Årets IAA-utstilling i Hannover:

Ny Actros og MANs PriTarder i høysetet

Til tross for at IAA som kjent står for International Automobil-Ausstellung, var det naturlig nok også i år en sterk tysk dominans blant både utstillere og besøkende. De viktigste nyhetene på lastebilfronten var Mercedes-Benz Actros, Voiths Aquatarder som først lanseres på MAN, og nye DAF 95XF. På varebilsiden var det færre nyheter enn antatt. «Alle» forventet at Volkswagen skulle introdusere sin nye Transporter/Caravelle, men den kommer først til neste år. Ford slo imidlertid på stortrommen med sin Transit Connect.

Henning Ivarson Hannover

For to år siden la den store verdensutstillingen beslag på messeanlegget i Hannover, og IAA måtte derfor avholdes i Frankfurt. Men i år var igjen alle Hannovers taxier - i tilegg til et stort antall av byens busser og reklameboards - preget av nettopp IAA-logoen. Selv om Norges Varemesse kan vise til nye og flotte lokaliteter, har man fortsatt et stykke vei å gå når det gjelder markedsføring av messer her i landet. Men så må det i anstendighetens navn også nevnes at en transportutstilling sentralt på kontinentet har en langt større gjennomslagskraft og generell interesse enn hva som er tilfelle her på berget. I hvert fall er markedet vesentlig større - totalsalget av lastebiler i hele Norge ligger tradisjonelt på samme nivå som Hamburg og omegn.

Til tross for et betydelig internasjonalt innslag, er IAA først og fremt Tysklands egen transportutstilling. Derfor er det ikke så rart at det nettopp er de tyske tilbyderne som markerer seg sterkest. DaimlerChrysler hadde som vanlig utstilingens desidert største utstilling, og lå på grensen til overkill med to kjempehaller for seg selv. Også MAN hadde en svært stor stand, mens Volvo, Scania, DAF og Renault levde i harmonisk samboerskap i én og samme hall.

Iveco syntes antagelig det holdt med tilstedeværelsen på Bedrijfsauto på RAI i Amsterdam tidligere i år, og var ikke til stede. Mange produsenter har lenge hevdet at det har vært for mange bilutstillinger i Europa, og man har nå kommet til enighet om å begrense antallet som har internasjonal status til to. Heretter blir det bare IAA i Hannover og nettopp Bedrijfsauto på RAI i Amsterdam som skal alternere annet hvert år. Selv om produsentene heretter kun behøver å forholde seg til én årlig internasjonal bilutstiling i Europa, er det likevel flere som stiller et stort spørsmålstegn ved messenes betydning i våre dager. Både på årets Hannovermesse, på IAA og under nylig avholdte Industridagene på Lillestrøm hevdet flere utstillere overfor Logistikk & Ledelse at messedeltakelse koster mer enn det smaker. En herværende stor truckprodusent opplyste eksempelvis at deres beskjedne stand på Hannovermesse i mai kostet over 1 million kroner. «Tenk hvordan disse pengene kunne ha vært brukt på en annen måte. Jeg kunne eksempelvis hatt en selger ute i felten et helt år for det beløpet», sa vedkommende. Men, man skal ha mot for å være førstemann til å takke nei mens «alle» konkurrentene er der. At Iveco valgte RAI fremfor IAA, synes som en noe merkelig vurdering. Årsaken kan være at man ønsket å stille ut deres nye Stralismodell så fort som mulig.

Ny Mercedes-Benz Actros

DaimlerChrysler hadde som nevnt et kjempeareal for seg selv - proppfull av alle tenkelige utgaver av nyttekjøretøyene til Mercedes-Benz. Naturlig nok var det nye Actros som dominerte. Førsteinntrykket er en diskré, men likevel elegant utvendig facelift. Innvendig derimot fremstår den som helt ny. Dagens noe kjedelige og anonyme innredning er blitt erstattet av et svært tiltalende og gjennomtenkt interiør. Girhendelen er eksempelvis blitt festet på stolens armlene, hvilket både frigir gulvplass samtidig med at den alltid er der man forventer å finne den. Som tidligere meldt er nye Actros i 4x2 luftavfjæret trekkvognutførelse utstyrt med integralhekk som utnytter den tidligere ubenyttede plassen mellom bakaksel og ramme-ende, og modellen er også klargjort for brede singledekk på drivakselen. Motorprogrammet har gjennomgått enkelte modifiseringer, men en svak økning av effektene som nå ligger fra 320 til 578 hk. Mer om nye Actros i en senere utgave etter at vi har prøvekjørt den nye modellen i Syd-Tyskland.

