Scania:

Reintroduserer Royal og inviterer til europeisk ferdighetskonkurranse

I 1987 introduserte Scania «Royal» som benevnelse på ekstra velutstyrte kampanjemodeller. Navnet har alltid hatt en god klang i Scaniakretser, og nå introduseres en ny Royal. Samtidig starter Scania en internasjonal ferdighetskonkurranse for unge sjåfører.

Scania Royal er ment som et supplement til det eksisterende produktprogrammet, og vil nok passe enbilseiere med lastebil som livsstil bedre enn store flåteeiere.

Royal tilbys kun Scanias 164-modeller med V8-motor, og modellene er meget høyt spesifisert.

Enkelte Scaniasjåfører har vært misfornøyd med plasseringen over frontruten i det høye Toplineførerhuset. Denne er nå blitt plassert på bakveggen, og i stedet er det blitt plass skap og kjøleskap over frontruten.

Med på kjøpet får man med seg en bag med jakke, tennisskjorte, cap, sokker, håndkle og sengesett. Dermed skal det ikke være tvil for noen utenforstående hva slags redskap man har, og at man er en ekte «King of the Road». Kampanjemodellen vil være i salg gjennom hele 2003, og Scania har tatt mål av seg å selge mellom 100 og 150 enheter.

Young European Truck Driver

I samarbeid med EU, Shell, Michelin og Internatsonal Road Transport Union (IRU), skal Scania arrangere den store ferdighetskonkurransen Young European Truck Driver. Konkurransen vil være åpen for alle profesjonelle lastebilsjåfører under 30 år som har førerkort klasse CE. Den paneuropeiske konkurransen vil legge vekt på sikkerhet, kjøreferdighet, lastsikring og økonomisk kjøring.

Alle interesserte vil først måtte gå gjennom en teoretisk og praktisk kvalifisering på Scanias anlegg rundt omkring i landet. Består man denne, vil man bli invitert til å delta i regionale finaler som vil bli gjennomført i Nord-Norge, på Vestlandet og på Østlandet i løpet av april og mai. Disse vil kun inneholde ferdighetskjøring, og de ni beste vil møtes i en landsfinale i Oslo i juni. Vinneren inviteres til å delta i den internasjonale finalen som vil bli gjennomført i Sverige i september. Den som går seirende ut herfra blir invitert til Brasil der man mellom annet vil få delta i karnevalet i Rio, kjøre roadtrain i jungelen og besøke Scaniafabrikken i São Paulo.

Til den praktiske gjennomføringen i Norge, har norsk Scania etablert et samarbeid med Krone, Norges Lastebileier-Forbund og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.

Deltakelse er gratis.

Omorganiserer til 3 regioner

Norsk Scania har nå omorganisert virksomheten i tre regioner under ledelse av hver sin regiondirektør. Under seg vil disse ha distriktssjefer som vil være ansvarlig for ett til tre Scaniaanlegg. Hensikten med den nye organisasjonen er ifølge adm. direktør Erik Hansen å flytte ansvaret så langt ut mot kunden som mulig.

Jan Steinar Jensen er utnevnt til den viktige jobben som regiondirektør Øst som vil stå for ca. 50% av det samlede salget i Norge. Jensen har base på Scaniaanlegget på Furuset i Oslo, og dette 20 år gamle bygget skal i løpet av året renoveres og moderniseres for seks millioner kroner.

Region Vest og Nord skal ledes av henholdsvis Frode Neteland og Torbjørn Hagen.

God ordresituasjon

Norsk Scania har for tiden en god ordresituasjon. Selskapet er også godt fornøyd med salget i fjor. Spesielt trekker markedsdirektør Hans Helge Brodtkorb frem leveranse av et 50-talls biler for kjøring av post. Scanias kraftige rammer og motorer med høyt startmoment er ifølge Brodtkorb viktige faktorer for at Scania også har fått en meget god posisjon som leverandør av renovasjonsbiler. I fjor leverte mer enn 100 slike til flere store selskaper. Også brannbilsegmentet har Scania god kontroll på. Normalt selges det mellom 25 og 30 brannbiler hvert år her i landet, og i fjor leverte Scania 16 brannbiler til kommunale brannvesen. I tillegg har selskapet tegnet kontrakt med Luftfartsverket om leveranse av 25 biler over en femårsperiode.

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!