Nye Volkswagen Caddy:

Opp en klasse i både størrelse, sikkerhet, komfort og kjøreglede

Nye Volkswagen Caddy har vokst vesentlig i størrelse, og fått et betydelig større lastevolum og høyere nyttelast enn dagens modell. Også førermiljøet og sikkerhetsnivået er løftet opp en klasse. Modellen har et stort komponentfellesskap med nye Golf og Touran, og under prøvekjøringen på svingete veier i Schwarzwald opplevde vi at kjøreegenskapene er på linje med en personbil.

Produktsjef Andreas Fagernæs (t.v) og nyttekjøretøydirektør Stein Ivan Solbakken i Harald A. Møller AS håper at nye Caddy kommer til Norge rett før påske. Prisene er ikke klare før forhåndssalget starter i februar/mars. Foto: Henning Ivarson

Henning Ivarson Freiburg

Dagens Caddymodell ble introdusert i 1996, og har i mange år måttet konkurrere med langt mer moderne konkurrenter som eksempelvis Citroën Berlingo, Peugeot Boxer, Opel Combo og Ford Transit Connect. Til tross for dette har Volkswagen Caddy her til lands dominert segmentet for de minste varebilene gjennom mange år. Mye av årsaken til suksessen kan nok derfor tilskrives Harald A. Møllers store organisasjon som i en årrekke har satset målbevisst på nyttekjøretøyer fremfor produktet i seg selv.

50 prosent økning av nyttelast

Caddymodellen ble første gang introdusert i Europa i 1982. Det dreide seg om en pickupversjon av den aller første Golf 1 som da hadde vært solgt som «Rabbit Pickup» i USA siden 1979. Neste generasjonsskifte kom i 1996, denne gang basert på Polo/Ibiza-plattformen og med den karakteristiske vareromsboksen som både var høyere og bredere enn resten av bilen.

Med den nye modellen har Volkswagen på nytt tatt utgangspunkt i Golf-modulen, og hele 50 prosent av komponentene er identiske med Golf 5 / Touran. Med den jevne takbuen og samme bredde på varerom som resten av bilen sier det seg selv at størrelsesforskjellen mellom gammel og ny modell blir vesentlig; større utvendige mål, større varerom, høyere nyttelast, høyere tilhengervekter og høyere sittestilling. Således har Caddy flyttet seg en halv klasse opp, noe som åpner for nye kundegrupper.

Varerommet er blitt 10 cm lengre, 2,8 cm bredere og 2,1 cm lavere. Dette har bidratt til at volumet har økt fra 2,9 til 3,2 kbm, mens nyttelasten har steget fra 500 til 750 kilo.

Høyden fra bakken til vareromsgulvet er 587 mm, og bidrar til enkel lasting og lossing. Modellen leveres standard med en 70 cm bred skyvedør på høyre side, og asymmetriske sidehengslede bakdører som kan åpnes 180 grader. Som opsjon kan den også leveres med skyvedør på venstre side, eller helt uten skyvedører. Den kan også leveres med topphengslet bakluke, og med vinduer i hele eller deler av varerommet. Senere vil Caddy også kunne bli utstyrt med en hengslet luke i bakkant av taket der lange gjenstander kan stikkes ut.

Selv om Caddy har blitt større, er den likevel fortsatt for liten til å kunne håndtere to EUR-paller slik eksempelvis Peugeot Expert, Citroën Jumpy og den lange utgaven av Ford Transit Connect kan. Dette er imidlertid mer kostbare biler som opererer i en annen klasse.

4 motorer

Motorprogrammet består av to bensinmotorer og to dieselmotorer - alle hentet fra produsentens ordinære program, men tilpasset til bruk på nyttekjøretøyer. Caddy blir først lansert med en 1,4-liters bensinmotor på 75 hk, og en ny 2-liters pumpe/dysediesel på 70 hk med et maks dreiemoment på 140 Nm ved 2.400 omdreininger. Sistnevnte er den samme som blant annet benyttes i Golf og Touran, men uten turbo og med halvparten så mange ventiler pr. sylinder. Så vidt vi vet, er dette den eneste sugedieselen på markedet som tilfredsstiller Euro 3.

Senere vil Caddy også bli lansert med produsentens populære 1,9-liters turbodiesel. Den yter 104 hk, og har et maksimalt dreiemoment på 250 Nm ved 1.900 omdreininger. Da vil bilen også kunne leveres med en 1,6-liters bensinmotor på 102 hk. Alle motorene står i kombinasjon med en 5-trinns manuell girkasse.

Komfortabel og praktisk førerplass

Utseendemessig har Caddy svært mye til felles med Touran, og utvendig er de to modellene nesten identiske fra fronten og til og med dørene. Den største forskjellen er at Touran har lakkert støtfanger og frontspoiler, mens Caddyfronten er i plast. Kanskje ikke det peneste, men til gjengjeld en praktisk og billig løsning på et nyttekjøretøy i denne størrelsen som ofte beveger seg i trange bygater med mye lukeparkering og andre farer for å få småbulker.

Også innvendig er det klare paralleller til Golf og Touran, der Caddy fremstår med et elegant dashbord med lettavleste analoge instrumenter og et informasjonsdisplay mellom speedometer og turteller. Den litt utstikkende midtkonsollen gjør at musikk- og ventilasjonsanlegg kan betjenes uten å måtte strekke seg ut av vanlig sittestilling.