MAN common rail og vannretarder

MAN introduserer flere motorer med common rail. Først ute er den nye V10 motoren på 660 hk som er øremerket for tungtrekkere, samt en 12,8-liters rekkesekser på 530 hk. Sistnevnte motor vil også komme med effekt på 480 hk.

MAN viste også en 6,9-liters rekkesekser med samme innsprøytningssystem. Den vil komme med 280 og 326 hk, og spesielt sistnevnte vil nok være svært aktuell på TGA for tung distribusjon. Produsenten oppgir at common rail-systemet etterhvert vil komme på de øvrige MAN-motorene.

Den største tekniske innovasjonen på MAN-standen var imidlertid Voith AGs nye Aquatarder som MAN i begynnelsen har fått enerett på. I motsetning til en vanlig retarder som sitter på girkassen og bremser med olje, sitter PriTarder som den heter på MAN-språket i forkant av motoren. Den benytter motorens kjølevann, og fungerer samtidig som en vannpumpe. PriTarder veier bare 32 kilo, hvilket gir en vektbesparelse på ca 80 kilo sammenlignet med en vanlig retarder. Under 70 km/t oppgis bremseeffekten å være høyere enn retarderen, mens den er ubetydelig lavere over denne hastigheten. PriTarder kan foreløpig kun benyttes på den nye 12,8-liters motoren. Siden den ikke er montert på girkassen, gir den heller ingen begrensninger i valg av kraftuttak.

Blant de mange utstilte bilene, kan nevnes en 6x2-variant med tvillingboggi. Til nå har MAN kunnet tilby såkalt fattigmannsboggi, med singelhjul på løpeakselen. Modellen er spesielt aktuell der belastningen på bakakslene er stor, eksempelvis ved håndtering av krokløft og liftdumper.

Volvo FM med allhjulsdrift

Hadde som vanlig en innbydende stand som rommet både lastebiler, busser og presentasjoner over en rekke av tjenestene som tilbys. På bilsiden stod fortsatt nye FH og FM i fokus. Nytt på utstillingen var FM9 med allhjulsdrift - i såvel 4x4 som 6x6 utførelse. Volvo introduserte også en tyverisikring for FH og FM som skal gi sjåføren økt trygghet i førerhuset.

På tjenestesiden presenterte man Volvo Trucks Online Services som nå gjøres tilgjengelig for det tyske markedet. Fra før har denne webtjenesten blitt introdusert i England, og vil etter hvert bli skreddersydd for andre vesteuropeiske land.

Volvo Trucks Online Services inneholder tjenester som er delt inn i fem hovedgrupper;

Intelligence on the road

Under temaet «Intelligence on the road» viste Volvo Bussar frem en bybuss komplett utstyrt for trafikkstyring, kommunikasjon og rutetidsopplysning for de reisende. Systemet baserer seg på BEA (Bus Electronic Architecture) som registrerer, lagrer og formidler data fra kjøretøyet på samme måte som eksempelvis Dynafleet gjør for lastebilene. BEA er igjen koblet sammen med Volvos systemløsning ITS4mobility som blant annet sørger for overvåking av samtlige kjøretøyer i drift, at de får prioritet ved trafikklys, toveiskommunikasjon mellom buss og sentral, og ikke minst reiseinformasjon der man ved hjelp av store displayer på holdeplassene informerer om når neste buss eller trikk vil ankomme.

Systemet kan tilpasses andre kjøretøyer enn Volvos egne, og onlinedemonstrasjonen på IAA viste eksempelvis alle Göteborgtrikkenes posisjon med opplysninger om hvor mange minutter den enkelte trikk lå foran eller bak rutetabellen. Systemet har en helt åpen arkitektur, og både lukket radionett, GPRS eller Mobitex kan eksempelvis benyttes til kommunikasjon.

I Sverige er nærmere halvparten av bussparken knyttet opp til dette eller tilsvarende systemer. Her i landet ligger vi langt etter, men representanter for Volvo Mobility Systems opplyser at de nå er i dialog med flere norske kollektivselskaper.

