23948sdkhjf

Norsk lastebilutleie: Lei bil hvis du kjører langt!

Norsk lastebilutleie:Lei bil hvis du kjører langt!– Hvis du kjører mindre enn 9.000 kilometer i måneden og har faste oppdrag som gir god beskjeftigelse i fire år framover, lønner det seg selv å eie la...

Norsk lastebilutleie:

Lei bil hvis du kjører langt!

- Hvis du kjører mindre enn 9.000 kilometer i måneden og har faste oppdrag som gir god beskjeftigelse i fire år framover, lønner det seg selv å eie lastebiler over 16 tonns totalvekt. I alle andre tilfeller lønner det seg å leie bilen på en langtidskontrakt. Det hevder daglig leder Rune Holtan i Norsk lastebilutleie AS - NLU.

Christian Ryg Drammen

Tallene baserer seg på opplysninger fra kundemassen til NLU. Rune Holtan understreker at gjennomsnittskunden kjører rundt 12.500 kilometer i måneden, og har kontraktstid på 20 måneder.

- Vi har regnet ut at kunden sparer mellom 1.000 og 3.000 kroner måneden på leie av bil. Men det viktigste er allikevel budsjettsikkerheten kundene oppnår. De vet nøyaktig hvilke månedlige driftsutgifter de har. Vi sender en faktura på alle kostnader, utenom dieselforbruk. I tillegg kan vi tilby avtaler om rimelig diesel, reparasjoner som legges til verksteder inn- og utland etter som det passer kunden og planlegge service og reparasjoner med kunden.

Presset marked

I et marked som er hardt presset, tvinger det seg fram raskere avskrivning av bilene. Billeverandørene må gi garantier for restverdien og faste kostnader. Særlig mindre firmaer, enbilseiere og lignende, blir presset til å skrive av bilene sine raskt, og kommer lett i problemer med finansielle kostnader.

NLU ble skapt fra det danske firmaet Dansk lastebiludleje. DLU startet tidlig på 1980-tallet, og ekspanderte raskt, med datterselskaper i Luxembourg og Tyskland, før man gikk inn i Sverige med SLU og i Norge med NLU. NLU ble startet i 1995, og få år senere fikk DLU akutte likviditetsproblemer da markedene i den gamle østblokken ramlet sammen. NLU fikk en prislapp på seg, og etter en del forhandlinger overtok Norsk Scania AS hele selskapet i 2001. Man lot NLU fortsette som et frittstående selskap. De første årene har vært brukt til å bygge opp et selskap med kunder som har en fornuftig drift og i dag står man med 75 biler i utleieparken og 5 ansatte i firmaet. I tillegg til biler har NLU leid ut hengere og semitrailere fra 1999.

NLU og DLU samarbeider overfor bilprodusentene, og framstår som en sterk kjøper med betydelig tyngde. Det betyr at bilparken er kjøpt til gunstige betingelser, og det kan NLU la kundene nyte godt av.

Rabatter på drivstoff og forsikring

Holtan understreker at de fleste kundene finner raskt ut at det er gunstig å overlate driftingen av sin virksomhet til NLU, og konsentrere seg om sin egentlige oppgave, å betjene kundene best mulig. De oppnår en enklere hverdag, og vet nøyaktig hva driften av bilen koster. I tillegg til at NLU sender én regning på alle faste utgifter, kan man også tilby betydelige rabatter på drivstoff, og gunstige forsikringsavtaler.

Savner økonomer

- Jeg savner transportøkonomer i denne bransjen, sier Holtan. Han mener ikke at eiere i transportnæringen nødvendigvis skal være høyskoleutdannede, snarere tvert om. Men de må vite noe om innkjøp og drifting, ellers går det galt, det har han ofte sett. Med bakgrunn i drifting og økonomi, og i tillegg mekanikerutdannelse og erfaring fra en av de store billeverandørene, har han selv praktisk bakgrunn på feltet.

- For å få det hele til å gå rundt, må du kunne regne ut, eller i det minste være klar over hva bilen koster gjennom hele den tiden den skal brukes. Denne delen kan vi her i NLU overta for kundene våre. Det viser også at de som har inngått leieavtaler med oss, fortsetter som kunder også etter den første avtalens utløp. Vår styrke er at vi tilbyr fleksible ordninger og er svært løsningsorienterte. Dersom kunden får problemer, kan vi se det allerede før krisa virkelig er et faktum, og da er vi på pletten og forsøker å finne løsninger som kan berge forretningen over en problemperiode.

Upretensiøst og profft

Rune Holtan og hans medarbeidere holder ikke til i noe kontorpalass, og sjefen stiller helst i jeans på jobb.

- Vi har kunder som har sin arbeidsplass i lastebilen. De trives best når de snakker forretninger med folk med samme bakgrunn og uten for høy dressfaktor. Jeg har selv bakgrunn fra en stor forhandlerorganisasjon i Drammen, og har jobbet både på verksted og i drifting av lastebilparker. Vi har praktiske og økonomiske løsninger, og vi kjenner vårt forretningsområde. Det er produktet som skal selges og kunden som skal stå i sentrum.

NLU leier kun ut tyngre biler. Det var startkonseptet, og det er fortsatt her volumet i markedet ligger. Holtan sier at man har vurdert også mellomtunge biler for distribusjonskjøring, men har foreløpig ikke ønsket å gå inn. Hovedproduktet er og skal fortsatt være, trekkvogner og langbiler med containerramme. Det er her NLU kan tilby kundene det beste produktet. Selv om NLU er heleid av Norsk Scania AS, så kan kundene spesifisere både Volvo og MAN.

- Men det er klart at dersom ikke en spesiell bil spesifiseres, vil vi foretrekke at Scania er den største delen av utleieparken.

Brukt er viktig

I tillegg til utleie av en meget ny bilpark, har selskapet en stor mengde bruktbiler som selges enten her i landet, eller til en mellommann i Padborg. Disse bilene går i det alt vesentlige til Øst-Europa, der det fortsatt er et godt marked.

Det kommer tilbake mellom 2 og 3 biler i måneden som skal selges brukt. I tillegg kanskje halvparten så mange innbyttebiler av noe eldre dato. Alle biler gjennomgåes meget nøye, og kunden får en svært spesifisert rapport som viser bilens tilstand. Når det gjelder nyere biler, leveres de til kunden i en tilstand som er tilnærmet ny, med vasket og renset interiør.

Holtan understreker at innen bruktmarkedet er det viktig å se bilens alder for å sette verdi. Biler som er for gamle til å holde EU standard når det gjelder utslipp, er i praksis bare å regne som delebiler. Det er også en sak mange transportselskaper brenner seg på ved verdifastsettelse.

I følge Rune Holtan var 95% av bilparken leid ut til enhver tid i fjor. For å sikre seg at kundene er kredittverdige og skikkelige firmaer, krever NLU en bankgaranti på tre ganger månedlig leie, pluss moms før kontrakt kan undertegnes.

NLU holder til i et industriområde rett sør for Drammen. Selv om forretningen går godt og man har 75 nye biler ute i leiemarkedet, og en betydelig mengde nyere bruktbiler til salgs hvert år, foruten hengere i stallen, er kontorene midlertidige i en brakkerigg. Holtan understreker imidlertid at god betjening av kundene er det viktigste.

www.nlu.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.159