23948sdkhjf

Ny Mercedes-Benz Vito og Viano: Fleksibel plattform for vare- og persontransport

Ny Mercedes-Benz Vito og Viano:Fleksibel plattform for vare- og persontransportMercedes-Benz lanserer nå en ny generasjon av Vito. Den kan leveres i flere lengder og takhøyder enn forrige modell, og m...

Ny Mercedes-Benz Vito og Viano:

Fleksibel plattform for vare- og persontransport

Mercedes-Benz lanserer nå en ny generasjon av Vito. Den kan leveres i flere lengder og takhøyder enn forrige modell, og med en topp moderne drivlinje og et førermiljø i beste Mercedes-klasse blir den en viktig konkurrent til Volkswagen og Toyota i varebilsegmentet opp til 3 tonn.

Henning Ivarson Losby

I tillegg til varebil, vil Vito også kunne leveres i rene persontransportversjoner. Basert på samme plattform introduserer Mercedes-Benz samtidig Viano som erstatter den forrige V-klasse. Dette er en vesentlig mer påkostet og luksuriøs versjon for persontransport, men som også kan leveres som varebil. Vito og Viano har med andre ord basis i en svært fleksibel plattform, der produsenten med enkle grep kan skreddersy biler til vidt forskjellige formål.

Høyt kvalitetsnivå

Da Vito ble lansert i 1996 hadde modellen svært mange barnesykdommer. Så ille var det at Vito inntok en svært pinlig bunnplassering i den store bruktbilrapporten over 1996-1999-modeller som NAF offentliggjorde tidligere i høst.

Under introduksjonen av de nye modellene i slutten av november innledet derfor nyttekjøretøydirektør Jarle Viuls i Mercedes-Benz Norge med å poengtere at det kun var de aller første modellene som var preget av feil, og at det praktisk talt ikke har vært problemer etter at andre generasjon kom i 1999. Han trakk også paralleller til lastebilmodellen Actros - som også ble lansert i 1996 med mange barnesykdommer (dårlig år for produsenten dette) - men der tredje generasjon nå fremstår med svært høy kvalitet og som i tillegg har fått et førermiljø som sjåførene trykker til sitt hjerte. Viuls er overbevist om at Mercedes-Benz også har klart å løfte tredje generasjon Vito tilsvarende høyt opp.

Bakhjulsdrift med mange hjelpemidler

Vito har etter vår mening fått et langt penere utseende, der forrige modells kubistiske form er blitt erstattet av mykere og mer elegante linjer. Førermiljøet er i beste Mercedes-Benz klasse, og således både stilrent og praktisk. Endelig er modellen blitt utstyrt med rattregulering som sammen med gode seter gir en utmerket sittestilling. De store instrumentene er lettavleste, og girspaken på dashbordet er både ergonomisk og lite plasskrevende. Det er godt med oppbevaringsrom, med blant annet god plass til dokumenter i en egen brønn på toppen av dashbordet.

Den største forandringen på nye Vito finner man imidlertid i drivlinjen. Mens den forrige modellen var forhjuldrevet, trekker nye Vito på bakhjulene. Dette er ifølge både produsent og importør den logiske og naturlige fremdriftsformen på en bil, og som hevdes å være både mer bekvem og langt mer avbalansert ved motorpådrag enn en forhjuldrevne biler.

Svingdiameteren er blitt redusert fra 12,4 til 11,8 meter på kort versjon, og bakhjulsdriften sørger automatisk for god fremkommelighet ved mye last. Skulle noen være engstelige for fremkommelighet med mindre last på glatt underlag finnes det en rad av trebokstavforkortelser på systemer som automatisk vil hjelpe sjåføren i kritiske situasjoner. Vito er eksempelvis eneste modell i sitt segment som leveres med elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standard. Modellene er også utstyrt med ABS (blokkeringsfrie bremser), ASR (antispinn), EBV (bremsekraftfordeler) og BAS (bremseassistent). Når man først er inne på sikkerhet, kan vi samtidig nevne at Vito er konstruert for å tilfredsstille de strenge kravene i Euro-NCAP og er blant annet utstyrt med både kollisjonsputer og sidekollisjonsputer for både fører og passasjer.