Scania satser for fullt på HPI

Scania har nå valgt å utstyre samtlige motorer i 12-liters programmet med det samme innsprøytningssystemet som ble introdusert på 470 hesteren i fjor. For Norges del betyr det at også den populære 420-motoren vil bli utstyrt med HPI-systemet som er utviklet i samarbeid med Cummins. High Pressure Injection-systemet medfører at motoren får et maksimalt dreiemoment på 2100 Nm - en økning på 100 Nm i forhold til dagens motor som benytter PDE-injektorer fra Bosch. Takket være åpne dyser, vil 420 få samme lave støynivå som 470. HPI-injektorene gir i tillegg en mer presis forbrenning, samtidig som de automatisk tilpasser seg varierende dieselkvalitet.

Scania viste også frem to konseptmodeller. Den ene var en svært linjelekker modell av hvordan fremtidens snutebil kan se ut. Her har Scanias designere kommet frem til erkjennelsen av at en snutebil skal ha skjermer. Bortsett fra dagens 4-serie, har alle tidligere snutemodeller fra Scania hatt slike, og noe av hensikten med konseptet er i følge produsenten å videreføre den historiske identiteten til Scanias snutebiler.

Fullt så vakker kan man ikke hevde at den andre fullskala konseptmodellen var. Scania eXc (extended cab) har et forlenget førerhus som skal gi føreren bedre plass - altså på lik linje med det man ser i USA. Scania tror nemlig at det bare er et tidsspørsmål før veinettet er blitt så forbedret at det vil være aktuelt med transkontinentale biltransporter mellom Europa og Østen. I så måte er det verd å minne om Johan Evensen & Sønners legendariske «Bandar Abbas Express», der man allerede på slutten av 60-tallet kjørte skipsreservedeler mellom Norge og den persiske gulv. Strekningen var på 8.000 kilometer, men likevel var det få klager fra Scaniasjåførene på arbeidsmiljøet... Men så er vi vel alle blitt litt mer kravstore med årene.

eXc er forøvrig fremkommet ved å forlenge et vanlig Toplineførerhus med 1.300 mm, og totallengden fra fremre støtfanger til førerhusets bakvegg er den samme som en ordinær snutebil.

Ny DAF 95XF

DAF viste frem sin nye 95XF. I likhet med Actros har også denne fått en svært beskjedent utvendig facelift (med klare likhetstrekk til de mindre LF- og CF-modellene), mens innredningen er helt ny. Førerplassen og instrumenteringen har en utforming mer det man finner på en personbil enn på en tung lastebil, og virker svært så praktisk på alle måter. DAF 95XF kan utstyres med ZFs svært kritikerroste girskiftsystem AS-Tronic. Motorprogrammet består av en modifisert 12,6-liters rekkesekser med effekter fra 381 til 530 hk, og sammenlignet med dagens motorer skal forbruket ha bli redusert med mellom 1,5 og 2 prosent. Nye DAF 95XF er blitt utstyrt med et helt nytt chassis, og er blant annet blitt 200 kilo lettere som bidrar til økt nyttelast og bedre produktivitet.

Renault Magnum med siste generasjon AS-Tronic

Renault lanserte ny Magnum på slutten av fjoråret, med første internasjonale visning i Amsterdam tidligere i år. I likhet med både Iveco, MAN og DAF kan også denne nå utstyres med siste generasjon av ZFs AS-Tronic. Renault har valgt å kalle systemet Optidriver, og vil også bli tilgjengelig for Premium.

Teknisk sjef Roger Gundersen i Nissan Renault Lastebilimport opplyser at de til nå har solgt snaut 50 Magnum. Modellen som har slått best an her i landet er imidlertid Midlum med ca 80 biler, mens Premium hittil er solgt i et trettitalls enheter.

Få varebilnyheter

På varebilsiden var det langt mellom nyhetene. «Alle» forventet at Volkswagen skulle lansere en ny generasjon Transporter/Caravelle, men T5 vil først bli introdusert i Genève til neste år. I mellomtiden utstyrer man Transporter med en kraftig 150 hk motor. Tidligere i år fikk også den større LT større motor. I Hannover markerte Volkswagen sin store bredde på nyttekjøretøysiden, med utstilte modeller for alle tenkelige transportformål og ikke minst med forskjellige typer håndverkerinnredning.

