Opel:

Med lynets fart mot varebiltoppen

Med et moderne modellprogram, gunstige priser og fleksible ettermarkedstjenester er Opel på god vei til å nå sitt mål å bli en av Europas ledende varebilleverandører.

Henning Ivarson

Etter flere tiår med personbiler som folk flest karakteriserte som robuste og litt kjedelige, har Opel de siste årene begitt seg inn på nye veier. Samtidig med at personbilene er blitt vesentlig mer spennende og med appell til stadig bredere kjøpergrupper, har produsenten opplevd suksess med sin gjeninntreden på det kommersielle markedet.

Det skulle gå mange år fra perioden da «alle kjøpmenn» skulle ha en blå Opel Blitz med det velkjente lynet i grillen, til produsenten på nytt satset på varebiler. Først på egenhånd med lanseringen av Combo for en ti års tid siden, og senere gjennom samarbeidet med Renault og Nissan som for et par år tilbake resulterte i Vivaro og Movano. Omtent samtidig ble Combo lansert i en helt ny versjon, og således er det et topp moderne nyttekjøretøyprogram Opel tilbyr markedet.

Visjon om å bli en av Europas ledende leverandører

I følge varebilansvarlig Torgeir Rindal i General Motors Norge har Opel en visjon om å bli en av Europas ledende leverandører av varebiler innen 2005. Han opplyser at Opel på Europabasis allerede selger flere lette kommersielle kjøretøyer enn Volkswagen, og således er det all grunn til å tro at alt ligger til rette for at produsenten vil nå sin visjon.

Fullt så godt går ikke salget i Norge ennå, men det er jevnt stigende. Første halvår ble det solgt 404 Combo, 307 Vivaro og 42 Movano. At salgstallene er omvendt proporsjonale med modellenes størrelse og kompleksitet kan delvis forklares med relativt kort varebilerfaring og manglende spisskompetanse hos både importør og forhandlere. Dette er utfordring GM Norge langt fra er alene å ha. Flere andre typiske personbilorganisasjoner som får et varebilprogram klarer relativt lett å selge typiske «bread and butter»-produkter som eksempelvis en liten Combo, men møter større utfordringer når man skal rådgi kunden i mer sofistikerte kommersielle løsninger. Rindal poengterer imidlertid at kompetansenivået hos både importør og forhandlere stadig forbedres.

Trenger ikke timebestilling på verksted

På spørsmål om kundegrupper, opplyser Rindal at de hovedsakelig har fått et godt grep på mindre og mellomstore kunder, men at Konecranes med sine 60 Vivaro servicebiler er et eksempel på at også større flåteeiere velger Opel.

I en tid der konkurrerende produkter blir mer og mer like hverandre, får ettermarkedstjenestene i form av eksempelvis pris, tilgjengelighet og kvalitet på service stadig mer betydning for kundenes valg. Opels nyttekjøretøyforhandlere tilbyr i så måte svært fleksible løsninger, som blant annet går ut på at man ikke behøver å bestille time for hverken ordinært ettersyn eller reparasjoner. Ifølge Rindal er verkstedene så fleksible at det bare er å møte opp når det måtte passe kunden innenfor verkstedets åpningstid. Dersom nødvendige deler ikke finnes på lager, tilbys man gratis erstatningsbil.

Svært gode kjøreegenskaper

Under et fagpressearrangement tidligere i høst presenterte GM Norge et godt utvalg av Opels nyttekjøretøyprogram. Her fikk vi rik anledning til å ta nærmere blikk på Combo med og uten håndverkerinnredning, Vivaro som personbil og varebil, og Movano i både kassevogn-, buss- og pickuputførelse.

Med på arrangementet var også Bott Norge som Opel har et nært samarbeid med på innredningssiden. Alle kassevognmodellene har tilnærmet rett tak, og egner seg godt til håndverkerinnredninger av forskjellig slag. Torgeir Rindal hadde også håpet å kunne vise frem en uttakbar kjøleboks til Combo som er spesielt godt egnet for cateringfirmaer og til annen transport som krever en ubrutt kjøle-/frysekjede. Den leveres av Aunes Karosseriverk-sted, men rakk dessverre ikke frem til pressevisningen.

Deretter bar det ut å en lengre prøvekjøringsrunde som ga et klart bevis på at samtlige modeller er meget lettkjørte. Motorene trekker godt over et bredt turtallsområde, alle modellene har presis styring, enkle og presise girskift, godt avstemte bremser både med og uten last, komfortabel fjæring, gode seter, god støydemping og lite vibrasjoner, store speil og god sikt forøvrig.

Combo

er Opels minste varebil, og også den eneste som er helt egenutviklet. Modellen er basert på Corsa, og ble introdusert første gang i 1994. For to år siden ble andre generasjon lansert, og modellen har etterhvert fått et godt fotfeste på det norske markedet.

Combo er smidig i trafikken, og kombinasjonen av lavt gulv og brede bakdører bidrar til enkel lastig og lossing. Modellen har et tilnærmet personbilinteriør, og den store frontruten og ditto sidespeil gir god sikt. På motorsiden leveres modellen både med en 1.6-liters bensinmotor på 87 hk, og to 1.7-liters direkteinnsprøytede turbodieseler på henholdsvis 65 og 75 hk. Sistnevnte har i tillegg intercooler, og i følge Rindal fordeler salget seg relativt jevnt på de tre motormodellene.

