Flyfrakt:

SAS Cargo med vellykket omorganisering

I løpet av annet halvår 2002 tok SAS Cargo over Braathens Cargo, og skilte samtidig ut Braathens Jetpak i et eget aksjeselskap, Jetpak Norge AS. Prosessen var langt enklere og mindre smertefull en hva tilfellet var for bakketjenestene til Braathens. I følge direktør for Cargo Operations i Norge, Arne Kristiansen og salgsdirektør Bjørn Teigen er organisasjonen nå konsolidert og klar for nye utfordringer.

Christian Ryg

Prosjektet dreidde seg om virksomhetsovertagelse, der SAS Cargo fikk arbeidsgiveransvar for 350 nye medarbeidere, overtok maskiner og kontrakter. Kontraktene ble til dels reforhandlet. SAS Cargo oppdaget underveis at den tidligere konkurrenten hadde lavere kostnader når det gjaldt lager- og terminaltjenester. Man fant også at frakt innenriks hadde hatt bedre resultater enn passasjersiden siste år.

Veivalget for SAS Cargo framover er klart; tilby kapasitet og være logistikkleverandør.

- Partnerskap og allianser er nøkkelen, mener Bjørn Teigen, og viser til WOW-alliansen mellom Lufthansa, Singapore Airlines og SAS. Siste medlem er Japan Airlines. Man har dermed fått tilgang til en ren frakter fra Göteborg til Osaka, en MD-11. I og med at lakseeksporten fra Norge er en vesentlig bidragsyter for SAS er sikker kapasitet svært viktig. SAS Cargo ønsker også å utvikle hele kjeden og bedre kvaliteten. Det krever bedre forståelse for prosessen og logistikkjeden blant alle aktører.

Ingen fraktmaskiner fast

SAS Cargo kommer i liten grad til å satse på rene fraktmaskiner, og da utelukkende som wet-lease for å møte trafikktopper. Det lønner seg å leie hele tjenesten, med fly og mannskap. SAS har dyrekjøpte erfaringer med en egen ren frakter fra Skandinavia til Det fjerne østen, en B 747 som man tapte betydelige summer på.

Integrasjon mellom partnere krever betydelig satsing og investering i informasjonsteknologi, Det er imidlertid helt nødvendig for å oppnå flyt i logistikken, og for å bedre synlighet mellom leverandør og kunde.

De integrerte tar stadig mer

Konkurransen mellom de konvensjonelle flyselskapene og de integrerte, som FedEx, DHL og andre har endret seg kraftig de siste 10 - 15 årene. Tidligere sto de integrerte for 15 - 16% av frakten, mens resten gikk til flyselskaper, gjerne nasjonale selskaper. I dag går over 90% med integrerte selskaper. FedEx er langt større enn Lufthansa, verdens største konvensjonelle fraktselskap. Sendingene blir stadig hyppigere og mindre, økning i flyfrakt kommer på grunn av veksten i total tonnasje og antall sendinger.

Utviklingen går i retning av at leverandøren må være arkitekt for kundens framtidige løsninger når det gjelder logistikk, og må samarbeide enda tettere og gå dypere inn i kundens organisasjon. Man leverer ikke bare tjenester etter spesifikasjon, men struktur og løsninger i langsiktige kontrakter i framtiden. Det hevder leder for konsulentfirmaet Establish, Jan Sjöstrand, som har hatt omfattende konsulentoppdrag for SAS Cargo i forbindelse med omstrukturering av organisasjonen. Han legger vekt på at logistikkkostnadene nå er i ferd med å synke globalt. Framtidens fraktmarked ser ut til å gå opp, i følge Boeing fabrikkens langtidsanalyser. Særlig regner det amerikanske konsernet med at økningen vil finne sted i Kina og innenriks i asiatiske land i en 20 års periode, mens USAs andel faller noe av.

Sjöstrand ser for seg stadig mer globalisering og større grupperinger eller allianser, som eksempelvis utvidelsen av WOW.

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!