Stor suksess med Citroën Berlingo:

Nå skal de større varebilene ut av dvalen

Citroën Norge kan se tilbake på en eventyrlig salgsutvikling, med stor suksess på både person- og varebilsektoren. Hovedårsaken til at Citroën i fjor ble landets femte største varebilleverandør, skyldes først og fremst det gode salget av den minste modellen Berlingo. Nå skal organisasjonen trimmes og videreutvikles slik at man også får opp salget av de to større modellene Jumpy og Jumper.

Henning Ivarson Chantilly

I likhet med flere av de andre norske bilorganisasjonene som selger både person- og varebiler, har også Citroën innsett at det kreves spesiell kunnskp for å selge tyngre varebiler. For Citroëns del stanser nok mange av personbilselgeres kompetanse på Berlingo - som ikke er stort større enn en personbil, og der valgmulighetene hovedsakelig er begrenset til utstyrsnivået, et par motorer og farger. Varebilene skal imidlertid ikke bli særlig større før man må ta et standpunkt til variabler som ulike typer påbygg, akselavstander, takhøyder, vareromslengder og langt flere motorer.

Etablerer 5 firmabilsentra

Citroëns bredde på varebiler ble godt belyst da de inviterte til et varebilsymposium i nærheten av idylliske Chantilly noen mil utenfor Paris. Her stod et 40-talls varebiler med en rekke forskjellige typer fabrikkpåbygg stilt ut. Og selv om eksempelvis en Berlingo med tipp-påbygg neppe er aktuell her i landet, forstår man godt at personbilselgere - som har sine hjerter i den nye C3 eller den populære C5 for den sakens skyld - kommer til kort når det gjelder profesjonelle varebilløsninger. Her kreves det ekspertise.

Men den er underveis, skal man tro Jan Melvold - markedsansvarlig for firmabiler og varebiler i Citroën Norge AS. Det skal nå etableres firmabilsentre i Oslo, på Lørenskog, i Stavanger, Bergen og Trondheim. Her skal kundene bli møtt av kunnskapsrike konsulenter som skal kunne rettlede dem i både økonomiske spørsmål og valg av riktig kjøretøy. Parallelt med forhandlerutviklingen skal det dessuten utarbeides forskjellige service- og vedlikeholdsavtaler, og på sikt vil man også kunne tilby komplette contract hire-løsninger.

For å gjøre tilbudet oversiktlig, er det også meningen at man vil inngå rammeavtaler med lokale påbyggere og utarbeide en del standardvarianter av eksempelvis Jumper som skal ha svært kort leveringstid.

Stort produktutvalg

Citroën har de siste årene opplevd en voldsom vekst av varebilsalget både her i landet og i resten av Europa. Eksempelvis kan det nevnes at mens Citroën solgte drøye 88.000 varebiler i Europa i 1993, så var antallet i fjor økt til nærmere 199.000.

Produktutvalget er bredt, og inkluderer den gamle traveren C15 (lansert så tidlig som i 1984, men ikke lenger aktuell i Norge), salgssuksessen Berlingo, mellommodellen Jumpy og den store Jumper som nylig ble vist i en helt ny utgave. I tillegg tilbys flere av personbilene også som varebiler, men for Norges del er det kun flerbruksbilen Evasion som er aktuell.

Berlingo er Citroëns desidert mest solgte varebil for øyeblikket, og stod i fjor alene for over 43 prosent av Citroëns varebilsalg i Europa. Også her i landet er modellen svært populær, og gjorde i fjor et kraftig hopp opp på listen over landets mest solgte varebiler. Berlingo benyttes til en rekke typer mindre transporter og ikke minst som håndverkerbil. Den kan

leveres med en 1.4-liters bensinmotor på 75 hk, en 1.9-liters dieselmotor på 71 hk eller med en 2.0 HDi diesel på 90 hk. Berlingo har et varerom på 3 kbm, og nyttelasten varierer fra ca 600 til 800 kilo avhengig av motorvalg.

I likhet med alle varebilene til Citroën, leveres Berlingo med tre års garanti/ 100.000 kilometer og seks års rustgaranti.

Salgsmålet for i år er å holde fjorårsnivået på ca. 1.000 enheter. I tillegg har Citroën Norge tatt mål av seg å selge 200 Berlingo varebiler bygget på personbilutgaven som blant annet har en høyere innvendig standard enn den fabrikkbygde varianten.

Jumpy er en større og mer komfortabel varebil, som kan leveres med to varerromslengder med et volum på 4 eller 5 kbm. Nyttelasten ligger mellom 800 og 900 kilo, og i likhet med Berlingo er bruksområdene mange. I følge Jan Melvold er Jumpy et klart undervurdert produkt, og som hadde fortjent en bedre posisjon i markedet. Problemet kan være at selv om den størrelsesmessig ligger midt mellom Berlingo og Jumper, så er prisen alt for tett opp under sistnevnte. Melvold og resten av den norske Citroënorganisasjonen har tatt mål av seg å selge 150 Jumpy i løpet av året, hvilket er det samme som i fjor. Da ble det imidlertid levert 100 biler til Posten, så sammenlignet med et normalår er salgsmålet relativt sett ambisiøst nok.

Jumper leveres med totalvekter opp til 3,5 tonn, og er Citroëns løsning for de profesjonelle transportørene. Varebilversjonene kan leveres med tre takhøyder og fire vareromslengder med volumer fra 7,5 til 14 kbm. Den kan også leveres som en jumboversjon på 22 kbm. I tillegg til varebil, leveres Jumper også som chassis for ulike typer påbygg.

Modellen ble nylig introdusert i en ny utgave, og omtalt i nummer 2/2002. Vi nøyer oss derfor her å trekke frem den nye 2,2-liters HDi dieselen på 100 hk som Melvold mener vil være en perfekt motor for varebilutgavene. Jumper kan også leveres med en 2.0-liters HDi på 86 hk og en 2.8-liters HDi på 127 hk. Målet i år er å selge 180 Jumper, hvilket er 100 fler enn i fjor. Han innrømmer for øvrig at de så langt har vært alt for passive på det tyngste segmentet. Halvparten av den forventede tilveksten skal derfor være lastebilregistreringer.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!