Mercedes-Benz viste frem en oppgradert Sprinter. Her kan nevnes ny grill, nye front- og baklys og limte bakvinduer. Den kan dessuten nå leveres fra fabrikk med metalliclakk. På utenlandske markeder vil den også komme med stabilitetssystemet ESP, men dette blir dessverre ikke aktuelt for Norge. Det skyldes at ESP foreløpig ikke kan kombineres med dagens differensialsperre som den norske importøren anser som viktigere. Ny Vito er også i anmarsj, men i likhet med Volkswagen, venter også Mercedes-Benz med lanseringen av denne til Genèveutstillingen

Nissan er på markedet med to nye varebiler. Nissan Interstar er allerede på plass i Norge, og er trilling med Opel Movano og Renault Master. Modellen kan leveres med tre vareromlengder og tre takhøyder som gir et vareromsvolum fra 8,0 til 13,9 kbm og en nyttelast opp til 1.665 kilo.

Den mindre Nissan Primastar er tilnærmet identisk med henholdsvis Opel Vivaro og Renault Traffic, og kan leveres med to akselavstander med vareromsvolum på henholdsvis 5,0 og 5,9 kbm, og nyttelast på 1.000 og 1.200 kilo.

Apropos varebiltrillinger, kan nevnes at Fiat har utstyrt sin Scudo med en ny front som gir bilen et vesentlig penere preg. Dermed er det sjanser for at også Peugeot Expert og Citroën Jumpy får pyntet noe på sitt utseende. Jan Melvold, markedsansvarlig for vare- og firmabiler i Citroën Norge, kan ikke svare på når dette skjer, men opplyser at Jumpy nå kan leveres med lang akselavstand i Norge.

Ford Transit Connect

hadde Norges-premiere på Autofilutstillingen, og stod naturlig nok også i rampelyset på Fords stand i Hannover. I likhet med den øvrige Ford Transit-serien er også denne utviklet for profesjonelle brukere. Ford Transit Connect kommer i tre utgaver, en lang versjon med høyt tak, en kort versjon med lavt tak og en kort versjon med fem seter, som vil bli registrert som personbil.

På motorsiden står valget mellom en 1,8-liters turbodiesel på 75 hk, eller en 1,8-liters common rail turbo intercooler på 90 hk med maks dreiemoment på 220 Nm ved 1.700 o/min. Den kan også leveres med en 115 hesters bensinmotor, men dette alternativet blir vel neppe aktuelt for de fleste.

Ford hevder at Transit Connect har et klasseledende lasterom gir den ubestridt fordel fremfor sine konkurrenter. Beskjeden skråning i sideveggene er gunstig for transport av store kolli med flate sider og ikke minst for håndverkerinnredning. I tillegg er lasterommet utformet for optimal utnyttelse, som blant annet gir plass til to EUR-paller.

Modellen med kort akselavstand har en lasteromslengde på 1.739 mm og et lastevolum på 2,8 kbm, mens lang akselavstand og høyt tak gir en lengde på 1.986 mm og et volum på 3,67 kbm. Nyttelasten er oppgitt til 625 kg med mulighet for oppgradering til 825 kg for den korte utgaven, mens den lange utgaven har 825 eller 900 kg med henholdsvis 75 og 90 hester motor.

Hel lasteromvegg i full bredde av solid stål gir sammen med vindusløse bakdører et godt sikret varerom. Den samme lasteromveggen kan også leveres med vindu i den øvre delen av veggen dersom sikt inn i lasterommet er ønskelig. Seks forsterkede lastsikringskroker er bygget inn i den ytre omkretsen av det forsterkede lasteromgulvet, og åtte innebygde fester i sidene gjør klart for enkel installasjon av stativ- eller hyllesystemer uten at det må bores huller i bilen.

Ford Transit Connect leveres med skyvedører til varerommet på høyre side, alternativt også på venstre mot pristillegg. Sidedørene kan spesifiseres med en rekke ulike glassløsninger - fra enkle eller doble uten glass, til enkle eller doble med fast glass, eller kombinasjoner som glass på passasjersiden, og ikke på førersiden. Bakdørene, som kan leveres med eller uten glass, kan festes i åpningsvinkler på 90, 180 eller sogar 250 grader mot pristillegg. Det er også mulig å spesifisere Transit Connect med topphengslet bakluke.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!