Varerommet er på ca 2,8 kbm, og kan utstyres med skyvedører på begge sider. tillatt nyttelast er 535 kilo, kan utvides til 735. Prisene på Combo starter på kr. 119.100 inkl. mva med bensinmotor og kr. 128.600 med diesel. Modellen er i utgangspunktet relativt nøkternt utstyrt, men har en lang liste over ekstrautstyr som blant annet inkluderer ABS-bremser til snaue 5.000 kroner.

Vivaro

er resultatet av et samarbeid mellom General Motors, Renault og Nissan. Modellen hadde verdenspremiere på IAA i 2000, og kom hit til landet året etter. Idag selges det flere Vivaro enn de to fetterne Renault Trafic og Nissan Primastar gjør tilsammen.

Vivaro har et svært futuristisk utseende, og enten liker man det eller så gjør man det ikke. Personlig tilhører vi den første kategorien, og berømmer samtidig de produsentene som våger å gå nye veier. Innvendig er Vivaro mer «normal», men også her er førermiljøet både komfortabelt og praktisk, med blant annet girspak på dashbordet og et svakt forhøyet tak over førerkabinen som gir god romfølelse.

Vivaro leveres med to forskjellige 1.9-liters common rail dieselmotorer på 82 og 100 hk, og med et maks dreiemoment på henholdsvis 190 og 240 Nm. De fleste kundene har så langt valgt den største motoren som har krefter nok til å gjøre kjøringen avslappet selv med en nyttelast på 1.000 kilo som vi hadde på vår prøvekjøringsrunde. Denne motoren er forøvrig kombinert med en manuell 6-trinns girkasse.

Pr. idag leveres varebilversjonene med én takhøyde og to akselavstander, med varerom på henholdsvis 5,0 og 5,9 kbm, netto nyttelast på 1.100 kilo og totalvekter på rundt 2.900. I likhet med Combo leveres også Vivaro med skyvedør på høyre side, med opsjon for en tilsvarende på venstre. På Vivaro er skyvedøren 1 meter bred, hvilket tillater lasting og lossing av pall fra siden. De doble bakdørene kan mot tillegg erstattes av en topphengslet luke.

Vivaro er relativt godt utstyrt, med blant annet ABS-bremser som standard. Prisene starter på kr. 211.900 (inkl. mva). I tillegg til varebilutførelse, kan Vivaro også leveres som minibuss og personbil.

Movano

Samarbeidet mellom GM, Renault og Nissan har også resultert i den større Movanomodellen med totalvekter opp til 3,5 tonn. Den kan leveres både som kassebil, og i chassisutførelse med enkelt eller dobbelt førerhus og som buss.

Også Movano er utstyrt med moderne common rail dieselmotor; en 2.2-liter på 90 hk/260 Nm og en 2.5-liter på 114 hk/290 Nm. Også denne modellen leveres standard med ABS-bremser.

Tre akselavstander er tilgjengelig, og blant kassebilene kan det velges mellom 3 forskjellige takhøyder som gir et volum fra 8 til 13,9 kbm og en netto nyttelast mellom 1.455 og 1.595 kilo.

Movano har svært gode kjøreegenskaper, men helhetsinntrykket trekkes noe ned at et litt kjedelig interiør med høy plastfaktor. Både ratt og instrumentpanel kunne med fordel vært vinklet mer, og brytere for vindusheiser vært plassert slik at man ikke må strekke seg ut av setet for å nå dem.

Også Movano er relativt rimelig, med en startpris på kr. 250.400 (inkl. mva) for den minste kassevognen med 90 hesters motor. GM er som nevnt langt fra fornøyd med salget av 42 biler første halvår, men så skal det da også noe til å ta opp konkurransen i et segment som domineres av godt innarbeidede merker som eksempelvis Mercedes-Benz Sprinter og Iveco Daily. Trøsten for GM er kanskje at også Movano selger mer enn det fetterne Renault Master og Nissan Interstar gjør tilsammen.

Flere nyheter på gang

Til tross for at ingen av Opels nyttekjøretøyer er mer enn et par år gamle, meldes det om flere nyheter som er på gang. Først ut er en variant av Vivaro med høyt tak med en innvendig høyde på 191 cm og et volum på 8,4 kbm. Denne ble vist på fjorårets IAA-utstilling i Hannover, og vil snart være tilgjengelig også for norske kunder. Det høye taket vil koste ca. 5.000 kroner ekstra, og dette er ifølge Rindal vesentlig mindre enn tilsvarende tillegg hos flere konkurrenter.

Han opplyser forøvrig at det arbeides med å ta inn Vivaro pickup til Norge. I den forbindelse ble det vist bilder av både en konvensjonell pickupløsning, og en variant med høyt plassert plan som gir plass til utstyrskasser under. I likhet med de øvrige Vivaromodellene vil også pickupvariantene kunne leveres med to forskjellige akselavstander.

På den nært forestående nyttekjøretøyutstillingen Bedriijfsauto RAI i Amsterdam, kommer Opel til å presentere flere større og mindre nyheter. Combo vil få en svak facelift, mens Vivaro vil komme med en ny 2.5-liters motor på 135 hk, og et maks dreiemoment på 310 Nm ved 2000 o/min.

Movano vil på sin side komme med en ny 3-liters motor på 136 hk med et moment på 320 Nm ved 1.800 omdreininger. Spesielt på denne motoren er at den er utstyrt med registerkjede som holder i 400.000 kilometer i stedet for rem. Movano vil også fremstå med et betydelig mer moderne utseende, og med et lang mer trivelig interiør som blant annet innbefatter girspak på dashbordet.

 www.opel.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!