Ny Berlingo:

Très bien, Citroën

Citroëns klart mestselgende varebilmodell fremstår i modernisert utgave. Berlingo har fått en ny front og innredning, samtidig som at sikkerhetsnivået og kjørekomforten er høynet betraktelig.

Utvendig skiller Multispace varebil (bak) seg fra den ordinære med lakkert støtfanger. Halogenlyktene er forøvrig nyutviklede, og skal gi 25% mer lys enn på den tidligere modellen.

Henning Ivarson

Det europeiske bilmarkedet er i kraftig bevegelse. Tyske bilprodusenter har eksempelvis ikke lenger samme harde grep om markedet, og konstaterer med en viss frykt at franske biler blir stadig mer populære. Med merkene Citroën og Peugeot har PSA i løpet av kort tid vokst til å bli Europas nest største bilprodusent, og puster nå Volkswagen i nakken.

Her til lands kan salgsdirektør Hermann Larsen i Citroën Norge AS tilfreds konstatere at Citroën - etter en beskjeden posisjon gjennom en årrekke - nå er landets tiende mest solgte personbilmerke, det fjerde mest solgte varebilmerket og landets totalt sjette mest solgte bilmerke i Norge. Tilfredsheten er imidlertid langt fra noen sovepute. Målene settes stadig høyere, og i år tar Citroën sikte på å selge 1.750 varebiler, hvilket vil gi merket en samlet markedsandel på 7% for biler under 5,1 tonns totalvekt. Hele 1.200 av dette antallet vil være Berlingo, fordelt på 1.000 rene varebiler og 200 ombygde modeller av personbilmodellen Multispace til varebil klasse 2. I tillegg tar Citroën mål av seg å selge 500 Multispace med baksete. For de øvrige varebilene er salgsestimatene mer beskjedne, med henholdsvis 280 Jumpy, 220 Jumper og 50 varebilutgaver av den nye C8 som er ventet til landet noe senere i år.

Ny front og økt sikkerhet

Berlingo har med årene fått en god posisjon i markedet for de minste varebilene, og det er blitt solgt over 8.000 biler i Norge etter introduksjonen i 1996.

Utvendig kjennetegnes 2003-utgaven av Berlingo med den helt nye fronten som både er blitt 4 cm høyere og 38 cm lengre enn på forforgjengermodellen. Også PSA synes å ha fulgt designtrenden mer en langt mer butt utforming av fronten, og som ble innledet med Renault Kangoo for noen år siden. Økt lengde og høyde av fronten har gjort det mulig å vinkle motoren 30 grader mot 18 tidligere, noe som gir bedre forutsetninger for at den ikke havner inne i kupeen ved en frontkollisjon. Forøvrig kjennetegnes fronten av markerte profiler på panseret, samt høyt plasserte frontlykter og stor støtfanger som bidrar til mindre skader. Den ombygde Multispace har lakkert fanger. Det kan i manges øyne virke penere, men gjør frontpartiet mer sårbart for riper - spesielt på et nyttekjøretøy som ofte kjøres hardt og under trange forhold.

Stilren og praktisk innredning

Fra føreplassen kjennetegnes Berlingo med en svært god sikt. Innredningen er helt ny, og fremstår som både stilren og praktisk. Dashbordet er ryddig og overoversiktlig. Det inneholder også flere oppbevaringsrom, men ingen av disse er imidlertid store nok til fraktdokumenter. Disse kan istedet plasseres i en egen lomme på skilleveggen. Begge varebilversjonene av Berlingo leveres forøvrig nå med norskproduserte skillevegger som har fått en annen utforming og gir bedre rom for justering av setet.

Ryggen på passasjersetet kan foldes ned, og blir da et praktisk lite arbeidsbord. Under dette setet finner man et oppbevaringsrom på hele 100 liter.

Citroën har med årene blitt stadig mindre «Citroënsk», og færre særegenheter har nok vært én av årsakene til at merket har tiltrukket seg nye kundegrupper. Så får det heller være at gamle fantaster som betraktet den gamle DS´en som den ultimate bilen er skuffet over utviklingen. Men noen særegenheter har Berlingo. Her kan nevnes askebegeret som er hentet fra den nye personbilmodellen C3. Dette er formet som en ordinær drikkekopp, og som er plassert i tre av drikkeholderne i midtkonsollen.

