23948sdkhjf

Nasjonal «sjølråderett»: Iveco omorganiserer i Skandinavia

Nasjonal «sjølråderett»:Iveco omorganiserer i SkandinaviaEtter å ha tapt flere titalls millioner kroner på de skandinaviske markedene de senere årene, omorganiserer nå Iveco driften i Norge, Sverige o...

Nasjonal «sjølråderett»:

Iveco omorganiserer i Skandinavia

Etter å ha tapt flere titalls millioner kroner på de skandinaviske markedene de senere årene, omorganiserer nå Iveco driften i Norge, Sverige og Danmark. Iveco North Europe i København skal få en mindre fremtredende rolle, og flytter blant annet markedsansvaret ut til det enkelte land. Målet er å gå i balanse i løpet av 2004.

Henning Ivarson København

Mange stilte seg noe undrende til Iveco´s strategi i 1991 om å etablerte et felles importselskap for Norge, Sverige og Danmark. Riktignok ble Iveco Norge AS på Vøyenenga i Bærum beholdt som et juridisk selskap, men i praksis ble selskapet en filial. Frykten for manglende nærhet til markedet var stor da det meste skulle styres fra Iveco North Europe på Kastrup utenfor København. Men i perioden som har gått, har Iveco mer enn doblet salget i de tre landene. Samtidig oppnådde man en mer rasjonell drift, blant annet i halverte distribusjonskostnader. Likevel har Iveco - med unntak av et par år midt på 90-tallet - slitt med røde tall på virksomheten i de tre landene. I 2001 var det samlede tapet på 8,9 millioner euro, eller vel 63 millioner kroner. Mesteparten av dette (6,7 millioner euro) ble tapt på aktivitetene i Danmark, mens Norge og Sverige stod for henholdsvis minus 0,9 og 1,3 millioner euro.

De første årene var Iveco North Europe direkte underlagt hovedkontoret i Torino, men som følge av en større omorganisering av det europeiske nettverket i 1996, ble enheten lagt i en gruppe med Tyskland, Østerrike og Sveits.

Finland, som inntil da hadde vært en del av Iveco North Europe, ble samtidig lagt i en østeuropeisk gruppering.

Direkte under Torino

Nå har Iveco reorganisert sin struktur - både bakover mot fabrikken og ut mot de tre markedene. Man har innsett at Skandinavia - med et relativt beskjedent totalmarked og bare 19 millioner innbyggere spredd over et stort geografisk område - må behandles ulikt resten av kontinentet. Iveco North Europe er derfor nå blitt trukket ut av gruppen med Tyskland, Østerrike og Sveits som ble ledet av Romano Spadaro fra München. I stedet rapporterer direktør Gunni Mikkelsen i København nå direkte til hovedkontoret i Torino.

Samtidig har Mikkelsen omorganisert virksomheten i Skandinavia, med formål å gi det enkelte land mer frihet og ansvar.

- I korthet kan vi si at vi ønsker å behandle Skandinavia som tre separate markeder, i tillegg til å ha en felles struktur og plattform som skal koordinere driften og sørge for en maksimering av synergier, sa Mikkelsen på en pressekonferanse i København på slutten av fjoråret.

Hvert land skal nå ledes av en salgsdirektør og en ettermarkedsdirektør. Førstnevnte vil få ansvar for salg av nye og brukte kjøretøyer, salgsnettverket, samt resultatansvar. Ettermarkedsdirektøren vil være ansvarlig for sitt nasjonale nettverk, herunder deler og verksteddrift, samt støtte til kontraktsverksteder og inspeksjoner av disse.

Iveco North Europe´s tidligere organisering i business units, er blitt erstattet av en ny organisasjon med felles funksjoner for finans, HR, og IT. I tillegg er det blitt etablert enheter for kundesupport og en kommersiell plattform som skal støtte de nasjonale markedene med blant annet produktekspertise, marketing og kommunikasjon, ordreprosesser og logistikk.

Økt markedsandel og sorte tall

Hensikten med omorganiseringen er både å oppnå økte markedsandeler og lønnsom drift. I følge Mikkelsen er målet at driften skal gå i pluss i 2004, og han presiserer sterkt at Iveco ikke skal kjøpe seg markedsandeler.

I Norge har Iveco gjennom mange år oppnådd suksess med varebilserien Daily og den mellomtunge lastebilserien EuroCargo. Dersom målene skal nås, må Dailysalget øke fra 330 enheter i 2001 til 400 i 2004. Det vil gi en økning av markedsandelen fra 8 til 10 prosent. Samtidig skal EuroCargo opp fra 75 enheter i 2001 til 100 biler i 2004. Det vil i så fall gi en økning i markedsandelen fra 11 til 13% i dette segmentet.

Salget av de tyngre lastebilseriene til Iveco har aldri vært stort her i landet, og i 2001 ble det kun solgt 36 tunge Ivecoer i Norge. Gunni Mikkelsen slo fast på pressekonferansen at de ikke lenger vil markedsføre disse modellene aktivt i hverken Norge eller Sverige, og i stedet fullt ut konsentrere seg om Daily og EuroCargo.

Mannen som skal sørge for det økte Ivecosalget i Norge er Rolf Eriksen (46), som på slutten av fjoråret ble utpekt som salgsdirektør. I skrivende stund er Iveco midt inne i ansettelsesfasen av ettermarkedsdirektøren og en salgssjef. Eriksen har arbeidet 10 år med Iveco, og kommer senest fra stillingen som salgssjef i Norge. Tidligere har han jobbet for Iveco i København og i den norske Fordorganisasjonen.

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.422