få en bedriftskultur som er sunn og som fremmer firmaets renommé hos kundene.

- Vi må holde det vi lover - da er vi mer enn halvveis til suksess. Det betyr bl.a. at vi har kontroll over logistikkjeden. Bransjen generelt er blitt gode på logistikk. Men fordi logistikk spiller en stadig viktigere rolle i kundenes hverdag, betyr det at dersom vi gjør en feil og ikke har oversikt over hele kjeden, så blir det en katastrofe for våre kunder, avslutter Alsaker.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079