Flere valgmuligheter

Nye Vito kan leveres med to forskjellige akselavstander og tre lengder. Den mellomlange modellen kan også leveres i to takhøyder. Varevolumet måler 4,65 kbm på den korteste modellen, 5,19 / 6,49 kbm på mellomlang med normalt eller høyt tak og 5,68 kbm på den lengste.

Avstanden mellom hjulkassene er på 1.277 mm og således bred nok til en EUR-pall som står på tvers. Innvendig vareromslengde er respektive 2.422 mm, 2.667 mm og 2.897 mm, noe som gjør at den korte modell har god plass til to paller, mens den mellomlange og lange modellen har plass til tre. I tillegg er Vito utstyrt med en 180 mm høy lasteåpning under skilleveggen / forsetene som forlenger lasterommet med 200 mm. Nyttelasten er oppgitt til 1.120, 1.095 og 1.070 kilo.

Med tom bil er lastekanten 56 cm. Vito leveres standard med skyvedør på høyre side og topphengslet bakluke. Som opsjon kan den utstyres med symmetriske bakdører (hvor begge nå er blitt låsbare) og skyvedør også på venstre side.

2,2-liters CDI-motor

Under panseret på Vito finner man en moderne 2,2-liters CDI-motor som også benyttes i flere andre av produsentens bilmodeller. Denne common railmotoren - med blant annet fire ventiler pr. sylinder og variabel turbogeometri - leveres i tre effektversjoner på henholdsvis 88, 109 og 150 hk. Oljeskiftintervallene er computerstyrt, og er økt fra 22.500 km til minimum 30.000 km.

Prøvekjøringen med fullastede biler i Lørenskogdistriktet ga klart til kjenne at kjøregleden stiger proporsjonalt med økt effekt. Den minste motoren har et maks dreiemoment på 220 Nm mellom 1.400 og 2.500 omdreininger, og kan være et godt alternativ ved kjøring med lav totalvekt. 109-hesteren orker klart mer i bakkene, og vil sikkert vil bli den mest populære motoren på Vito. Her er maksmomentet 270 Nm mellom 1.800 og 2.400 omdreininger. Med 330 Nm mellom 1.800 og 2.400 omdreininger er den største motoren så sterk og fleksibel at giringsarbeidet blir redusert og kjøringen blir langt mer avslappet. 6-trinns manuell girkasse er forøvrig standard på alle modellene, mens de to største motorene også kan kombineres med en automatkasse.

Vi synes imidlertid at Mercedes-Benz har vært noe gjerrige på støyisolasjonen av Vito. Støynivået fra motoren er relativt høyt allerede ved 2.500 omdreininger. Derfor er det i hvert fall bra at Vito er utstyrt med et sjette gir som tar ned turtallet til rundt 2.000 omdreininger rundt 80 km/t. Her er lydnivået i bilen på et fullt ut akseptabelt nivå. Den norskproduserte skilleveggen er godt isolert, og det var ikke antydning til resonans fra varerommet.

Viano som luksuriøs varebil

I et samfunn der flere og flere snakker om mine, dine og våre barn, stiger etterspørselen etter store og romslige personbiler stadig mer. Mercedes-Benz Norge regner derfor med at en stor andel av Vito vil bli solgt som 6- eller 9-seters personbil som har et høyere utstyrsnivå enn de rene varebilversjonene.

Ønsker man imidlertid en mer luksuriøs personbil, er det naturlig å velge Viano. Den skiller seg fra Vito med blant med mange utvendige kromdetaljer, samt lakkerte støtfangere og lister. Innvendig har den et langt mer luksuriøst interiør. Modellen er også bedre støyisolert og har lengre fjæringsveier for mer komfortabel kjøring. Motorprogrammet til Viano består av de to største dieselmotorene man finner i Vito, i tillegg til to 3,2-liters V6 bensinmotorer på respektive 190 og 218 hk. Viano kan også leveres som en meget velutstyrt varebil der man på motorsiden kan velge mellom den største dieselmotoren og den største bensinmotoren.

Mercedes-Benz Norge har satt som mål å selge 850 Vito til neste år hvorav 400 skal være personbiler. I 2005 er målet 1.100 biler hvor mesteparten av veksten skal være på varebil. Vianosalget er forventet å bli 60 biler til neste år og 150 i 2005.

Varebilprisene starter på kr. 233.000 for Vito og kr. 365.800 for Viano. Som personbil starter Vito på kr. 424.800 og Viano på kr. 473.400.

www.mercedes-benz.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.087