Man sitter høyt og godt i nye Caddy, og den store frontruten og de store sidespeilene (de er hentet fra Transporter) bidrar til en meget god sikt. Både sete og ratt har gode innstillingsmuligheter. Volkswagenkonstruktørene har også i stor grad tatt hensyn til behovet for oppbevaringsplass i denne type biler. Oppe på dashbordet er det nedsenkede rom for småting, og foran passasjerplassen er det et stort rom i dashbordet som er godt egnet til eksempelvis fraktdokumenter. Caddy har også et takhyllesystem stort nok til å romme ringpermer i A4-størrelse. Likeledes er godt med plass i dørene og i midtkonsollen som også er utstyrt med 4 koppholdere. Om ikke dette skulle være nok, kan man som ekstrautstyr også utruste Caddy med oppbevaringsrom under begge setene.

Bilen er godt utstyrt fra fabrikk, og listen over standardutstyr er lang. Ønsker man mer komfort, finnes blant annet høyderegulerbare seter, elektriske vinduer, klimaanlegg og fjernbetjent sentrallås som ekstrautstyr

Høyt sikkerhetsnivå

Nye Caddy har et høyt sikkerhetsnivå, og er blant annet utstyrt med kollisjonspute for både fører og passasjer. Den har også ABS-bremser, og dermed har samtlige av Volkswagens nyttekjøretøyer dette som standard. Vel verd å merke seg for andre importører som av prismessige grunner fortsatt har ABS på listen over ekstrautstyr. Caddy er også utstyrt med Traction Control og MSR motorspinnregulering som skal forhindre hjulslipp ved kraftig motorbrems. MSR-systemet mottar signaler fra ABS-sensorene og gir på til nøytralgass hvis hjulene glipper. Den kan også utstyres med stabilitetssystemet ESP, men dette er ekstrautstyr. Harald A. Møller vil utstyre Caddy med den samme norskproduserte skilleveggen i stål og med vindu som man har gode erfaringer med fra dagens modell.

Gode kjøreegenskaper

I Tyskland fikk vi anledning til å prøvekjøre Caddy både i bytrafikk, på autobahn, såvel som på svært svingete og kuperte veier i Schwarzwald. I ettermiddagsrushet inne i Freiburg viste den seg å være minst like smidig som det de mindre konkurrentene er, og på autobahn hadde vi følelsen av å kjøre en langt større bil. Selv i hastigheter godt over det som er tillatt i Norge var stabiliteten så god at man hadde følelsen av å kjøre på skinner. Samtidig opplevde vi lite vindsus og støy fra hjulene. Ved normale turtall går også sugedieselmotoren rolig, mens motorstøyen blir litt mer påtagelig når man drar den ordentlig ut på girene.

Det var imidlertid på vanlig bundesstrasse at Caddy virkelig fikk bevist sine gode kjøreegenskaper. Aggressiv kjøring gjennom krappe hårnålssvinger beviste en nøytral og god styring, og med stabilisatorstag både foran og bak var det ikke antydning til at den la seg over. Også bremsene er imponerende gode. Mens mange biler i denne klassen har 14" hjul, har Caddy 15". Det har gitt plass til de samme store skivebremsene både foran og bak som man finner på Golf.

I tillegg til mye svinger, var dette partiet relativt kupert. I bakkene ble sugedieselmotoren ganske så tungpustet, og vi måtte ofte ta både fjerde giret og tredje giret til hjelp. Men så kjørte vi da også en bil med maksimal nyttelast, og da sier det seg selv at 70 hk og 140 Nm kan bli i minste laget. Erfaringsmessig er det få som laster inn 750 kilo i biler av denne størrelsen. Hvis man gjør det, kan det kanskje være fornuftig å vente til Caddy lanseres med de større motorene. TDI-motoren har tross alt et nesten dobbelt så høyt maksmoment som sugedieselen vi prøvde i Tyskland.

Også som personbil

Caddy vil også kunne leveres som 5-seters personbil med en relativ enkel innredning, og som 5- og 7-seters personbiler med et mer påkostet interiør. Man skulle kanskje tro at disse modellene vil overlappe med Touran, men Caddy vil her skille seg ut med større takhøyde og skyvedører på sidene. Som 5-seter vil modellen dessuten få et svært stort bagasjerom. 5-seteren med pappkledning i tak og vegger vil kunne passe som en mannskapsbil i flere bransjer, mens de mer påkostede modellene vil passe bedre til familiebruk.

Til Norge i mars/april

Produksjonen av dagens Caddymodell stoppet for flere måneder siden. Fortsatt har enkelte forhandlere biler på lager, men produktsjef Andreas Fagernæs i Harald A. Møller forventer at alle vil være solgt i løpet av noen få uker. Da vil man forhåpentligvis ha nådd årets salgsmål på ca. 1.500 biler. Innsalget av den nye modellen starter i februar, og Fagernæs håper på norsk introduksjon i månedsskiftet mars/april. Prisene på de nye modellene blir først klare om et par måneder. Men siden det er snakk om en modell i en helt annen størrelse, må man nok forvente at økningen blir større enn de få prosentene man vanligvis opererer med ved modellskifte. Vakuumet på 3 til 4 måneder mellom gammel og ny Caddy vil kanskje medføre at Volkswagen må overlate førsteplassen på det minste varebilsegmentet til et annet merke til neste år. Men det vil overraske mye om posisjonen ikke er erobret tilbake i 2005.

 www.volkswagen.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!