Scania i Nord-Afrika:

Sterk posisjon også under ørkenens sol

Med markedsandeler på mellom 25 og 50 prosent representerer de afrikanske middelhavslandene en av Scanias viktigste regioner utenfor Europa og Latin-Amerika. Et internasjonalt pressearrangement i Marokko nylig underbygget både Scanias globale tilstedeværelse, samtidig som det inneholdt flere produktnyheter - først og fremt for anleggsbiler.

Henning Ivarson Marrakech

Marokko har en topografi som setter lastbilene på harde prøver. Riktignok finner man flate og frodige jordbruksarealer langs kysten, men store deler av landet domineres av de massive Atlasfjellene som strekker seg gjennom hele landet og som har topper på over 4.000 meter. Øst for fjellene starter Sahara, men også mellom kysten og fjellkjeden er landskapet svært tørt og goldt. Med unntak av hovedaksene mellom de større byene er mesteparten av veinettet dårlig. Her er det langt mellom bebyggelse som i hovedsak består av mindre berberlandsbyer. Med sine små firkantete og vindusløse murhus tett i tett, minner disse mer om militære installasjoner enn bolighus. Motsetningen til den støvfylte ødemarken er det yrende bylivet i Marrakech, med sitt kjente marked, sine smale smug og et trafikkbilde preget av kaos og anarki. Jo, da. Ikke tvil om at lastebilene får kjørt seg i dette landet. Enten det er på smale, svingete veier med dårlig underlag, eller i byene der de kjemper om plassen med personbiler, mopeder, esler og hestedrosjer.

Solid markedsandel

Med en markedsandel på mellom 25 og 50% de siste årene synes Scania å ha bevist sin kvalitet og robusthet overfor bileiere i både Marokko og i resten av Maghrebregionen. Selv om volumene ikke er de største, poengterer likevel Scania at de afrikanske middelhavslandene representerer en av produsentens viktigste regioner utenfor Europa og Latin-Amerika. Selskapet har monteringsfabrikker i både Marokko og Tunis, og snart etableres en tilsvarende i Algerie. Tidligere hadde Scania også produksjon i Egypt, og denne vil muligens vil bli gjenopptatt på et senere tidspunkt. I Marokko er det selskapet Soriac utenfor Casablanca som står for monteringen av ca 200 CKD-sett (Completely Knocked Down) i året. Årsaken til at man har valgt lokal produksjon av et såpass beskjedent antall, skyldes langt lavere tollsatser sammenlignet med import av ferdige biler.

Høy kvalitet var avgjørende

Under vårt besøk i Marokko besøkte vi et par av Scanias kunder, og controler Abdelaziz Laanait i selskapet S13 opplyser at det nettopp var bilenes renommé på kvalitet og robusthet som var avgjørende i deres valg av biler. I tillegg til en god pris selvfølgelig, og ikke minst at de fikk med seg en del reservedeler på kjøpet. På anlegget vi besøkte, benytter selskapet 7 Scania 124G (pluss 1 MAN) i 8x4-utførelse som transporterer 350 tonn stein og sand i timen fra et uttørket elveleie til knusing, vasking og videre bearbeiding til blant annet støpesand. Bilene går 16 timer i døgnet hele uken gjennom, og selv om ikke den årlige kjørelengden er mer enn ca. 90.000 km er driften knallhard med nyttelaster på rundt 40 tonn og vel så det.

En annen og vesentlig større Scaniabruker vi besøkte var den spanske bussoperatøren Alsa Grupo som for to år siden overtok flere konsesjoner i Marokko. Blant annet har selskapet ansvaret bybussene i Marrakech som utelukkende er Scania L94. Til sammen disponerer Alsa Grupo ca 2.000 busser, hvorav 135 går i Marrakech. Også fra dette selskapet var tilbakemeldingene på produktet utelukkende positive. Bussene er utstyrt med både spansk- og lokalt monterte karosserier - alle spesifisert slik at de også kan settes i trafikk i Europa uten større modifiseringer.

Flere større og mindre tekniske nyheter

I tillegg til å underbygge Scanias globale tilstedeværelse, inneholdt pressearrangementet i Marrakech og så flere større og mindre produktnyheter - først og fremst for anleggsbiler;

Ny girkasse: Scania lanserer nå en variant av sin velkjente 12+2 range/split-girkasse GRS900. GRSO900 (O for overdrive) er først og fremst beregnet på anleggskjøretøyer der overgiret vil redusere turtallet ved landeveiskjøring. Ifølge kommunikasjonsdirektør John Lauvstad i Norsk Scania AS går grusbiler stadig lengre på vanlig vei. Kjørestrekninger på 60 km tur/retur er ikke uvanlig, og mange Scaniaeiere har derfor etterspurt en slik girkasse i lang tid. Med den nye girkassen kombinerer man navreduksjonens fordeler ved ren anleggskjøring, samtidig med at overgiret reduserer motorturtallet fra 1.800 til under 1.500 omdreininger ved kjøring i 80 km/t (bakakselutveksling på 4,21). Dette vil igjen bidra til at drivstofforbruket kan reduseres opp til 6 prosent.

