Volvo:

Starter trekkvognkampanje og lanserer nye onlinetjenester

Volvo starter i mars en landsdekkende kampanje der kunder skal få rik anledning til å prøve forskjellige trekkvogner i egen trafikk. Samtidig er de fabrikkbygde 6x2-trekkerne blitt bedre tilpasset norske forhold. Parallelt innfører Volvo flere onlinetjenester, hvor man blant annet nå kan ta i bruk deler av Dynafleet uten å måtte investere i kostbar programvare på kontoret.

Trekkvognkampanjen starter i Østfold i begynnelsen av mars og avsluttes i Tromsø i oktober. Den vil bestå av tre FH12 trekkvogner som Volvo Norge låner ut til den enkelte forhandler i én til tre uker. Disse er alle i 6x2-utførelse, hvorav en med pusher som i følge Volvo kommer mer og mer. Bilene vil bli stilt til disposisjon for brukere som kan sette dem inn i egen trafikk og således prøve dem ut på en realistisk måte.

Volvo har lenge tilbudt komplette ferdigbygde trekkvogner fra fabrikk. I praksis har det imidlertid vist seg at spesielt 6x2-utførelser har måttet bli modifisert her i landet. En av kampanjebilene er en ny og mer «norgestilpasset» 6x2 med 460 hesters motor, manuell kasse, retarder og det største Globetrotter XL-førerhuset. Utvalget av demobiler vil bli supplert med minimum en trekkvogn som den lokale forhandleren selv spesifiserer ut fra kundegrunnlaget. Således er det sjanse for at man enkelte steder også vil få anledning til å prøve ut en FM trekkvogn.

Målet med kampanjen er at Volvo styrker posisjonen på de tyngste trekkvognene slik at markedsandelen på dette isolerte segmentet vil komme på høyde med det Volvo har for samtlige biler over 22 tonn.

Komplettløsning for containertransport

Volvo har hatt suksess med sine komplette, nøkkelferdige lastebilløsninger de to siste årene. Konseptet med komplette løsninger innebærer at lastebilene er ferdige og klare for levering fra forhandler, og at all service og vedlikehold tilbys på ett sted. Kjøpsprosessen blir enkel for kunden, med blant annet rask levering, faktura fra kun én samarbeidspartner som også blir garantiansvarlig for hele ekvipasjen. Service og vedlikehold forenkles ved at det er benyttet kjente løsninger hvor reparasjoner kan skje med god tilgang på reservedeler, liksom forhandlerne har god kunnskap om hele produktet. De totale betingelsene er gunstige, noe som gir også enbilseieren stordriftsfordeler.

Til nå har utvalget av komplette løsninger bestått av distribusjonsbiler, dumpere og trekkvogner. Nå utvides tilbudet til også å omfatte en containerbil basert på Volvo FH12 med 460 hk motor og med Bussbygg som underleverandør av containerrammen.

Nye onlinetjenester

Internett blir stadig mer brukt som et arbeidsverktøy, og Volvo samler nå alle sine onlineløsninger på ett sted. Volvo Trucks Online Services (VTOS) inneholder en rekke tjenester, hvorav noen er åpne for alle mens andre er abonnementsbaserte.

Tjenesten ble introdusert på det tyske markedet i fjor høst, og her til lands ble systemet operativt i desember.

  er adressen man skal benytte for blant annet søke etter bruktbiler over hele Europa, hente ut nøyaktige spesifikasjoner over eget kjøretøy, finne forhandlere, motta spesielle tilbud, få hjelp av forskjellige kundetjenester og etter hvert også kunne bestille deler på nett.http://www.volvotrucks.no/onlineservices

Dynafleet Online

En av de kanskje mest interessante delene i VTOS er Dynafleet Online, som er spesielt interessant for bileiere med mindre enn 20 biler eller på annen måte finner det ulønnsomt å investere i kostbar programvare på kontoret. Løsningen er noe begrenset i forhold til en komplett Dynafleetløsning. Kommunikasjon og posisjonering er utelatt, men ved hjelp av en Logger Tool-enhet i bilene, modem og kortleser kan man overføre nøkkeldata fra bilen som kan benyttes til å analysere økonomisk kjøring. Via web får man tilgang til en rekke detaljerte rapporter som kan blant annet kan benyttes til å forbedre sjåførenes kjørevaner og således oppnå reduserte driftskostnader.

I følge salgssjef Jan Aage Nordang i Volvo Transport Information Systems bør man ved hjelp av rapportene relativt lett kunne redusere drivstofforbruket med 4 prosent. Tar man utgangspunkt i en årlig kjørelengde på 120.000 km og et forbruk på 4,2 liter pr. mil, vil dette representere en årlig innsparing på ca 12.000 kroner. Det er det samme beløpet man må ut med pr. bil for å ettermontere nødvendig utstyr. Det samme utstyret er forøvrig standard i Volvos komplettbiler. I tillegg må man tegne et brukerabonnement til kr. 225 pr. måned.

I neste utgave av bladet bringer vi en omfattende reportasje fra Blomquist Bulk Cargo AS som er landets største bruker av en komplett Dynafleetløsning (red.anm).

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!