Citroën C8:

Ny generasjon flerbruks- og varebil

Citroën utvider sitt modellprogram med nye C8 - en flerbruksbil i toppklassen som også tilbys som varebil.

Citroën C8 er 4,72 m lang, en økning på 27 cm sammenlignet med forgjengeren Evasion. Bredden er økt med 2 cm til 1,85 m og høyden med 4 cm til 1,85 m. Akselavstanden er 2,82 m.

Ved introduksjonen på det norske markedet vil C8 være tilgjengelig med en 2-liters bensinmotor på 138 hk (190 Nm ved 4.100 o/min) i kombinasjon med automatkasse, eller en 2-liters HDi turbodiesel på 109 hk (270 Nm ved 1.750 o/min) i kombinasjon med en 5-trinns manuell girkasse.

C8 er utstyrt med kraftige støtfangere med ekstra fender og store hovedlykter. Frontruten på hele 2 kvm sørger for mye lys og god oversikt både for fører og passasjerer. Dørhåndtakene er i børstet aluminium og sideblinklysene er plassert under sidespeilene. Bakruten har en mørkere tone enn de øvrige vinduene. Baklysene har transparent glass.

Kupeen er rommelig og lys. Dashbordet har rene linjer og det øvre partiet er originalt formet som en bue. I midten av denne finner man alle sentrale instrumenter, inklusive en multifunksjonsskjerm. Den nye utformingen gjør at mye lys kommer inn mellom de øvre og nedre delene av dashbordet.

Flerbruksbilen C8 har god plass til fem personer, men for rad 3 kan man bestille to seter eller en benk med plass til tre personer dersom man har behov for opp til 8 plasser. Alle setene kan innstilles etter behov. Baksetene er montert på en skinne, og kan justeres 15 cm i lengderetningen. De er utstyrt med et patentert festesystemet og kan demonteres/monteres på en svært enkel måte, brukes som bord, installeres om hverandre osv. Klimaanlegg og Radio/CD-spiller med 8 høyttalere og betjening på rattet er standard.

Sikker og komfortabel

Citroën Norge hevder i en pressemelding at C8 har høy aktiv sikkerhet gjennom veigrep og kjørekomfort i særklasse. Den har ABS-bremser med bremsefordeler og ekstra nødbremssystem. Man får varsel ved overskridelse av en på forhånd programmert hastighet. Videre er modellen tilgjengelig med antispinn (ASR) og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som ekstrautstyr. Nødlys tennes automatisk ved kraftig oppbremsing.

Når det gjelder passiv sikkerhet, har den nye modellen alt moderne sikkerhetsutstyr for å beskytte fører og passasjerer dersom uhellet er ute. Karosseriet er robust og C8 er bygget på en plattform som er kraftig modifisert og forsterket for å kunne motstå harde støt samt tilfredsstille kravene i de strengeste kollisjonstester.

C8 har 6 kollisjonsjonsputer, og kollisjonsputen på passasjersiden foran kan enkelt deaktiveres ved behov. Bilen har 3-punkts sikkerhetsbelter for alle setene, pyrotekniske beltestrammere og kraftbegrensere for setene foran og de to ytterste setene i rad 2.

www.citroen.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!