Volvo:

Markedsleder gjennom et kvart århundre

For 25. året på rad ble Volvo markedsleder i klassen lastebiler over 10 tonn totalvekt. Også i klassene 10-16 tonn, over 16 tonn og over 22 tonn totalvekt ble merket markedsleder ifjor.

Ifølge informasjonssjef Svenn Åge Løkken i Volvo Norge AS ble fjoråret svært så suksessfullt år for Volvo. Posisjonen som den ledende leverandøren av transportløsninger ble befestet, hvor grunnpilarene er de nye Volvo FH og Volvo FM som ble introdusert høsten 2001.

- Volvokaravanen 2002, som gikk landet rundt på våren, samt satsningen på komplette løsninger har også vært positive bidrag til resultatene. Samtidig har et restrukturert forhandlerapparat, i seks regioner, kanalisert sine krefter utad med full fokus på markedet med kunden satt i sentrum, hevder Løkken.

Totalmarkedet for lastebiler over 10 tonn totalvekt gikk frem 3.8% til 2.726 enheter noe som var betydelig mer enn de anslagene som ble lagt til grunn når planene for 2002 ble laget. Volvo oppnådde en markedsandel på 36,2%, og lå 312 biler foran nærmeste konkurrent.

Klassen 10-16 tonns totalvekt, som forøvrig gikk frem med 9,8%, domineres av tre aktører. Volvo sikret seg markedslederposisjon med en markedsandel på 31,9%, eller 114 av 357 biler. Her lå Volvo med sin FL-modell 15 biler foran nærmeste konkurrent.

Over 16 tonns totalvekt ble Volvo markedsleder med 36,9% av volumet.

Av de 2.369 lastebilene som ble registrert, var 873 Volvo og merket styrket dermed posisjonen i forhold til foregående år (+3,8 %). Totalmarkedet i vektklassen hadde en økning på 3,0 % i samme periode.

Størst fremgang finner vi på de tyngste bilene. I klassen for lastebiler med totalvekt over 22 tonn, gikk Volvo frem med hele 8,8% til en markedslederposisjon på 39,0 %. Her skiller det 178 lastebiler ned til nærmeste konkurrent - en endring på 107 enheter sammenlignet med 2001 hvor differansen var på 71 biler. Antall registrerte lastbiler biler i denne klassen økte forøvrig med 3,7% sammenlignet med fjoråret.

- Våre vurderinger for 2003 antyder en nedgang i totalmarkedet over 10 tonn på 8-10 %, sier Løkken, som mener den tøffe konkurransen i markedet vil fortsette og med nye utfordringer bl.a. i form av gruppeunntakets bortfall vil også 2003 bli et spennende år for Volvos lastebilorganisasjon.

- Her vil det sentrale målet være å beholde vår posisjon i markedet, videreutvikle våre produkter og tjenester slik at vi også i fremtiden kan fremstå som den beste samarbeidspartneren for transportbransjen i Norge.

Markedsleder på buss for 40. året på rad

Helt siden 1962 har Volvo vært landets mest solgte bussmerke med mer enn 26 sitteplasser, så også i 2002. På tross av et meget tøft år hvor man ikke nådde helt opp i konkurransen om enkelte store ordrer har Volvo likevel registrert dobbelt så mange busser som den nærmeste konkurrent.

Markedsandelen endte ifjor på 42,5% av et totalmarked på 449 busser - en økning på 10,9 % i forhold til 2001. Veksten skyldtes i all vesentlighet innkjøp knyttet til noen større anbud.

- I våre prognoser ligger 2003 til å bli et normalår, hvilket vil innebære ett totalmarked på rundt 400 busser, og hvor Volvos markedsandel vil ligge på et 50%-nivå, avslutter Løkken.

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!