Nye Stralismodeller med lavere og smalere førerhus:

Iveco erstatter EuroTechserien

Stralis Active Day og Stralis Active Time er navnet på de nye lastebilene som skal erstatte dagens EuroTechserie til Iveco.

Henning Ivarson Baveno

Den første Stralismodellen som ble introdusert ifjor, er en fullblods langtransportbil med høyt plassert førerhus og stort innvendig volum. Modellen er blitt meget godt mottatt av kundene som spesielt fremhever høy pålitelighet og et svært gunstig dieselforbruk.

De nye modellene er først og fremt beregnet for transporter der sjåførene hyppig går inn og ut av førerhuset og for blandet kjøring på landevei og i tettbygde strøk.

Tre forskjellige førerhus

Sammenlignet med den store Stralismodellen (som nå har fått tilleggsnavnet Active Space) er gulvnivået senket 15 cm som bidrar til å gjøre adkomsten til førerplassen enklere. Reduksjonen av førerhusbredden på 20 cm gir mindre svingradius og gjør bilene mer smidige i trafikken.

Førerhuset på Stralis Active Day er 166 cm langt, og har ca 15 cm plass bak førestolen. Stralis Active Time er navnet på førerhusene med 1 eller 2 senger. Disse er 215 cm lange og kan leveres i to forskjellige takhøyder der det høyeste ha ren innvendig høyde på 182 cm.

Både Active Day og Active Time har godt med oppbevaringsrom, og den innvendige designen er preget av friske farger. Førerplassen er tilnærmet identisk med den store Stralismodellen, og har blant annet samme instrumentering som domineres av en stor digital fargeskjerm. Via knapper på rattet kan sjåføren bla seg gjennom menyer som gir tilgang til all nødvendig informasjon samt innstilling av audioanlegg.

8- og 10-liters motorer

Stralis Active Day og Active Time kan leveres både som langchassis og som trekkvogn i 4x2 og 6x2. De kan utstyres med Cursor 8-motorer på 270, 310 og 350 hk eller Cursor 10 på 400 og 430 hk. På girkassesiden står valget mellom en manuell 9 trinns ZF Ecomid for de to minste Cursor 8-motorene, en manuell 16 trinns ZF Ecosplit for de tre største, eller det automatiserte girskiftsystemet EuroTronic II som kan benyttes på samtlige motorer.

Alle Cursormotorer er utstyrt med produsentens effektive motorbrems Iveco Turbo Brake. Modeller med Cursor 8-motorer har trommelbremser bak, mens de øvrige Stralismodellene har elektroniske skivebremser på samtlige hjul.

Stralis Active Day og Active Cab er også blitt utstyrt med et nytt elektrisk anlegg som ved hjelp av CAN-bus har redusert kablingen med 40 til 50%. Alle bil- og motordata blir lagret i en egen elektronikkenhet, som via VDI (Vehicle Data Interface) kan integreres med flåtestyringssystemer.

Ny EuroCargo rett rundt hjørnet

Iveco har tradisjonelt solgt få tyngre lastebiler i Norge, og det skal nok mye til at de nye Stralismodellene vil forandre dette forholdet i nevneverdig grad. Fortsatt prioriterer Iveco sine ressurser her i landet på varebilserien Daily og den minste lastebilserien EuroCargo som Iveco har hatt langt større suksess med. I så måte vil den nye EuroCargomodellen som kommer til Norge om noen få måneder være av langt større interesse og betydning.

www.iveco.com

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!