Bedre ettermarkedstilbud:

Scania innvier nytt anlegg i Drammen

Scania har tatt i bruk sitt nye og topp moderne anlegg på Eikhaugen industriområde rett syd for Drammen sentrum.

Henning Ivarson Drammen

Scania har en lang historie å se tilbake til i Drammensdistriktet. I 50 år har selskapet betjent sine kunder fra det tidligere anlegget på Lierstranda - først gjennom et samarbeid med selskapet Auto Service, som senere ble hetende Drammen Diesel og som på 80-tallet ble kjøpt av Norsk Scania.

Drammensdistriktet står for ca. 7,5% av det samlede lastebilsalget i Norge, og er således et viktig servicepunkt for Scania. Selskapet har i lengre tid slitt med det umoderne anlegget på Lierstranda. Man vurderte en periode å modernisere dette, men stor usikkerhet rundt veistrukturen i området gjorde at man slo fra seg dette alternativet. Selskapet opplevde også problemer med å skaffe en egnet tomt for nybygg.

Distriktet kjennetegnes både av en stor lokal bestand av lastebiler og mye gjennomgangstrafikk. Ifølge avtroppende distriktssjef Roy Åsheim er imidlertid de aller fleste av kundene lokalt tilknyttet, og av den grunn fant man det ikke regningssvarende å betale en skyhøy pris for en tomt med direkte tilknytning til E18. I stedet fant man frem til en egnet tomt på Eikhaugen industriområde litt syd for byen. Tilførselsveien mellom E18 i Kobbervikdalen og Eikhaugen er bare et par kilometer lang, og godt egnet for tunge biler.

Bygget for 25,25

På den 15 mål store tomten er det satt opp et topp moderne bygg med 6 løp. Det er godt gjennomtenkt, hvor man først og fremst har søkt å oppnå et best mulig arbeidsmiljø for mekanikerne. Store glassflater i den øvre delen av veggene gir mye dagslys inn på verkstedet, og for å unngå lange gangavstander, er delelager, vestibyle, kantine, hvilerom for sjåfører og administrasjon plassert på midten av bygget.

Usikkerhet rundt vogntoglengdene i prosjekteringsfasen bidro til at løpene er 30 meter lange og således forberedt til å kunne ta imot 25,25-meters vogntog. I verkstedgulvet finnes det langsgående sluk mellom de svakt opphøyde løpene. Dette gjør at vann og snø renner raskt ned i sluket og ikke ut over de store gulvflatene. Verkstedløpene for periodisk kjøretøykontroll og smøring er forøvrig adskilt fra de øvrige løpene. Dette fordi portene til disse er mye oppe, og ellers ville ha gitt unødvendig mye trekk for de andre mekanikerne.

Effektivt delelager

Det sentralt plasserte delelageret gir korte gåavstander for mekanikerne. Effektiviteten er ytterligere høynet ved at hele 6.500 av i alt 7.000 artikkelnummere er plassert i en 7 meter høy heisautomat fra Nordverk Norge. Denne løsningen krever lite plass i tillegg til at plukkeffektiviteten blir svært høy.

Norsk Scania avd. Drammen omsetter for ca. 63 millioner kroner, og har for tiden 24 ansatte - hvorav 15 er mekanikere. Verkstedet har åpent mellom 07.00 og 22.00 mandag til torsdag, og mellom 07.00 og 16.00 på fredager. I tillegg disponerer selskapet en servicebil, men ifølge servicesjef Yngve Haugvik kommer de fleste oppdragene til denne via Scanias sentrale nødhjelpstjeneste.

Både tomten og bygget eies av Nils Chr. Gevelt som Norsk Scania har inngått en langsiktig leieavtale med. Totalt er det blitt investert 28 millioner kroner i det nye anlegget, hvorav 3 millioner er blitt brukt i nytt verkstedutstyr.

Distribusjonsbil med fullautomat

Markedssituasjonen for Scania i Drammensregionen er omtrent som for resten av landet. For biler over 16 tonn er Scaniaandelen rundt 36 til 38 % - omtrent på nivå som Volvo, og med MAN og Mercedes-Benz et godt stykke bak. Mye kan tyde på at distriktsselger Gunnar Krog har en forkjærlighet til V8-motorer, og hele 75% av lastebilene han solgte ifjor var utstyrt med slike. Selskapet innrømmer at de så langt ikke har vært spesielt sterke på distribusjonssegmentet. Krog opplyser imidlertid at tilbakemeldingene fra kunder som nylig har hatt anledning til å prøve ut en 19-tonns distribusjonsbil med en fullautomatisk girkasse har vært svært positive. Bilen var en del av Scanias lokale Østlandskaravane som ble avsluttet før ferien, og har en 300 hesters motor i kombinasjon med den nye Allison World Trans-girkassen (GA851 på Scaniaspråket). Avansert elektronisk styring har medført at denne 6-trinns helautomatiske girkassen både gir bilen en superrask akselerasjon samtidig med at den girer silkemykt.

www.scania.no 

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!