Bedrijfsauto RAI 2003:

Varebiler dominerte nyhetsbildet

Volkswagen Caddy og Mercedes-Benz Vito dominerte nyhetsbildet på årets nyttekjøretøyutstilling i Amsterdam. Bedrijfauto RAI 2003 presenterte også flere andre nyheter på varebilsiden, mens lastbilprodusentene med et par unntak synes å konsolidere stillingen.

Henning Ivarson Amsterdam

Bedrijfauto RAI har i mange år vært ansett som en av Europas viktigste utstillinger av kommersielle kjøretøyer, med over 211.000 besøkende. Enda viktigere ble den da bilprodusentene gjennom sin interesseorganisasjon OICA (Organisation Internationale des Constructeurs d´Automobiles) ble enige om å redusere antall europeiske nyttekjøretøyutstillinger med internasjonal status til to; IAA i Hannover og nettopp Bedrijfsauto RAI i Amsterdam.

Offisiell avduking av ny Caddy

Til tross for flere langt yngre og mer moderne konkurrenter, har Volkswagen Caddy hatt et imponerende grep på det norske markedet for de minste varebilene. På RAI avduket Volkswagens nyttekjøretøysjef Bernd Widemann en helt ny Caddy som har klare likhetstrekk med nye Golf 5 og Touran. Modellen har økt en del i størrelse, og varerommet rommer nå 3,2 kbm. Nye vektreduserende tiltak har medført at lastekapasiteten er økt til 750 kilo, som ifølge Volkswagen er best i klassen og hele 250 kilo mer enn forrige modell.

Nye Caddy kan leveres med fire motorer; to bensinmotorer på henholdsvis 75 og 106 hk, og to dieselmotorer på 70 og 104 hk. Den nye designen med samme høyde og bredde på både lasterom og førerkabin gjør at Caddy også vil kunne bli attraktiv som 5- og 7-seters personbil.

Produktsjef Andreas Fagernæs i Harald A. Møller regner med å selge 1.500 Caddy av den gamle modellen i år. Den nye modellen vil komme til Norge i begynnelsen av april.

 www.volkswagen.no/nytte

Ny Mercedes-Benz Vito

Nye Mercedes-Benz Vito fremstår først og fremst som en uvanlig linjelekker varebil med motor og drivverk hentet fra produsentens personbilprogram. Det inkluderer 4-sylindrede CDI-dieselmotorer på henholdsvis 88, 109 og 150 hk og V6-bensin-motorer på 190 og 218 hk. Dieselmotorene står i kombinasjon med 6-trinns manuelle girkasser, mens Vito med bensinmotorer leveres med 5-trinns automatkasser som standard.

Modellen - som nå blitt bakhjulsdrevet - kan leveres med to forskjellige akselavstander, tre ulike totallengder og med to forskjellige takhøyder. Den største kombinasjonen av lengde og takhøyde gir et innvendig volum på 6,49 kbm, mot 4,8 på dagens modell. Maksimalt tillatt nyttelast er oppgitt til 1.150 kilo.

Nye Vito blir introdusert på det norske markedet i slutten av november.

 www.mercedes-benz.no

Oppdatert Movano, Master og Interstar

Som forhåndsmeldt i forrige utgave, ble trillingene Opel Movano, Renault Master og Nissan Interstar vist frem i en betydelig oppgradert utgave. Utvendig har de fått et langt mer spennende design, med klare likhetstrekk til de futuristiske modellene Vivaro, Trafic og Primastar. Også dagens litt kjedelige interiør har blitt mer moderne, og omfatter blant annet en ergonomisk og plassbesparende girspak på dashbordet. På motorsiden meldes det om to nye dieselmotorer med turbo og common rail: en 2,5-liter på 100 hk og en 3-liters Nissanmotor på 136 hk.

Renault Kangoo som Nissan Kubistar

Bilprodusentenes stadig mer omfattende samarbeid har medført at Renault Kangoo nå også ble vist med Nissanlogo og modellbetegnelsen Kubistar.