Blant standardutstyret kan nevnes fjernstyrt sentrallås, kollisjonsputer, automatiske beltelåser og -strammere, varmeseter, farget glass, og regulerbart ratt. Blant ekstrautstyret finnes bl.a. ABS-bremser, air condition, elektriske vindusheiser, radio/CD med fjernbetjening fra rattstammen, vindusvaskere bak og ekstra 12 volts strømuttak på passasjersiden av midtkonsollen.

Praktisk varerom

Lasterommet til Berlingo måler 1,72 x 1,60 x 1,25 meter, og har et volum på 3 kbm. Alt etter modell, varierer nyttelasten fra 485 til 695 kilo. Den leveres standard med skyvedør på høyre side, men kan også utstyres med to sidedører. De sidehengslede bakdørene kan frigjøres slik at de kan åpnes 180 grader og dermed muliggjøre lasting av pall med gaffeltruck. Topphengslet bakluke kan leveres på bestilling. Berlingo kan også utstyres med vinduer i godsrommet og en rekke forskjellige håndverkerinnredninger. Blant øvrig ekstrautstyr kan nevnes vindusviskere bak, og en ekstra luket helt bakerst på taket som muliggjør transport av lange gjenstander.

Behagelig på veien

Under bilen finner man et modifisert hjuloppheng som skal gi bedre stabilitet ved for eksempel brå unnamanøvre. Konkret er det snakk om en endring av stivheten i fjæringen foran og en forsterkning av antikrengestagene foran og bak. Akslene er de samme som på forrige modell. Fjæringen foran er av MacPherson-typen, og et krengestag er direkte forbundet med støtdemperne ved hjelp av lenkearmer.

Prøvekjøringen av nye Berlingo en råkald vinterdag var behagelig på alle måter. Varmeapparatet klarte fint utfordringen utover det normale, og bidro til både behagelig temperatur i kupeen og isfrie vinduer. Det gjaldt også på testbilen som var utstyrt med HDi-motoren som avgir mindre varme enn normalt. Til denne modellen anbefaler imidlertid importøren at man bestiller bilen med en tilleggsvarmer.

Setene er faste, og gir god komfort. Sikten fra førerplassen er som nevnt svært god, og alle betjeningshendler nås ut fra en normal sittestilling. Den innvendige forskjellen mellom de to varebilvariantene ligger i en mer eksklusiv kledning, litt krom her og der og bedre støyisolasjon på Multispace. Dermed er det ikke sagt at den ordinære varebilen bråker. Lydnivået er behagelig lavt på denne også, og er stort sett begrenset til litt støy fra hjulene.

Vi fikk anledning til å prøve alle de tre motorene som bilen kan leveres med. Den 1,4-liter store bensinmotoren på 75 hk er lite aktuell på varebilmodellene. Tradisjonelt er det 1,9-liters dieselen på 71 hk som er mest populær, og det av helt forståelige grunner. Motoren har krefter nok for de aller fleste transporter med denne type varebiler, samtidig som at prisen holdes på et akseptabelt nivå.

Hvis man ønsker å investere i ekstra kjøreglede, bør 2.0 HDi være førstevalget. Denne common rail dieselmotoren yter 90 hk, og er samtidig et godt eksempel på den enorme teknologiske utviklingen som dieselmotorer har vært gjennom. Målt i volum er forskjellen kun på drøye 100 kubikk mellom de to motorene. Ser man imidlertid på dreiemomentet, yter 1,9-literen 125 Nm ved 2.500 omdreininger mens 2-literen gir hele 205 Nm ved 1.900 omdreininger. Her snakker vi med andre ord om en økning på hele 64%. Det gir naturligvis store utslag i seigdragningsevnen.

Nye Berlingo er allerede kommet til landet. Prisene starter på kr. 129.400 for 1,9 diesel og kr. 148.800 for HDi. (inkl. mva).

Multispace varebil passer godt for brukere som forlanger litt ekstra komfort i varebilen. Den kan også være et godt alternativ for næringsdrivende som på sikt planlegger å sette inn baksete og konvertere den til privatbil. Prisene på disse modellene starter på kr. 144.500 med 1,9-liters motor og kr. 162.500 for HDi.

Alle varebiler til Citroën har 3 år eller 100.000 km garanti, samt 6 års antirustgaranti. Multispace varebil har 3 år/100.000 km nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrust.

www.citroen.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!