Trucknology on the road:

MAN på landsomfattende karavane

Med seks skinnende sorte TGA, har MAN for tredje år på rad lagt ut på en landsomfattende karavane. Fire av dem er langtransportbiler med nye common rail-motorer, mens de to siste er beregnet for distribusjon.

Henning Ivarson

Kampen om lastebileiernes oppmerksomhet er knallhard. Parallelt med Mercedes-Benz, Scania og DAF, har også MAN lagt ut på veien. Etter stor suksess med fjorårets rendyrkede anleggskaravane, rettes fokus i år på TGA-modeller - hovedsakelig for langtransport. Karavanen startet opp i midten av mai, og har allerede gjort seg ferdig med mesteparten av Øst- og Sørlandet. I juni besøker den Vestlandet og Trøndelag, og etter ferien står Nord-Norge og de indre delene av Østlandet for tur. Karavanen har fått navnet Trucknology on the road, og skal vise hva dette begrepet (som MAN lanserte i forbindelse med lanseringen av TGA for tre år siden) innebærer når det gjelder tekniske løsninger og komfort.

Viktig i så måte er blant annet de nye 12,8-liters common rail-motorene på 480 og 530 hk, hvorav den første utvilsomt vil bli den store volummodellen for langtransport her i landet.

Bredt sammensatt

Karavanen er satt sammen av kjøretøyer som demonstrerer de viktigste langtransportformene. Flaggskipet et skapvogntog med full sideåpning, der bilen er utstyrt med det største XXL storvolumførerhuset og 530 hesters motor. Den neste er en containerbil med 3-akslet kjerre. Denne er utstyrt med det noe lavere og smalere LX-førerhuset med høyt tak og 480 hesters motor. På semitrailersiden finner man både en 530 hesters 6x4 og en mer standard 480 hesters 6x2 med løpeaksel foran drivakselen. Begge trekkvognene har det største XXL-førerhuset.

På distribusjonssiden er karavanen representert med en citytrailerløsning og en singel distribusjonsbil. Begge har lave og smale førerhus, og motorer på henholdsvis 410 og 310 hk.

Suverent girskift

Før karavanestarten fikk som vanlig fagpressen anledning til å prøvekjøre bilene en hel dag. Førsteinntrykket er at de nye motorene går svært pent og er meget stillegående. Dette merker man først og fremst når man står på utsiden av bilen, men også det innvendige lydnivået skal ha blitt senket. Med et maks dreiemoment på henholdsvis 2.300 og 2.400 Nm ved 1.000 omdreininger har motorene et massivt bunndrag. Prøvekjøringen underbygget nok en gang vårt inntrykk av at MANs automatiserte girskiftsystem TipMatic er i absolutt fremste rekke. Den usynkroniserte girkassen bidrar til lynraske og silkemyke girskift, og behovet for overstyring er helt minimalt. Den er perfekt for alle som kjører mye i tettbygde strøk, men til ordinær langtransport bør de fleste kunne klare seg godt med ZFs ordinære 16-trinns kasse og MANs ComfortShift. Her benyttes clutchen kun ved start og full stopp. Ved å holde inne en liten knapp på girspaken, kan girskift foretas med begge føtter i ro - det er hverken nødvendig å clutche eller avlaste gasspedalen.

Alle førerhusene til TGA er romslige. Innvendig finner man nytt instrumentpanel med sort bakgrunn og som er vesentlig mer elegant enn de første TGA-modellene. Som option tilbys nå også full mobiltelefonintegrering der all informasjon kommer frem i det store displayet i instrumentpanelet.

Se   for detaljert kjøreplan til «Trucknology on the road».www.man.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!