Knut Borgen i Nissan Norge opplyser at Kubistar kommer til Norge i januar, men kun som varebil da personbilutgaven fortsatt skal være et eksklusivt Renaultprodukt. Kubistar kan leveres med både diesel- og bensinmotor - sistnevnte også i kombinasjon med en automatisk girkasse.

www.renault.no

Berlingo 4x4

Citroën viste på sin side en Berlingo i 4x4-utførelse. Ombyggingen til allhjulsdrift har skjedd hos PSA-samarbeidspartneren Dangel. Jan Melvold i Citroën Norge opplyser til Logistikk & Ledelse at selskapet for tiden har en Dangelombygget Jumper 4x4 til utprøving her i landet, men at det er for tidlig til å kunne si noe mer om 4x4-versjonene vil være aktuelle for det norske markedet.

 www.citroen.no

Få nyheter på tungt

Med få unntak har lastebilprodusentene et moderne produktprogram, og synes derfor å være inne i en konsolideringsfase. Utstillingen i Amsterdam hadde derfor få nyheter på den tyngre sektoren som fagpressen på forhånd ikke hadde tatt del i.

Ingen ny 5-serie fra denne gang heller, men så lenge dagens 4-serie selger så godt som den gjør (markedsleder i Norge over 16 tonn over en lang periode), er kanskje ikke savnet av en ny generasjon påfallende stor. Dermed ble det nok en utstilling for Scania preget av modeller og konseptbiler - denne gang over produsentens nye formgivingskonsept med en 60 cm lang deformasjonssone som ser ut som et lite motorpanser og som skal kunne redde mange personbilisters liv ved en frontkollisjon.Scania

Mest fremtredende på standen var Scania Longline som nå satt i produksjon, og kommer til Norge med det nærmeste. Førerhuset er innredet for å kunne gi sjåfører maksimale bekvemmeligheter ved hvile. Lengden på Longline er den samme som for en trekkvogn med et langt T-førerhus. Forøvrig fokuserte produsenten på den nye girkassen og de nye navreduserte akslene som er omtalt tidligere i år.

 www.scania.no

Volvo FH16 hadde premierevisning for det brede publikum i Amsterdam. Etter at den internasjonale fagpressen kjørte den i juni, har den nye 16-liters motoren allerede fått svært mye positiv omtale. Etter at vi nok en gang har kjørt FH16 i Sverige, kommer det mer i neste utgave. Forøvrig viste produsenten frem de andre nyhetene som er sluppet gjennom året; blant annet FM12 med 460 hesters motor og nye sikkerhetssystemer som eksempelvis adaptive cruise control med avstandsradar.

 www.volvotrucks.no

Også fokuserte på sikkerhet, men vel så mye på komfort. 5Star er betegnelsen på en luksusutgave av det største XXL-førerhuset til TGA. Blant utstyret kan nevnes egen utvendig dekor med kromdetaljer i fronten, ekstra komfortable køyer, passasjersete med innebygget klimaanlegg, hvilestol på passasjersiden, treimitasjon på dashbord og Highline instrumentpanel. Modellen lanseres i Norge først til neste år, og vil bli stilt ut på Transport 2004 på Lillestrøm i juni.MAN

 www.man.no

Mercedes-Benz viste et bredt utvalg av Actros som ble kåret til «Truck of the Year», og hadde premierevisning på de nye rendyrkede anleggsmodellene av Actros (omtale på side 60). De nye tippbilene, tungdumperne, betongmiksere, og spesialchassisene kan leveres med motorer fra 320 hk til 578 hk, og ulike akselkombinasjoner som spenner fra 4x2 til 8x8/4.

www.mercedes-benz.no

Også konsoliderer stillingen. Samtlige modeller er byttet ut de siste tre årene, men fortsatt savner den norske importøren en luftavfjæret 9-tonns foraksel. Likeledes står et automatisert girskiftsystem på LF-modellene høyt i kurs hos adm. dir. Kjell Engebretsen i DAF Norge. ZFs AS Tronic er som kjent tilgjengelige både på CF- og de største XF-modellene.DAF

 www.dafnorge.no

Renault viste den nye modellen Premium Lander - en spesialversjon for lettere anleggskjøring og distribusjonskjøring på dårlig underlag. Modellen legger seg således mellom en ordinær Premium og den rene anleggsversjonen av Premium som har betegnelsen Kerax.

www.renault-trucks.com

Iveco hadde som alltid en stor og svært innbydende stand. Også denne produsenten har et topp moderne program, og sist ut var nye EuroCargo. Utvalget av denne modellen utvides stadig, og på utstillingen var den blant annet å finne som dobbeltkabiner.

www.iveco.com

Vi kommer nærmere tilbake til flere av de omtalte produktnyhetene i senere utgaver av bladet.

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!