I den nye girkassen er 11.-gir direkte, mens 12.-giret har en utveksling på 0,81. Den kan kun kombineres med navreduserte aksler. Den kan ikke kombineres med Opticruise, og på motorsiden er det heller ikke mulig å kombinere den med den største V8-motoren.

Nye navreduksjonsaksler: Snart erstatter Scania dagens navreduksjonsaksler med en ny generasjon som både har bedre markfrigang og lavere vekt. Den nye singelsakselen er blitt 25 kilo lettere, mens en tung navreduksjonsboggi er blitt 90 kilo lettere.

Bedre bakkeklaring blir oppnådd ved at klokken har blitt mindre, samtidig med at bremseklokkene har blitt plassert høyere oppe. Dette reduserer samtidig faren for at bremseklokkene fylles opp av smuss, søle og vann. Nettopp på grunn av denne faren, tvilholder fortsatt de fleste anleggskunder på trommelbremser. De nye akslene er imidlertid også konstruert for skivebremser, og et nytt integrert smøresystem bidrar til at oljeskiftintervallene er blitt dobbelt så lange.

HPI-motor for allhjulsdrift: Produsentens 12-liters HPI-motor på 420 hk gjøres nå tilgjengelig også på 4x4 og 6x6-biler, og kompletterer dermed 11-literen på 340 og 380 hk for de allhjulsdrevne bilene. HPI (High Pressure Injection) er utviklet i samarbeid med Cummins, og dette innsprøytningssystemet med åpne enhetsinjektorer er spesielt kjent for å gi god trekk-kraft ved lave turtall.

Drivlinjebeskyttelse: To nye systemer skal forhindre sjåførfeil som kan skade drivlinjen. Det ene heter ECS (electronic clutch saver) og skal spare clutchen ved at sjåføren tvinges til alltid å starte bilen i første gir. Dette skjer ved at momentet på høyere gir reduseres så mye at de i praksis er ubrukelige. Når hastigheten overstiger 4 km/t eller clutchpedalen er helt ute blir fullt moment igjen tilgjengelig.

Systemet kan ettermonteres på to timer, men John Lauvstad tror ikke at ECS vil være særlig aktuelt i her i landet. Generelt sett opplever han norske sjåfører som meget dyktige, og Scaniaverkstedene skifter nå clutcher langt sjeldnere enn tidligere.

Moderne motorer har et så kraftig moment på lave turtall at det er fare for at drivlinjen kan skades. Det andre systemet heter ETS (electronic transmission saver) og skal beskytte alle drivlinjekomponenter bak clutchen. Systemet virker på den måten at dreiemomentet reduseres til et sikkert nivå ved kjøring på lave gir under 18 km/t. ETC vil dermed bidra til å forlenge levetiden på girkasse og aksler og kan ettermonteres på ca. 15 minutter.

Longline

Som meldt i forrige utgave av bladet, har Scania besluttet å sette konseptbilen eXc i ordinær produksjon. Det forlengede R-førerhuset har fått navnet Longline, og blir tilgjengelig i september. eXc (extended cab) ble vist på fjorårets nyttekjøretøyutstilling i Hannover, og var en konseptbil for svært lange transporter med vesentlig større boareal for sjåføren enn det et ordinært førerhus har. Markedet reagerte svært positivt, og John Lauvstad opplyser at 60 norske kunder umiddelbart meldte sin interesse.

Lengden på Longline er den samme som for en trekkvogn med et langt T-førerhus, og vil således kunne benyttes av de som kjører snutebil, eksempelvis innen tank- og containertransport. Longline blir et prestisjeprodukt, og vil kun leveres med den største V8-motoren på 580 hk. Når det gjelder pris, opplyser Scania foreløpig bare at den blir dyr. Men svensker flest har kanskje en annen oppfatning av dette begrepet enn det nordmenn har.

www.scania.com 

-----------------

Maghreb Betegnelse for Afrikas nordvestlige middelhavsregion, bestående av Marokko, Algerie, Tunisia og Libya. (av arabisk «stedet i vekst»)

Marokko Invadert av araberne på 600-tallet. Storhetstid under berberdynastiet (1056-1147) og Mulai Ismail som tilhørte alawiene (1672-1727). 1912-1956 var landet delt i et fransk og spansk protektorat. Konstitusjonelt kongedømme siden 1956. Ca 30 millioner innbyggere. Største byer: Casablanca, Marrakech og Rabat (hovedstad). BNP: ca. 1.270 USD pr. innbygger. Viktigste eksportartikler; fosfat, sitrusfrukter, sjømat og tekstiler.Kilde: Aschehoug og Gyldendals Store Norske

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!