Color Lines bestiller verdens største cruiseferge:

Vesentlig økt fraktkapasitet mellom Oslo - Kiel

Color Line har bestilt ny ferge til erstatning for Prinsesse Ragnhild på linjen Oslo Kiel. Når den nye fergen settes i trafikk rett før jul i 2004, øker kapasiteten kraftig både på passasjer og godssiden. Dermed jevner man ut dagens kraftige forskjeller på avgangene, og transportørene som bruker Color Line mellom Oslo og Kiel slipper å vurdere hvilken seiling det er størst sjanse for å få plass på i høysesongene for bilturister.

Christian Ryg

Den nye cruisefergen blir foreløpig Color Lines største, 224 meter lang. I motsetning til Prinsesse Ragnhild er den også relativt bred, 35 meter. Og høyden til 7. dekk blir nesten 22 meter. Skipet blir på 74.600 bruttotonn, og med en seilingshastighet på 22 knop skal den trafikkere ruten på samme seilingstid som dagens ferger.

Kapasitet på 1.000 trailere i uken

Skipet vil få 1.270 lane meters, litt mer enn hva Kronprins Harald kan skilte med, og rundt 35% mer enn Prinsesse Ragnhild. Det betyr at Color Line fra slutten av neste år får kapasitet til å frakte 1.000 trailere i uken på strekningen Oslo - Kiel og retur. Med 20.000 tonn fraktkapasitet blir det neppe problemer for norske transportører på strekningen i framtiden.

Verdens største cruiseferge

Selv om det er gledelig for transportbransjen med økt kapasitet, er det først og fremst en formidabel økning i antallet passasjerer som er viktig for rederiet. Den nye fergen skal ha plass til 2.770 passasjerer i 971 lugarer. Kontrakten med Kværner Masa-Yards Inc. er på hele 2,2 milliarder kroner, og representerer den desiderte største satsingen rederiet noensinne har gjort. Den blir verdens største cruiseferge - vesentlig større enn M/S Europa som går mellom Sverige og Finland og hele dobbel så stor som M/S The World.

For reisende mellom Oslo og Kiel betyr fergen et servicetilbud som ligger langt foran det som eksisterer i dag.

Kombi til Danmark

Samtidig med økt satsing på Tyskland, styrker Color Line tilbudet til Hirtshals og Frederikshavn. Her skal kombitrafikk fraktes fra Oslo og Larvik og settes på blokktog som skal gå direkte til en godsterminal i nærheten av Duisburg. Det er et samarbeid med Intercontainer som starter opp for fullt nå i vinter. Selv om det foreløpig er relativt liten trafikk av kombinert gods til og fra Hirtshals, vil tilbudet raskt kunne utvikles. Color Line har da tre havner i Norge som får muligheten for å ta kombinerte trafikker. Både Kristiansand og Oslo får forbindelse til Hirtshals, og Larvik til Frederikshavn. Intercontainer har en stor park jernbanevogner som trafikkerer mesteparten av Europa, og leier trekkraft fra nasjonale jernbaneselskaper. I Kristiansand har man satset på kombitrafikk, bl.a. med innkjøp av gaffeltruck som kan håndtere trailere fra bane til fergeterminalen. Også i Larvik ligger forholdene godt til rette med M/S Skagen, en transportferge som har god kapasitet.

Sammen med satsingen på nye ferge betyr dette mye for bygging av merkevarenavnet Color Line i Tyskland. For snart to år siden besluttet man å styrke sin innsats i Tyskland, bl.a. med byggingen av Color Arena, et kjempeanlegg for sportsbegivenheter og konserter i Hamburg. Også godstransporten mellom Norge og kontinentet nyter godt av satsingen.

www.colorline.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!