Renault Trucks får fabrikkeid importør:

Skal videre opp og frem

Etter å ha levd i skyggenes dal under perioden med Kingsrød og senere Kellox som importører, kom Renaults lastebiler for alvor frem i lyset da Nissan Norge overtok importen for tre år siden. Nå gis stafettpinnen videre til fabrikken som har etablert Renault Trucks Norge AS.

Henning Ivarson Solbergelva

Tre år er gått siden Svein Høstmark sist inviterte til pressekonferanse på importanlegget til Nissan Norge på Solbergelva utenfor Drammen. Han er med andre ord langt fra den som ligger mest frempå, men selv om han utad kan virke noe beskjeden, er han høyt respektert av sine kollegaer i norsk lastebilbransje for sin strukturerte og grundige arbeidsmetode. I 1976 satte seg han seg på flyet til Japan og tegnet som representant for første europeiske land avtale om import av lastebilene til Nissan Diesel. Merket opparbeidet seg raskt en god posisjon i det mellomtunge markedet, men rundt årtusen-skiftet dabbet salget vesentlig av, blant annet som følge av begrenset modellutvalg og en generell trend om overgang til stadig større lastebiler.

Kraftig vekst for Renault

Den globale alliansen mellom Renault og Nissan åpnet for en overtakelse av importen av Renault lastebiler, og Nissan Norge organiserte den samlede tungbilvirksomheten i divisjonen Nissan / Renault Lastebilimport. Og nok en gang skulle Høstmark vise seg dyktig nok til å bygge opp et merke nærmest fra scratch. Mye av æren for dette skal selvfølgelig deles med flere - kanskje først og fremst Lasse Steiner som leder det effektive og rasjonelle direktesalget med sentralt ansatte selgere som er utplassert i distriktene. Likeledes Arne Westpold hos Osloforhandleren som står for en svært høy andel av salget.

Renaults lastebiler har idag oppnådd en markedsandel på ca 5% av det norske lastebilmarkedet over 6 tonn - godt over det langsiktige målet franskmennene satte seg da Nissan overtok for noen år siden.

Naturlig overtakelse

Parallelt med Renaults fremgang har salget av Nissans lastebiler tilnærmet stoppet helt opp.

- Når vi ser dette i lys av at Nissan Norge er et japansk eid selskap, så fant vi denne koblingen unaturlig for fremtiden. Det ligger derfor ingen dramatikk bak etablering av Renault Trucks Norge. Det var jeg selv som tok initiativet til denne løsningen, sier Høstmark, som opplyser at utspillet ble meget godt mottatt.

- Nissan Norge har satt Renault på kartet, og vi overtar en meget god organisasjon, sier Volvoveteranen Bengt Gustafsson som har forhandlet frem avtalen på vegne av Renault, og som er ansatt som adm. direktør i en overgangsfase. Han var ansvarlig for Volvo Norge fra 1988 til 1991, og har senere både vært sjef for Volvo i Tyskland og hjulpet Renault med en tilsvarende etablering i dette landet. Gustavsson er formelt utlånt av AB Volvo, og vil sitte i stillingen inntil en fast adm. direktør blir ansatt.

- Ved å være fabrikkeid, tilføres det mer ressurser og det blir kortere beslutningsveier. Selv om vi er svært godt fornøyd med det som er gjort, kan man ikke hevde at man er ordentlig etablert i markedet før vi får en andel på 8 prosent. Det er et klart mål vi arbeider mot, sier Gustavsson, som legger opp til ca 1 prosent vekst pr. år. Han poengterter at det ikke er snakk om å kjøpe markedsandeler, og at veksten skal skje på naturlig måte gjennom stadig utvidelse av både selger- og forhandlerapparat.

Hovedkontoret på Solbergelva skal beholdes, og samtlige ansatte følger med i det nye selskapet. Ettersom den tidligere virksomheten støttet seg på økonomitjenester fra Nissan Norge, ansetter Renault Trucks Norge nå en egen økonomisjef. Selskapet overtar ettermarkedsansvaret både for de ca. 2.000 Nissan lastebilene og de ca 500 Renault lastebilene som idag ruller på norske veier, og den gunstige logistikkavtalen med Nissan Norge´s sentrallager skal videreføres.

Og Høstmark selv? Han gir seg ikke med det første, og vil fortsette en periode fremover i det nye selskapet før han gladelig takker ja til en gunstig førtidspensjon.

 www.renault-trucks.com

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!